Om fyra timmar är det äntligen dags att få min efterlängtade semester. Som sjuksköterska på en akutmottagning har våren och sommaren varit lång. Under våren har lusten att äntligen renovera vår lillstuga som min familj och min syster delar på ute hos min far på Möja.

Huset är ursprungligen byggt på 1800-talet men av det är inte mycket kvar. Stugan renoverades på sjuttiotalet av min farfar till farmors vävstuga. Sedan dess har den inte rörts. Under långa perioder har den hyrts ut till pensionärer som då fått möjligheten att bo i skärgården under sommarmånaderna.

Min farfar var snickare och renoverade SEBs huvudkontor i Kungsträdgården. De skulle kasta ut ett fint kök som satt i en direktörs kontor så det la farfar beslag på och bar ner till fiskebåten vid Strandvägen. Köket är i teak och ska självklart behållas.

Äldre köksinteriör med teakskåp, vit kakelvägg, bärbar häll och mikrovågsugn, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset har inte haft vatten men efter att en vattenförening byggt byvattensystem med en avsaltningsanläggning och avlopp så har vi i vinter dragit in vatten samt byggt en toalett och dusch. Vatten till köket ska dras in.

Renoveringen blir en ytrenovering och ska förflytta denna sjuttiotals(mar)dröm till en ljus sommardröm.

Kök i teak med retrostil från 70-talet, klinkergolv, träbord med stolar, fönster med blommor och en gammal kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet blir ett laminatgolv i ljus ek från Bauhaus. Det är lite ljudisolerat och inte lika klappigt som jag tycker laminat brukar vara.

Prover av laminatgolv i ljus ek och färgkartor från Jotun, en grå och en gulvit nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna ska kläs med stående panel, Moelven Trend Slät. En slät enkel panel som får en ca 2 mm bred skrinda mellan plankorna. Panelen är omålad och ska målas med Jotun Lady Supreme Finnish Reflektion. En gulvit färg.

Murstocken ska målas med Jotun Minerals Grå Harmoni. En matt kalkfärg som ger mycket liv. Hallen, som idag har vävtapet, ska ”målas” med Jotun Lady Minerals Reviv med samma nyans som murstocken. Också den matt och mycket liv.

I hallen ska en hylla byggas och målas samma vit som panelen.

På tisdag startar renoveringen! Vila? Det kan jag göra i vinter....
 
  • Teak köksinredning från 70-talet med bord, stolar och vävtapet före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör i lillstuga före renovering med teak köksskåp och vävtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett sovrum i en stuga före renovering, med två enkelsängar, en kommod och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linuslin och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Att få jobba med kroppen, åt sig själv, kan vara bra avkoppling efter allt slit på jobbet!
 
Spännande! Vore det inte najs att kolla på golvry under laminaten? Är det inte trägolv?
 
Åsa Lund
Funderar på om inte parkett är bättre än laminat ur fuktsynpunkt i ett gammalt hus?
 
.
 
Backedal Backedal skrev:
Spännande! Vore det inte najs att kolla på golvry under laminaten? Är det inte trägolv?
Det är inte mycket kvar av det gamla huset, ligger golvsåpa idag tyvärr.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderar på om inte parkett är bättre än laminat ur fuktsynpunkt i ett gammalt hus?
Möjligt. Det har dock varit plastmatta i snart 50 år och den får ligga kvar så jag tror laminat varken gör till eller från.
 
Finns det någon uppdatering? ☺️
 
Backedal Backedal skrev:
Finns det någon uppdatering? ☺️
Kommer under dagen. Kort är tagna med makens telefon och han har varit för ”upptagen” att skicka över dem till mig. Men idag har vi ledigt och ska ut i Möjaarkipelagen och bada så nu ska ha ha tid...
 
  • Gilla
Backedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.