Och vilken metall är det? Jag antar stål, men om det är exv. aluminium så är det ett betydligt mera lättsågat material, och man kommer undan med mer saker än med sågning i stål.
 
C
Hade i första hand tänkt stål. Sågen är inte märkt med bandfart, men jag antar att det är anpassat för trä och att man då behöver en frekvensomvandlare för att anpassa den för stål.
 
C civilingenjören skrev:
Hade i första hand tänkt stål. Sågen är inte märkt med bandfart, men jag antar att det är anpassat för trä och att man då behöver en frekvensomvandlare för att anpassa den för stål.
Om motorn är märkt med hastighet kan du mäta remskivorna och hjulens omkrets och därigenom få fram hastigheten på bladet. Men som du säger är det med största sannolikhet trä-hastighet, metallsågar brukar ha variabel hastighet.
 
nanowire nanowire skrev:
Kan bara instämma; en mycket bra maskin.
Jag gjorde några mods på min tidigare (bla. ett extra laxstjärtsfäste på maskinen) och för ett tag sedan fixade jag också ett väggfäste för den. Det spar plats då det medföljande kapbordet är onödigt stort när man inte ska kapa så där bor den vanligen numera och bordet tas bara fram för nogranna gerkapningar.
[bild] [bild] [bild]
I helgen var det det dags för uppgradering. Behöver både kunna både klyva och kapa långa ämnen men det fasta väggfästet hindrar kapning. Så med oklara tankar på en lösning med gångjärn satte jag igång :p

Utgick från det befintliga väggfästet som kapades och sen justerades till räta vinklar på bandslipen.
Gjord modifiering av sågens väggfäste med gångjärn och låsmekanism för klyvning och kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och komponenter för en uppgradering av såg med justerbara delar och förbättrad låsfunktion på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i arbetshandske håller en vinkelhake mot ett metallrör för att mäta räta vinklar under en verkstadsuppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ett 14/10 mm rör och en M10 till gångjärnet. Tog ut ett lagom mått med passare och skar ut två kvartscirklar i 5 mm plåt till låsfunktionen.
Verktygsdelar och komponenter för hemmagjord gångjärnskonstruktion på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och komponenter för uppgradering av såg med gångjärnslösning på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som håller en handgjord metallkvartscirkel nära en slipmaskin vid en arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade och filade ut ett spår för låsbulten.
Verkstadsarbetsplats med pelarborrmaskin och improviserat gångjärnsfäste för klyvning och kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borr i arbete på metallkonstruktion med anpassade delar för att uppgradera sågfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några strängar med Esab-limpistolen och et voilà!
Låsskruvens mutter är fixerad på undersidan via en liten bit vinkeljärn så det räcker med en insexnyckel för att justera vinkeln.
Modifierat väggfäste med gångjärn på en verkstadsbänk omgiven av verktyg och skrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom också på att det var läge att addera en spännskruv för att eliminera glapp i infästningen. Gängade ett hål för en fjäderbelastad M12 som låser och gör att sågen sitter helt stumt.
Verkstadsbild av anpassat väggfäste med verktyg och komponenter för uppgradering av sågkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggfäste med hemmagjort gångjärn och låsfunktion i en verkstad, omgivet av verktyg och en tub skärvätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord gångjärnskonstruktion för klyvning och kapning med delar av ett väggfäste och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyva
Väggmonterad såg med hemmagjort gångjärnsfäste och låsfunktion, ordnad verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapa
Verkstad med modifierat sågfäste på vägg, verktyg och arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Fasen vad smart @nanowire! Gjorde inte du ett litet bord för att såga vertikalt med den tidigare?
Dom är bra dom där sågarna, jag använder min mer än vad jag trodde skulle göra.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fasen vad smart @nanowire! Gjorde inte du ett litet bord för att såga vertikalt med den tidigare?
Dom är bra dom där sågarna, jag använder min mer än vad jag trodde skulle göra.
Tackar. Jodå, det röda lilla bordet skymtar under alu-profilen :D
 
Rickard.
Bumpar denna tråd då den verkar ha många med erfarenhet av "kombisågar" samlade. Hur ofta använder ni horisontellt läge på sågen och till vad?

Är själv i starten av ett projekt där jag ska bygga om en gammal amerikansk såg till vertikal och kan inte riktigt bestämma mig om jag ska behålla den som en kombisåg eller bygga om den helt till vertikal (helt ny bas). Stora nackdelarna med att ha den som kombi blir att den tar ≈3x mer plats och ger obekväm arbetsställning, särskilt om man kör den inställd som en träbandsåg. (utan vridning på bladet som krävs för att kunna klyva långa bitar.)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bumpar denna tråd då den verkar ha många med erfarenhet av "kombisågar" samlade. Hur ofta använder ni horisontellt läge på sågen och till vad?

