Renoverat golv med grus, nya avlopps- och tappvattenrör under konstruktion i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Vi har bytt avlopp och tappvattenledningar i halva huset, och nu har vi vallgravar fyllda med diverse rör. Dessa håligheter tänkte vi fylla igen med makadam så det kvarstår 10 cm att gjuta betong över. Men - som synes på bilden kommer vi ju inte direkt åt att packa fyllnadsmassan. Vad skulle ni använt er av för makadam?

Plattan är oisolerad och har genomgående varit torr... vi ska såklart borra fast armeringsjärn och najs ihop så gott det nu går.

Tacksam för råd och inspel!
 
Gjut igen allt med grovbetong.
Blir bara kluddigt att försöka få ner makadam.
 
  • Gilla
Blahaj och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Gjut igen allt med grovbetong.
Blir bara kluddigt att försöka få ner makadam.
är bara rädd för torktiden i så fall... det ska på tätskikt i ytorna till höger i bild :/
 
Claes Sörmland
Snabbtorkande betong, typ Weber Dry-Mix 85, så går det fort att belägga sen.

Ska det prompt vara makadam så välj 4/8 mm. Rinner in i minska skrymsle.
 
M Morgonskiftet skrev:
EPS- betong! Torkar snabbt och är lätt att smeta ut i alla gravar. Perfekt till detta

[länk]
tack för svar. Vet du om plattan blir lika stark om vi använder eps-betong som vanligt grov? Hörnan har ju just nu nästan som en egen pytteplatta som bär hela hörnet av huset, vilket känns mindre bra när snö och så kommer...?
 
Det är inte plattan som bär lasten, det gör kantbalken på plattan
 
GoC GoC skrev:
Det är inte plattan som bär lasten, det gör kantbalken på plattan
Det stämmer inte för platta på mark.
 
  • Gilla
Svammlet
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Snabbtorkande betong, typ Weber Dry-Mix 85, så går det fort att belägga sen.

Ska det prompt vara makadam så välj 4/8 mm. Rinner in i minska skrymsle.
tack för svar! Har vidrört den tanken, men det är ändå typ 40 cm djup eller så. Är snabbetong lika starkt som vanlig grovbetong..?
 
Claes Sörmland
M Moisam skrev:
tack för svar! Har vidrört den tanken, men det är ändå typ 40 cm djup eller så. Är snabbetong lika starkt som vanlig grovbetong..?
OK är det så mycket som 40 cm så kanske makadam är en mer realistisk och ekonomisk lösning på djupet.

Webers produkt ger ju en tryckhållfasthet på 30 MPa vilket motsvarar vanlig C25/30-betong. Det är ju bara ett golv så det är säkert overkill i alla fall.
 
Fylla med lecakulor och sedan gjuta över?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK är det så mycket som 40 cm så kanske makadam är en mer realistisk och ekonomisk lösning på djupet.

Webers produkt ger ju en tryckhållfasthet på 30 MPa vilket motsvarar vanlig C25/30-betong. Det är ju bara ett golv så det är säkert overkill i alla fall.
Tack för dina kloka inspel! Det är lite så jag tänker också. Hade du oroat dig något för att 4-8 makadamen inte blir kapillärbrytande?

just nu lutar jag åt att fylla m 4-8 och sen snabbetong sista 10 cm.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fylla med lecakulor och sedan gjuta över?
Sambon är inne på den lösningen, men det känns inte som det bästa alternativet iom att det är så tight i rännorna. Jag tror inte lecakulorna letar sig ner. Och då är jag nojig att betongskiktet blir jättetjockt och att vi skulle råka bygga in fukt iom att tätskikt ska på...som
Vanligt kanske jag övertänker... ;)
 
W witten skrev:
Det stämmer inte för platta på mark.
Jag kan inte detta, så ingen aning om vad som stämmer, men det känns inte bra att ha någon lösning som inte är närapå som det var från början.
 
GoC GoC skrev:
Det är inte plattan som bär lasten, det gör kantbalken på plattan
Jag kan inte detta, så ingen aning om vad som stämmer, men det känns inte bra att ha någon lösning som inte är närapå som det var från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.