Ursäkta en säkert dum fråga.... Jag ska bygga en altan for första gången. (Har tittat på flera youtube filmer och arbetsbeskrivningar på bla byggmax. Men min dåligt byggda stuga har inga rakar vinklar till att börja med). Jag har framförallt svårt att beräkna var plintarna ska placeras. Jag har fått en ritning av trävaruhuset över det material jag behöver, och hur jag ska bygga ramen, och också antalet plintar. Jag har förstått att Max avståndet mellan plintar är Max 2 meter. Men med 5 plintar längst fram på 8.80 meter lång framsida, får jag utrymmet mellan plintarna att bli 2.2 meter. Är det jag som räknar fel? Hade det inte varit bättre med ungefär 1.50 mellan plintarna? Hur ska jag tänka? Tacksam för alla tips!
 
  • Handritad skiss över altan med mått och plintars placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket avstånd du kan ha mellan plintarna beror vilka virkesdimensioner du använder. 2 meter är en tumregel för nybygge av en normal altan med de vanliga dimensionerna man använder på virket. För att dimensionera använder man en spännviddstabell:

Spännviddstabell för bärbjälkar som visar rekommenderade avstånd mellan stolparna vid olika dimensioner på trävirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias.a.karlsson och 1 till
  • Laddar…
En annan fråga: var är huset i förhållande till ritningen? Tänker på vilken riktning du vill ha trallen liggandes i.
 
Tack för svar . Nederst på bilden ligger vår gata. Högst upp på bild, ligger huskroppen. Höger delen där däcket går upp en bit, ligger under hustak. Där finns betonggolv under den delen.
Det blir trätrall som ligger vertikalt på bilden. Alltså inte i riktning längs med husväggen, som jag nu i efterhand har lärt mig är mindre kostsamt.
 
V vivi_gbg skrev:
Tack för svar . Nederst på bilden ligger vår gata. Högst upp på bild, ligger huskroppen. Höger delen där däcket går upp en bit, ligger under hustak. Där finns betonggolv under den delen.
Det blir trätrall som ligger vertikalt på bilden. Alltså inte i riktning längs med husväggen, som jag nu i efterhand har lärt mig är mindre kostsamt.
Jag är med på hur du menar - men varför inte vända på steken. Köra understa delen av konstruktionen i 45x170 (tre balkar) och sedan bygga bjälklaget i 45x145 (cc 600) ovanpå detta. Då får du dessutom trallen i horisontell riktning vilket (enligt mig) blir snyggare.
 
  • Gilla
vivi_gbg och 1 till
  • Laddar…
Jag har redan inhandlat virket och uträknat hur mkt man behöver när man har trall enligt ritning. Bifogar inköpslistan. Ser inga balksko på min lista... trodde också det var något som ingick?
 
backstad backstad skrev:
Jag är med på hur du menar - men varför inte vända på steken. Köra understa delen av konstruktionen i 45x170 (tre balkar) och sedan bygga bjälklaget i 45x145 (cc 600) ovanpå detta. Då får du dessutom trallen i horisontell riktning vilket (enligt mig) blir snyggare.
backstad backstad skrev:
Jag är med på hur du menar - men varför inte vända på steken. Köra understa delen av konstruktionen i 45x170 (tre balkar) och sedan bygga bjälklaget i 45x145 (cc 600) ovanpå detta. Då får du dessutom trallen i horisontell riktning vilket (enligt mig) blir snyggare.
Bild på en byggmateriallista med olika träprodukter och beslag, inklusive antal och levererade mängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstår ritningen korrekt så har du ett bjälklag i två nivåer - gröna bärlinor underst och gula golvreglar ovanpå dom. Med en sådan konstruktion behöver du inte ha balkskor. Förbanden mellan "grönt" och "gult" görs tex med skråspikning eller stålvinklar.
Och jag bara hålla med backstad - att vända på riktningen ser vettigare ut. Bärlinor längs med huskropp i stället för tvärs och golvreglarna utåt.

Kan också noteras att man kan aldrig ha för mycket skruv - räkna med att levererad skruv inte räcker.

