Nissens
J JohanLun skrev:
Små barn kan bli skitbra på dataspel, fotboll, cykling, gokart, you name it. De kan i fyraårsåldern lätt spöa sina föräldrar i det de väljer att utöva.

Små barn får jättegärna hänga med föräldrarna, sitta i hytten, provköra och bli bra på det.

Små barn brukar sällan gå att resonera och diskutera kring risker och få ett konsekvent agerande där förnuft och inte känslor styr.

Att några har klarat sig utan skador betyder inte statistiskt sett att det är helt säkert. Jag har hittills aldrig haft nytta av bälte och airbag i bilen, men att därmed säga de är onödiga är en felaktig slutsats.

Fortsätt gärna låta barnen köra maskiner, men under övervakning av föräldrarna.
Självklart är det inte helt säkert. Skall man bara göra helt säkra saker så blir livet rätt tråkigt. Man skulle inte kunna gå utanför dörren praktiskt taget... än mindre ut i trafiken mm...
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T twoody skrev:
Tror nog det inte är någon idé att försöka.
Dina inlägg talar för sig själv.
Haha, du kan av uppenbara skäl inte exemplifiera. Det finns inget exempel. Du tål bara inte att någon tycker helt annorlunda än du. :)
Ha en glad helg! :)
 
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ingen aning om vad jag är.

Du förstår inte själva poängen i resonemanget. Ingen ifrågasätter att barn kan lära sig att använda komplexa maskiner. Att du körde maskiner utan incidenter betyder inte ett skit för vad som händer när många gör det. Ej heller du hade något konsekvenstänkande i den åldern och inställningen hos dina föräldrar kan inte ändra på det. Du blandar ihop förmågan att lära sig göra "svåra" saker med förmågan att hantera situationer utanför ditt inlärda normala.

Jag körde tex snabb båt som ung. Jag kunde lägga till oavsett vind osv något som många vuxna har problem med varje dag. Allt gick bra så länge jag och omgivningen gjorde det vi borde göra. Börjar man göra andra saker, dvs utforska maskinens eller sin egen förmåga ökar risken för att det händer något och finns det då ingen som sätter stopp när det behövs blir det tokigt. Därför behövs övervakning och det beror inte på några teorier jag har, utan på hur din hjärna fungerar.
Jodå jag fattar vad du menar. Vad som är komplexa maskiner vet jag inte, en traktor, grävmaskin, bil mm är kanske komplexa rent tekniskt, men de är lätta att använda. Att det för dig inte betyder ett skit att ungar kan hantera saker tillräckligt bra trots att de inte har utvecklat konsekvenstänkande är märkligt. Eftersom det är färdigutvecklat först bortåt 25 årsåldern så borde det ju enligt ditt resonemang vara helt vansinnigt att 15 åringar får köra moped i trafiken, och tre år senare köra bil.. känner du inte att dina teorier haltar lite?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Där jag bor går det folk på båda sidor av gångvägen oavsett om de håller till höger eller vänster och samma sak med cyklister från båda håll => du har en cykel i ryggen oavsett om du håller höger eller vänster och då är det naturligare för alla att hålla höger, det sitter i ryggmärgen på de flesta.

En lag om att gå till vänster på en landsväg där ingen trottoar finns är ok.
Nej, man har självklart enbart en cykel i ryggen farande mot en om man går på höger sida, såvida inte en massa cyklister cyklar på vänster sida. Det är ju det jag säger, om inte ens vuxna kan följa enkla trafikregler som att gå på vänster sida på gång- och cykelbana, hur ska då en fyraåring i en grävmaskin ha koll?
 
