Vi funderar på att avsluta vår uppfart närmare tomtgränsen för att frigöra resterande del för grönska/odling/lek. Uppfarten sluttar ner från tomten mot vårt garage (som vi då alltså inte alls använder som detta...) och som en del i detta projektet tänker vi bygga upp uppfarten så den blir något mer platt.
Vi tänkte avsluta uppfarten ungefär två parkeringsplatser in från vägen, vilket blir ungefär vid det svarta strecket på bilderna.

Grönskande trädgård med uppfart markerad med svart streck, lutande mot garage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en sluttande uppfart klädd med stenläggning som leder ned till ett garage, markerat med ett svart streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till frågorna:
1. Vad är bästa sättet att bygga upp uppfarten för att få en platt parkering och så den håller för vikten av bilen?
2. Vad är bästa sättet att avsluta detta på mot resten av trädgården? Både ur ett estetiskt såväl som ett hållfasthetsperspektiv. Jag hade initialt tänkt att bara göra en relativt rak vägg ner för att frigöra så mycket yta som möjligt för annat (och då jag tror sett blir snyggast), men kan tänka mig att det är vettigt med någon form av terrassering eller till och med låta slänten vara kvar i någon form? Tankar?

Efter att ha följt diverse grannars murar som fallit över sedan vi flyttade in för några år sedan så hoppas vi kunna göra en mer beständig lösning

Tacksam för svar!

Ps. Mitt första inlägg här, så hoppas det är läsbart! ☺️
 
Välkommen hit. (y)

Fråga 1:
Du får grunda med grovt kross tex. 0-90
Sen finare länge upp.
Beror också på vad som är under.

Fråga 2:
Kanske köra med gabioner:
https://images.app.goo.gl/kM5arGm2uw5Sh9oH7

Om du googlar så ser du en massa exempel.

//AA
 
Tack för svaret!

Jag har också tänkt att gabioner är ett alternativ även om jag stilmässigt skulle föredra en mer ”mur-lik” lösning.

sätter man i så fall muren/gabionen innan krosset, så det får falla in mot muren? Och hur ser en till att muren inte välter av trycket från grusmassorna?
 
När du bestämt vad du vill ha så hjälper markentrepenören med hur det ska göras.

//AA
 
S saiter skrev:
När du bestämt vad du vill ha så hjälper markentrepenören med hur det ska göras.

//AA
Vilken narkentreprenör?
 
M maggyl skrev:
Vi funderar på att avsluta vår uppfart närmare tomtgränsen för att frigöra resterande del för grönska/odling/lek. Uppfarten sluttar ner från tomten mot vårt garage (som vi då alltså inte alls använder som detta...) och som en del i detta projektet tänker vi bygga upp uppfarten så den blir något mer platt.
Vi tänkte avsluta uppfarten ungefär två parkeringsplatser in från vägen, vilket blir ungefär vid det svarta strecket på bilderna.

[bild] [bild]

Så till frågorna:
1. Vad är bästa sättet att bygga upp uppfarten för att få en platt parkering och så den håller för vikten av bilen?
2. Vad är bästa sättet att avsluta detta på mot resten av trädgården? Både ur ett estetiskt såväl som ett hållfasthetsperspektiv. Jag hade initialt tänkt att bara göra en relativt rak vägg ner för att frigöra så mycket yta som möjligt för annat (och då jag tror sett blir snyggast), men kan tänka mig att det är vettigt med någon form av terrassering eller till och med låta slänten vara kvar i någon form? Tankar?

Efter att ha följt diverse grannars murar som fallit över sedan vi flyttade in för några år sedan så hoppas vi kunna göra en mer beständig lösning

Tacksam för svar!

Ps. Mitt första inlägg här, så hoppas det är läsbart! ☺️
Tänk på att om du höjer marknivån på uppfarten mer än 50cm, måste du ha marklov (åtminstone inom stadsplanerat område). Samma gäller om du sänker nivån nån annanstans.
 
S sunqan skrev:
Tänk på att om du höjer marknivån på uppfarten mer än 50cm, måste du ha marklov (åtminstone inom stadsplanerat område). Samma gäller om du sänker nivån nån annanstans.
hmm, ja men då blir det nog till att bara höja den lilla biten från det svarta strecket tills det blir platt, men lämna backen (men ta bort stenläggningen då...

Jag frågar lite också för att avgöra om det är möjligt att fixa själv. Känns som att det kan vara en sån liten sak att det nästan blir löjligt att ta in en entreprenad för att göra det? Vilka arbetsmoment ingår och krävs det specialmaskiner (typ kompaktor?)

Finns det någon murlösning (dvs. Ej gabioner) som ni tror skulle hålla för trycket för de 30-40cm som kommer krävas för att jämna ut marken?
 
Tänkte initialt att det borde gå att gjuta någon form av stenmur (sådan sten med hål för betong i) men se till att få in några stödstolpar som tyngs med av massan på parkeringen. Är detta något som det finns lösningar för redan? Har inte lyckats hitta något specifikt namn/exakt lösning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.