/Göran
 
  • Gilla
Emil Martinsson och 2 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Om jag förstår ritningen korrekt så har du ett bjälklag i två nivåer - gröna bärlinor underst och gula golvreglar ovanpå dom. Med en sådan konstruktion behöver du inte ha balkskor. Förbanden mellan "grönt" och "gult" görs tex med skråspikning eller stålvinklar.
Och jag bara hålla med backstad - att vända på riktningen ser vettigare ut. Bärlinor längs med huskropp i stället för tvärs och golvreglarna utåt.

Kan också noteras att man kan aldrig ha för mycket skruv - räkna med att levererad skruv inte räcker.

/Göran
Tack för svar.... jag kanske ska räkna ut ett sätt att vända på konstruktionen...
Idag Söndag, har jag två tonårskillar tillgängliga att börja gräva hålen för plintarna. Men vi vet fortfarande inte var vi ska placera plintarna. Alla säger håll dig till 150 cm mellan. Men jag får till 220 med 5 plintar längst fram (10 plintar totalt framför huset). Har fått tips om att flytta hörnplintarna in 40 cm för att förminska avståndet mellan plintarna i konstruktionen. var ska vi sätta plintarna? Påverkas placeringen av dom om vi vänder trätrallen åt andra hållet istället?
 
I princip kan du använda samma plintplacering som du har tänkt dig även om du vänder riktningen, men...
med "gröna" som 45x145 så är inte 2 meter mellan plintarna att rekommendera.
Att dra in yttre plintarna en bit är ett bra sätt (så länge du inte har planerat att stolparna skall göra tjänst som räckesstolpar också..).

Dock även med tex c-c 170 mellan plintarna så bör man fundera på 45x170 som "gröna".
Problem(et) med dom olika tabeller som florerar är man inte vet exakt under vilka premisser dom är framtagna - är dom framtagna för att beskriva max avstånd innan allt rasar eller för att beskriva en allmän tumregel etc.

Min syn på altanbyggen är att när man öppnar altandörren och går ut på altanen så skall man uppleva ett i princip lika stabilt och bra golv som vardagsrumsgolvet och då måste man dimensionera efter maximal nedböjning ( och resonansfrekvens och lite sånt överkursjox,,,).

Tips är också att inte har för bråttom bara för att (gratis) arbetskraft finns. Gör en ordentlig ritning innan dom börjar gräva.

/Göran
 
  • Gilla
backstad och 1 till
  • Laddar…
De spännviddstabeller som används här är för att få en stabil altan utan svikt. Det är självklart inte brottsgränsen.
 
  • Gilla
vivi_gbg
  • Laddar…
När jag tittar på byggvaruhusets arbetsbeskrivning, ligger det kraftige virke dessutom överst, och det klena virket nederst. Är det inte ovanligt? Vad tjänar man på det? Och varför finns ingen bärlina mot husväggen till? Det påminner inte om någon av alla bygg - youtubefilmer jag har kämpat mig igenom (förstår förstås jag kan kontakta varuhuset imorgon och fråga dom, men det kännas ändå lite bra att ha ”lite kött på benet innan...”
 
Jo, det kraftigaste virket bör ju vara längst ner, och så klenare dimensioner högre upp (men tätare). Att sätta en bärlina i huset har jag själv gjort, alternativet är att sätta en plintrad nära huset och sedan en bärlina på plintarna.
Hur såg beställningen till varuhuset ut? ”1st altan, all inclusive”? Eller virke enligt en lista som du själv tagit fram?
 
backstad backstad skrev:
Jo, det kraftigaste virket bör ju vara längst ner, och så klenare dimensioner högre upp (men tätare). Att sätta en bärlina i huset har jag själv gjort, alternativet är att sätta en plintrad nära huset och sedan en bärlina på plintarna.
Hur såg beställningen till varuhuset ut? ”1st altan, all inclusive”? Eller virke enligt en lista som du själv tagit fram?
1 stk altan all inclusive...
 
Ingick det en ritning i beställningen eller i leveransen? Känns som att en ritning borde utgöra en väsentlig del av antingen beställning och/eller leverans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.