H Husbuset skrev:
Nej, man har självklart enbart en cykel i ryggen farande mot en om man går på höger sida, såvida inte en massa cyklister cyklar på vänster sida. Det är ju det jag säger, om inte ens vuxna kan följa enkla trafikregler som att gå på vänster sida på gång- och cykelbana, hur ska då en fyraåring i en grävmaskin ha koll?
Vi är alla olika, man kan inte dra alla över en kam
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Nej, man har självklart enbart en cykel i ryggen farande mot en om man går på höger sida, såvida inte en massa cyklister cyklar på vänster sida. Det är ju det jag säger, om inte ens vuxna kan följa enkla trafikregler som att gå på vänster sida på gång- och cykelbana, hur ska då en fyraåring i en grävmaskin ha koll?
här i Stockholm har vi inte enkelriktade gångvägar så det kommer cyklar i ryggen ändå.

varför frågar du mig om grävmaskinen?
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå jag fattar vad du menar. Vad som är komplexa maskiner vet jag inte, en traktor, grävmaskin, bil mm är kanske komplexa rent tekniskt, men de är lätta att använda. Att det för dig inte betyder ett skit att ungar kan hantera saker tillräckligt bra trots att de inte har utvecklat konsekvenstänkande är märkligt. Eftersom det är färdigutvecklat först bortåt 25 årsåldern så borde det ju enligt ditt resonemang vara helt vansinnigt att 15 åringar får köra moped i trafiken, och tre år senare köra bil.. känner du inte att dina teorier haltar lite?
Det är inte märkligt. När man inte förstår konsekvensen av sina handlingar behöver det ske under översyn av andra.

du förstår säker också att detta är något som utvecklas gradvis. Du är nära noll som fyraåring och som 15åring en bit på väg, men lååångt ifrån klar. Det är lite lustigt att du tar upp mopeder eftersom jag just har en 15årig dotter på moped. Det är en skräckblandad upplevelse att se hur dotter och kompisar beter sig. Ta en titt på olycksstatistiken för mopeder så ser du nog att man fått kompromissa rätt rejält här. Det är en stor frihet att kunna transportera sig själv men i andra vågskålen ligger förstås alla olyckor med personskador (det är personskador som driver försäkringspremier för mopeder).

Vad gäller bilkörning så kan nog de flesta minnas hur man körde som 18åring jämfört med hur man kör 10-20-30 år senare. Gissar att det gäller även dig.

detta syns ju förövrigt överallt i samhället, det kan omöjligen ha undgått dig?
 
  • Gilla
  • Älska
Stickan56 och 5 till
  • Laddar…
När man hör en 18-åring prata blir man helt förskräckt vid tanken på att de för köra bil, och än värre, rösta.
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 4 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Det går inte att dra alla över en kamm utan vi är alla olika. Vi utvecklar olika snabbt och vi utvecklar olika färdigheter.
Det har varit uppe i ett flertal inlägg det här med konsekvenstänkande och jag vill påstå att det utvecklar vi också väldigt olika. En del väldigt tidigt beroende på vad vi faktiskt lärt oss och vad vi varit med om. En del utvecklar aldrig speciellt mycket konsekvenstänkande. I mitt andra hemland verkar större delen av befolkningen sakna det för man lever i nuet. Med nuet menar jag precis nu, inte i nästa minut eller ens nästa sekund. Därför blir saker hela tiden som det blir och man gör om samma tokigheter igen och igen hur många gånger som helst utan att dra nån lärdom av det. Men dom är väldigt bekymmersfria och tänker, jaja det hade kunnat bli värre, eller också reagerar dom inte alls.
Vi är alla olika och tur är väl det.
hmmm ja. Men nej. Att det finns personer som trots att man har åldern inne gör korkade saker som får allvarliga konsekvenser är ju rätt tydligt.

Lika sant är det att det säkert finns 20 åringar om har en bättre förmåga/utvecklad hjärna än en grupp 25åringar.

....men, det finns inga 4,5 eller 10åringar som har en sådan välutvecklad förmåga. => då får man inte köra moppe, bil, rösta, nuppa, handla sprit osv.

Man kan avstå från att fatta omdömeslösa beslut trots att man egentligen kan, men man kan inte välja att ha omdöme innan hjärnan har den förmågan på plats.
 
  • Gilla
Micc och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
nuppa
Är båda underåriga, är det fritt fram.

Men ävet när det gäller konsekvenstänkande, fattar små barn mycket mer än vad flera av er verkar tro. Har ni inte varit små själva?

Staffan
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är båda underåriga, är det fritt fram.
LOL, från fyraåriga grävmaskinister till nuppande fyraåringar. Inget konstigt med det heller antar jag? Antar att många här debuterade redan i treårsåldern? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Kirre2 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men även när det gäller konsekvenstänkande, fattar små barn mycket mer än vad flera av er verkar tro. Har ni inte varit små själva?

