O
Underhåller fasad på en gammal bod med timmerstomme. Stående stockar i hörnen. Mindre stolpar med jämna mellan Längsgående överbjälkar i stock och stående lockläktspanel utanpå. Sista metern på ytterbjälken ser ut så här rakt underifrån i ena hörnet:
Skadad träbjälke med hålmönster och trämjöl, tecken på trägnagare eller rötangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snett framifrån:
Skada från trägnagare på en stock i en gammal bod, med synligt trämjöl och inträngande hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det ser ut som någon variant på trägnagare varit framme. Det som gör mig lite fundersam är den stora mängden trämjöl. Kan de verkligen mer eller mindre pulvrisera en stock eller är det någon annan insekt eller kombination med fukt eller röta som gör att det blir så?
 
I mitt förra hus (stockhus från tidigt 1900-tal) såg det ut sådär och väldigt mycket spån/mjöl. Enligt NoMor så var det en "envis trägnagare" dom lever i blött eller fuktigt virke och försvinner när fukten är borta
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Det stämmer bra med mina fynd. En bottenregel till en innervägg som låg direkt på betogen var genomblöt och helt förstörd. Mätte fukthalten på den skadade stocken på bilden men den var torr och fin nu, men det finns fuktmärken runt omkring. Yxade bort det skadade området och limmade dit en passbit tillkapad av en modern regel så länge tills jag har tid att byta hela stocken mot en ny.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Äsch, det där är ju ingenting i en gammal stock i utomhusklimat (ej uppvärmt).
Så där, och ofta betydligt värre ser de flesta av mina stockar/bjälkar ut i vår gamla loge. Den har väl nästan 200 år på nacken, och kommer säkert att stå minst 100 år till.

Man tog alltid till dimensionerna förr för att byggnaderna skulle tåla alla former av "slitage". Ska du få tag på motsvarande virkeskvalitet (fukttålighet och hållfasthet) idag så får du nog specialbeställa långsamvuxet virke från Lappland.

Det ser lite rötskadat ut. Bra att du tagit bort det.
Då återstår bara att åtgärda ev fuktorsak/läckage och sedan att somna om. :sleep:
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.