Hej!

Jag skall snart investera i två nya ASSA 2000 EVO lås, och till dessa skulle jag vilja använda samma nyckel.

Detta gör man tydligen genom att "ställa om" låscylindern enligt låssmeden...

Är det någon här som vet om detta är en enkel sak?
Kan man göra det själv?
Vad kostar det för en låssmed att göra denna omställning? (glömde fråga när jag ringde låssmeden... :-[)

/Jonas
 
;) När jag beställde två ASSA 2000 lås, så sa jag bara till att jag ville ha 6 likadana nycklar och det gick jättebra sa dom!

Helena med
Nationalschabraket
 
Var beställde du dem?

Jag ringde som sagt låssmeden, och de skulle 2500 kr för ett ASSA 2000, och igår så kollade jag på COOP, och där tog de 1900... Skulle hellre handla på COOP, men där kan de ju knappast hjälpa till med sådana saker. :(

/Jonas
 
Tackar för tipset.

Ska kolla med dem...

/Jonas
 
ta cylindrarna med till låssmeden och be att "plocka om" dem så att de blir likadana, kostar nog inte så mycket...
 
Har kollat med Villaägarna nu, och det var glädjande besked... :D

Om man beställer lås av Trygga Hem genom Villaägarna så får man "omplockningen" på köpet.

1975 kronor per lås i mässing... ;D

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Var beställde du dem?

Jag ringde som sagt låssmeden, och de skulle 2500 kr för ett ASSA 2000, och igår så kollade jag på COOP, och där tog de 1900... Skulle hellre handla på COOP, men där kan de ju knappast hjälpa till med sådana saker.  :(

/Jonas
Har du kollat med COOP? Det är ju inte hjärnkirurgi vi pratar om. Kanske går att få som beställningsvara eller nått...
 
Nej jag har inte kollat med dem.

Jag har bestämt mig för att handla av Trygga Hem.

Jag bad dem (via deras hemsida) kontakta mig, och till min förvåning så tog det bara enligt dem 8 minuter (jag tyckte det var kortare tid) att ringa upp.

Jag fick snabbt svar på mina (dumma) frågor, och får låsen skickade till mig inom två veckor...
Dessutom då omplockade med fem edentiska nycklar

Helt ok för mig.

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
1975 kronor per lås i mässing...  ;D
::) Sorry, hos min trävaruleverantör kostar samma lås: 1795:-!! :surprised: Så, jag skippade Villaägarnas erbjudande! 8)
 
Har ändrat samtliga lås i bostad/garage/frigge/sommarstuga/båthus/förråd mm (så att en och samma nycklel passar till samtliga 9 lås). Observera att båthus och förråd har hänglås. Hade turen att låssmeden var tillgänglig och kunde göra det på direkten. Varje lås tog mindre än en kvart att ställa om (Assa).

På bilnyckelknippan sitter nu denna systemnyckel. Kan därför aldrig glömma sommarstugenyckeln när jag åker till sommarstugan :D
 
Blir ju lite dyrt när du tappar huvudnyckeln...
 
TummenMittI skrev:
På bilnyckelknippan sitter nu denna systemnyckel. Kan därför aldrig glömma sommarstugenyckeln när jag åker till sommarstugan  :D
:surprised: SMART! ;) Å, huvudnyckeln är man rädd om. :D
 
Fredrik_J skrev:
Blir ju lite dyrt när du tappar huvudnyckeln...
Inte blir det dyrare än en vanlig nyckel. Kan inte tänka mig att alla i familjen samtidigt tappar sina nycklar. ;)

I riskbedömningen finns dessutom planen att skulle en nyckel tappas där det finns risk att utomstående får "tillgång till samtliga lås" så kan jag ju ställa om allt till en kostnad av 9 * 100:- = 900 SEK
mvh
TMI
 
Totte_S
Bara sådär för kännedom, köpte våra ASSA 2000 lås på COOP, för nåt år sedan, och de pillar inte själva med låsen ;), utan beställer det man vill ha direkt från ASSA, (tror vi fick betala ett par tior extra för likalåsning)
 
Jag har faktidkt inte frågat på COOP om vad det kostar med lika låsning där, men jag frågade på Bauhaus, och de skulle ha 3000:- per lås om de skulle ha lika låsning.

Alltså 1000:- extra per lås... De försökte sälja låsen till normalpris eftersom "expediten" tyckte att priset var helt galet, men datorn vägrade ta beställningen om man ändrade priset. :(

Har nu nappat på erbjudandet från villaägarna, men jag har inte fått låsen än... Skulle ta cirka 3 veckor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.