Staffan
Det är väldigt svepande att säga så. Det blir som ett Trump-citat, okunnigt och ogrundat. Menar inte att du är dum, obs! Men uttalandet landar lätt fel.
All forskning säger att frontallobens tillväxt och mognad är klar först i 20-25-årsåldern. Den behövs för kontroll, planering, empati, konsekvenstänk. Det är inget att applådera eller beklaga, det bara är så. Det har inget med curling eller stad vs landsbygd att göra. Och det går inte att träna upp i förväg.
 
  • Gilla
Karlia och 5 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Jodå jag fattar vad du menar. Vad som är komplexa maskiner vet jag inte, en traktor, grävmaskin, bil mm är kanske komplexa rent tekniskt, men de är lätta att använda. Att det för dig inte betyder ett skit att ungar kan hantera saker tillräckligt bra trots att de inte har utvecklat konsekvenstänkande är märkligt. Eftersom det är färdigutvecklat först bortåt 25 årsåldern så borde det ju enligt ditt resonemang vara helt vansinnigt att 15 åringar får köra moped i trafiken, och tre år senare köra bil.. känner du inte att dina teorier haltar lite?
Du verkar ha lite otur när du tänker men jag kan berätta för dig att färdigutvecklat konsekvenstänk inte är samma sak som tillräckligt konsekvenstänk. För mopedkörning och att bli innsläppt på krogen osv har samhället gjort en bedömning av vilken ålder som anses tillräcklig. Det är ingen som hävdat att allting måste vara färdigutvecklat innan man får påbörja något. Isåfall skulle nämligen ingen kunna påbörja något någonsin. Om du anser att en 4-åring är tillräckligt utvecklad för att framföra en grävmaskin, utan uppsikt, bland andra barn som springer runt den, så blir jag bara mörkrädd."Hö hö ni stadsbor är mesar"-attityden gör inte saken bättre.

Att traktor, grävmaskin, bil etc är "lätt att använda" har absolut ingenting med saken att göra. Om du inte förstår detta så är det bara ytterligare ett tecken på att ditt eget konsekvenstänk behöver några år till på sig att mogna. En 4-åring skulle med lätthet kunna flyga en Boeing 747. Det är bara att trycka på autopilot-knappen, alltså hur lätt som helst att använda. Skulle du själv vilja sitta som passagerare i ett sådant flygplan när du vet att en 4-åring sitter vid spakarna? Om svaret är ja så ljuger du. Är svaret nej så faller hela ditt resonemang angående "lätt att använda".

Självklart kan en 4-åring rent fysiskt ratta en komplex maskin med lite träning. Att likställa detta med att det är lämpligt att göra detta bara för att det är möjligt så förtjänar man nästan en darwin award.
 
  • Gilla
OTTO_75 och 10 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
här i Stockholm har vi inte enkelriktade gångvägar så det kommer cyklar i ryggen ändå.

varför frågar du mig om grävmaskinen?
Nu förstår jag inte riktigt. Här i Stockholm är ju liksom i övriga landet gång- och cykelbanor oftast dubbelriktade. Allra oftast cyklar ju folk på höger sida så att de skulle komma farande bakifrån en om man går på vänster sida finns ju inte. De cyklister som kommer farande bakifrån cyklar ju på andra sidan vägen.

Eftersom detta var ett argument mot grävmaskinskörande fyraåringar, att ungdomar cyklar till höger om den som går på vänster sida på vägen, att hur ska då en fyraåring ha koll på regler.
 
H Husbuset skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Här i Stockholm är ju liksom i övriga landet gång- och cykelbanor oftast dubbelriktade. Allra oftast cyklar ju folk på höger sida så att de skulle komma farande bakifrån en om man går på vänster sida finns ju inte. De cyklister som kommer farande bakifrån cyklar ju på andra sidan vägen.

Eftersom detta var ett argument mot grävmaskinskörande fyraåringar, att ungdomar cyklar till höger om den som går på vänster sida på vägen, att hur ska då en fyraåring ha koll på regler.
Visst, men om cykelbanan är dubbelriktad och alla går på vänster sida måste ju cyklisterna cykla i mitten, fortfarande till höger, men i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.