Hej, har skrapat bort löst sittande övermålad tapet från väggen i hallen som är från 1970, och under verkar det vara masonitskivor eller liknande. Hur ska jag fortsätta underarbet? Har våtrumsspackel kvar från badrumsrenoveringen - kan det med fördel användas? Eller kan det ställa till problem sedan när vi ska måla med vattenbaserad väggfärg? Har också hittat gipsbaserat spackel i en oöppnad påse i källaren ... Är den till för något speciellt? Tycker om att ta vara på det som finns i första hand (miljöhänsyn) men vill inte klanta mig totalt! (Och helst slippa bredspackla ...)
 
  • Vägg med bortskrapad tapet avslöjar underliggande masonitskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med bortskrapad tapet som avslöjar underliggande masonitskivor, nära en träinnerdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha på väggen sen?

Om du ska tapetsera så hade jag kört med vanligt väggspackel.
Kolla att det sitter bra när det torkat, och inte släpper från masoniten.
Om det inte sitter som det ska, då kan du prova med snickerispackel.
Eller fråga i färgaffären?

//AA
 
Ta inte våtrumsspackel, helvete o slipa.
Ta inte snickerispackel, fyller ingenting.
Ta Medium spackel , de heter lite olika beroende på tilllverkare. De e typ vanligt väggspackel. Glöm inte att remsa;)
 
  • Gilla
S&N
  • Laddar…
P
S saiter skrev:
Vad ska du ha på väggen sen?

Om du ska tapetsera så hade jag kört med vanligt väggspackel.
Kolla att det sitter bra när det torkat, och inte släpper från masoniten.
Om det inte sitter som det ska, då kan du prova med snickerispackel.
Eller fråga i färgaffären?

//AA
Frågan var väl om det skulle fungera med något av alternativen S&N har hemma...

I Interista88 skrev:
Ta inte våtrumsspackel, helvete o slipa.
Ta inte snickerispackel, fyller ingenting.
Ta Medium spackel , de heter lite olika beroende på tilllverkare. De e typ vanligt väggspackel. Glöm inte att remsa;)
Hur remsar man på en såndär vägg utan fasningar?

Om våtrumsspacklet är för jobbigt att slipa återstår väl om det gipsbaserade spacklet skulle fungera. Det kanske inte fäster så bra? Sedan är ju chansen stor att du får en riktig fest när du börjar bre på blött spackel, och dom där tapeterna börjar lösa upp sig.
 
P Patmark skrev:
Frågan var väl om det skulle fungera med något av alternativen S&N har hemma...


Hur remsar man på en såndär vägg utan fasningar?



Om våtrumsspacklet är för jobbigt att slipa återstår väl om det gipsbaserade spacklet skulle fungera. Det kanske inte fäster så bra? Sedan är ju chansen stor att du får en riktig fest när du börjar bre på blött spackel, och dom där tapeterna börjar lösa upp sig.

Man rensar likadant som en vägg med fasningar, man spacklar bara bredare.
Sitter tapeten bara fast så händer inget när man spacklar. Men kan vara svårt att avgöra som privatperson
 
P
Pappersremsor är ju generellt ett elände för amatörer om man inte har rejält klistrigt spackel. Ramlar ner innan dom hinner fastna osv.
 
P Patmark skrev:
Pappersremsor är ju generellt ett elände för amatörer om man inte har rejält klistrigt spackel. Ramlar ner innan dom hinner fastna osv.
...det är därför man limmar fast pappremsorna.....
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
...det är därför man limmar fast pappremsorna.....
Det normala är väl att klämma fast dom i spackel och sen ett lager spackel uppepå
 
Det är det snabba sättet.

Limma gör man när det ska hålla riktigt bra OCH när det är en amatör som gör det, eftersom det inte går att misslyckas med det.
 
  • Gilla
Andreas Wistrand och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Det är det snabba sättet.

Limma gör man när det ska hålla riktigt bra OCH när det är en amatör som gör det, eftersom det inte går att misslyckas med det.
Vad använder du för lim?
 
Våtrumslim, annars finns det risk att det löses upp när du tapetserar eller målar. Men fråga gärna i färghandeln så du får rätt,
 
  • Gilla
S&N
  • Laddar…
Tack för alla inlägg här! Kommer att följa rådet med vanlig mediumspackel och idag målade jag över allt som skulle kunna resa sig och bli bubbligt med Beckers ”Isolera” - och på det ska jag sedan spackla, slipa och måla. Blir nog bra!
 
Vi renoverar ett gammalt hus från 1880 och när man renoverade på 70-talet så använde man masonit till allt typ. Det jag märkte var att rems- och skarvspackel inte alltid fungerar, sprickor uppstod ändå på kort tid. Både på gips eller masonit. Varför vet jag inte men jag fick tipset att sätta remsorna med vävlim istället och sen spackla på det och då håller det. Oavsett så ska du inte använda vanligt spackel för att fästa remsorna.

https://www.instagram.com/a.wistrand?igsh=eHB4Z2xnaHB6ZDc4&utm_source=qr

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.