Är själv i starten av ett projekt där jag ska bygga om en gammal amerikansk såg till vertikal och kan inte riktigt bestämma mig om jag ska behålla den som en kombisåg eller bygga om den helt till vertikal (helt ny bas). Stora nackdelarna med att ha den som kombi blir att den tar ≈3x mer plats och ger obekväm arbetsställning, särskilt om man kör den inställd som en träbandsåg. (utan vridning på bladet som krävs för att kunna klyva långa bitar.)
Min Klingkap för metall har två enorma nackdelar som bandsågen råder bot på. Det ena är det faktum att klingkapen inte alls är gnistfri och det andra är ljudnivån. Den skär genom märg och ben usch och fy.

bandsågen är gnistfri och förhållandevis tyst. Kapar enormt mycket fyrkantsprofil, vinklar, plsttjärn i kapen. Ngt som vore perfekt för en liggande bandsåg. Den är betydligt mycket söligare dock.

på förra stället hade vi en enorm bandsåg med maskinell frammatning. Ojoj den var en dröm.

Samma sak med en horisontell bandsåg. Finns enormt många användningsområden. Göra urtag i stål, underliga vinklar osv.

min 85a plasma har ersatt det mesta annat när det kommer till ”konstiga” urkap mm. Och den
 
Rickard.
Att jag kommer ha användning av en vertikal råder det ingen tvivlan om utan det jag har extremt svårt att bestämma mig om är om det är värt att behålla maskinen komplett. Jag misstänker att är sällan i mitt garage som smidigheten med en horisontell överväger det lilla böket som det ändå kommer vara att byta mellan. Men det kanske är något moment som jag totalt missar som bara inte går med sågen vertikalt.

Sågen har 3.5m blad och lika lång bas som sågen så den är långt ifrån smidig som den står nu.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att jag kommer ha användning av en vertikal råder det ingen tvivlan om utan det jag har extremt svårt att bestämma mig om är om det är värt att behålla maskinen komplett. Jag misstänker att är sällan i mitt garage som smidigheten med en horisontell överväger det lilla böket som det ändå kommer vara att byta mellan. Men det kanske är något moment som jag totalt missar som bara inte går med sågen vertikalt.

Sågen har 3.5m blad och lika lång bas som sågen så den är långt ifrån smidig som den står nu.
Repetitiva kapningar/gerningar av långa profiler går mycket enklare och med bättre precision med sågen liggande och ämnet fastklämt i sågens skruvstäd. Småpill går enklare i vertikalläge. Detta gäller Iaf för min lilla Flex.
 
  • Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Repetitiva kapningar/gerningar av långa profiler går mycket enklare och med bättre precision med sågen liggande och ämnet fastklämt i sågens skruvstäd. Småpill går enklare i vertikalläge. Detta gäller Iaf för min lilla Flex.
bra uttryckt.
 
Rickard.
Tack för svar, ingen nytt egentligen men det kan vara bra att höra sånt man redan vet ändå. Efter lite självrannsakan så misstänker jag att min ovilja att plocka isär den är främst baserat på någon sorts möjligtvis orimlig sentimental känsla för den gamla maskinen :) Ska fundera på saken några veckor tills detta kommer högre på prio listan.
 
Redigerat:
Rickard.
Eftersom sågen är tillräckligt komplett för att typ användas passade jag på och testkörde sågen på ett litet kapjobb och insåg ganska snabbt att jag vill ha kvar möjligheten till horisontellt läge ett tag till i alla fall så det blir en ombyggnation inspererad av BS115:sågarna.

Låst i vertikalt läge är löst inkl. "tolva" (en liten stoppkloss) så den inte kan stegra över. Sågbord version 1 blir en förvånansvärt plan 8mm varmvalsadplåt.

Bandåg i olika vinklar, inklusive motorn och sågbord av varmvalsad plåt med mätsticka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(om någon var det minsta nyfiken)
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
En liten uppdatering och en fundering. Har insett att det kommer behövas någon sorts spånborste och uppsamling som håller det mesta spånet från att åka med runt. Både borstarna och hållaren är tyvärr borttappade så det blir att göra något eget och jag är lite nyfiken hur det är löst på era sågar som insperation. Just nu lutar det åt snurrande borstar men misstänker att det är overkill.

Bordet är på plats och främre fästet är just påbörjat. Filosofin är att använda så lite stål som bara möjligt då jag vill kunna lyfta på och av bordet utan hjälpmedel, går alltid att förstärka senare om det behövs. Börjar också vara dags att tillverka lite skydd då det känns lite väl farligt som det är nu. Bandsåg utan skydd och spånuppsamling med nyinstallerat bord och påbörjat främre fäste i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.