G
Vi har tittat på ett renoveringsobjekt på Gotland som vi varit riktigt sugna att bjuda på. Budgivningen har varit långsam då det har varit tre visningar över 8 dagar. Idag drog det iväg med en tredje budgivare, och priset har nu ökat med nästan 48%. Utgångspris var 2 100 000, nu ligger det på 3 120 000. Huset är inte besiktigat, och vi känner att det nu blivit lite för dyrt att buda med tanke på hur mycket som behöver göras. Skulle gärna dock höra vad andra tycker, om det blivit för dyrt och vad en renovering kan tänkas gå på? Här är huset: https://www.lansfast.se/hitta/villa...rden-501/cmvilla51h28tovj4g9k0ou/?from=Hemnet
 
Skulle tippa på någonstans mellan utgångspris och nuvarande bud.
 
  • Gilla
Gotland83
  • Laddar…
När jag köpt hus, ett antal gånger nu, har jag i förväg bestämt vad jag är villig att betala och budat upp till det. Blir det dyrare så släpper jag. Det är så oerhört lätt att förälska sig i ett hus, speciellt om man längtar mycket, har letat länge eller vad det nu kan vara. Men att följa med över sin budget är inte vettigt. Det finns fler hus.

Att svara på vad en renovering kostar är som att svara på frågan: Hur långt är ett snöre? Det beror på vilken standard man vill ha, hur snabbt det måste gå, huruvida man gör något själv etc.

Det viktigaste är att bestämma vad är det här huset värt för mig, i det skick det är och sedan inte lura sig själv att hänga med längre än så i budgivningen.

(Därefter kommer ofta hela biten när man justerar sin bild av drömhuset. Men det är en annan historia.)
 
  • Gilla
Gotland83
  • Laddar…
G
F falkn skrev:
Skulle tippa på någonstans mellan utgångspris och nuvarande bud.
Tack! Det var mer än vi trodde, nyttig information
 
G
Jiji Jiji skrev:
När jag köpt hus, ett antal gånger nu, har jag i förväg bestämt vad jag är villig att betala och budat upp till det. Blir det dyrare så släpper jag. Det är så oerhört lätt att förälska sig i ett hus, speciellt om man längtar mycket, har letat länge eller vad det nu kan vara. Men att följa med över sin budget är inte vettigt. Det finns fler hus.

Att svara på vad en renovering kostar är som att svara på frågan: Hur långt är ett snöre? Det beror på vilken standard man vill ha, hur snabbt det måste gå, huruvida man gör något själv etc.

Det viktigaste är att bestämma vad är det här huset värt för mig, i det skick det är och sedan inte lura sig själv att hänga med längre än så i budgivningen.

(Därefter kommer ofta hela biten när man justerar sin bild av drömhuset. Men det är en annan historia.)
Tack för utförligt svar - väldigt bra saker att tänka på
 
Det är ett fint hus med stor tomt. Läget brukar ju vara det viktigaste som styr priset. Kolla vad andra hus på det läget har gått för. Av bilderna att döma så är det totalrenovering som gäller. Då handlar det om en miljon och uppåt om ni anlitar hantverkare för jobbet. Men man kan ju göra lite i taget och göra en del själv. Det beror på vilka krav ni själva har.

Här går vi igenom delarna i en totalrenovering och vad saker kostar https://www.byggahus.se/renovera/pris-renovera-hus
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är ett fint hus med stor tomt. Läget brukar ju vara det viktigaste som styr priset. Kolla vad andra hus på det läget har gått för. Av bilderna att döma så är det totalrenovering som gäller. Då handlar det om en miljon och uppåt om ni anlitar hantverkare för jobbet. Men man kan ju göra lite i taget och göra en del själv. Det beror på vilka krav ni själva har.

Här går vi igenom delarna i en totalrenovering och vad saker kostar [länk]
Tack, ska absolut kolla in! Har undersökt området men det är så otroligt stor variation på Gotland att det kan vara svårt att se mönster för en amatör som jag själv :)
 
Om vatten, avlopp, el och tak fungerar borde man kunna bo i huset och fixa testen efterhand.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
G
yonna yonna skrev:
Om vatten, avlopp, el och tak fungerar borde man kunna bo i huset och fixa testen efterhand.
Ja, det är sant - tack!
 
Sådana där typer av hus här på Gotland kan dra iväg hur mycket som helst. Det är enormt intresse för gamla hus med bra läge. Har sett budgivningar som drar upp emot 100% av utgångspriset.

Mycket kapitalstarka människor som vill ha hus på Gotland.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G
S johd01 skrev:
Sådana där typer av hus här på Gotland kan dra iväg hur mycket som helst. Det är enormt intresse för gamla hus med bra läge. Har sett budgivningar som drar upp emot 100% av utgångspriset.

Mycket kapitalstarka människor som vill ha hus på Gotland.
Ja, det verkar onekligen som det. Precis läst att trycket på fritidshus (detta är ju dock ett året-runt boende) just nu är extremt högt eftersom det är färre som säljer p.g.a. viruset, och fler som vill köpa, antagligen också p.g.a. viruset. Kanske inte rätt tillfälle att köpa helt enkelt. Men svårt när man hittat nåt man verkligen gillar!
 
Ett tips är att bevaka marknaden på vintern.
Tittar man på priskurvan är det normalt en dipp. Å andra sidan är antalet objekt lågt. I år var det stort intresse redan innan pandemin. Vi var på ett några visningar i jan-feb. En gård hade ett hundratal spekulanter på visningen.
Trots förbud mot lockpriser verkar det inte hindra att slutpriset blir det dubbla utgångspriset. Med facit i hand skulle man stått på sig i budgivningen.
Vad renoveringen av detta hus hamnar på återstår att se. Det kommer initialt att användas som fritidshus och renoveringen göras försiktigt bit för bit är planen. Huvudsaken är att det inte regnar in eller att huset försämras.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.