Jag ska plantera rosor men för mig som nybörjare ter det sig som en djungel att hitta det jag vill ha.
Jag hoppas att det finns några rosexperter här som kan ge mig tips på några olika sorter :D

Kravlistan ser ut som följande:
* Bli 2-3 meter höga.
* De ska blomma så mycket och så länge som möjligt.
* Dofta starkt
* Tåliga och härdiga till zon 4
* Rosa, allt från ljusrosa till nästan cerisa

Och så ska det så klart helst vara en sort som inte är så utsatta för mögel, mjöldagg osv.

Jag har tänkt att plantera två eller tre plantor tillsammans.
 
Kanske ”flammentanz” kan va nått?
Fast de är kanske för röda.

Min svåger har sånna och de ser underbara ut.

//AA
 
Titta på Floralinnea. Där kan du jämföra rosor, egenskap, sort, höjd, härdighet osv. Och titta på bilder på dem.
 
S saiter skrev:
Kanske ”flammentanz” kan va nått?
Fast de är kanske för röda.

Min svåger har sånna och de ser underbara ut.

//AA
De ser jättefina ut. Lite väl röda och med svag doft dock. Men noterar den iaf, tack för tips!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Titta på Floralinnea. Där kan du jämföra rosor, egenskap, sort, höjd, härdighet osv. Och titta på bilder på dem.
Jag har läst både där och på andra ställen. Men inte hittat någon som uppfyller hela önskelistan. Floralinnea var dock den bästa sajten hittills för en rosnybörjare som jag :D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fast nu såg jag att det fanns både en filtreringsfunktion och en flik under ”relaterade produkter” med mer info om varje sort. Jakten går vidare...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Najjs Najjs skrev:
Fast nu såg jag att det fanns både en filtreringsfunktion och en flik under ”relaterade produkter” med mer info om varje sort. Jakten går vidare...
Du kan spara i en lista och sedan jämföra dem. Minns inte riktigt hur man gjorde men det är väldigt smidigt att få dem bredvid varandra, som när man handlar på elektroniksiter. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.