Hej allesammans,

Har nu fått sista fakturan från stadsbyggnadskontoret och fick en obehaglig överaskning med denna.

Dom har tagit betalt för detaljplan, 17550kr!!!!
Är det någon som varit med om detta?
Tomten är en kommunal tomt genom tomtkön i Göteborg.

Detta innebär att mitt bygglov totalt kostar 52494kr hittills. Kostanaderna är enligt följande:

nybyggnadskarta 5850 kr
granskning 7527 kr
Detaljplan 17550 kr
Bygganmälan 7722 kr
Utstakning 9750 kr
kontrollmätning 4095 kr

Om jag tittar i tidigare trådar verkar det inte vara många som kommit upp över 30 000kr och min säljare hade lagt 25 000kr i vår produktionskalkyl.

Kan detta verkligen stämma????

//Samba
 
Det låter helt normalt när man tittar på varje enskild avgift. jag tycker till och med att bygglovet var billigt. Avgiften för detaljplanen får du betala för att du utnyttjar planen. Det kostar att ta fram en detaljplan och den avgiften tas ofta ut i samband med bygglovet.
 
Är bygglovet billigt!!

Har ännu inte sett någon som kommit över 30000kr för sitt bygglov.

Detaljplanen är ju något som kommunen själv tagit fram för att kunna sälja dessa tomter som innefattas i detaljplanen. Varför skall jag då betala detta?

Har inte sett någon här i tidigare trådar som betalt för detaljplanen i sitt bygglov, finns det någon mer som kan dela med sig av sina erfarenheter?

//samba
 
I förhållande till kostnader är bygglovet billigt.
Däremot anser jag att kostnaderna är för höga, vilket jag tror beror till stor del på ineffektiva processer.
Skulle man bära sina egna kostnader för bygglovsprocessen inklusive eventuella överklaganden skulle det nog landa på minst hundratusen.
Det skulle nog vara bra om alla inblandade fick bära sina egna kostnader för bygglovet. Då skulle nog processen strömlinjeformas betydligt.

mvh
David
 
Pratade med stadsbyggnadskontoret igår angående kostnaden för detaljplan på 17550kr i bygglovet. Tydligen har kommunen börjat ta ut en avgift för alla kommunala tomter på detaljplaner som är gjorda efter 1987.

Så det är bara att betal och se glad ut :p :p


//Samba
 
Ställ gärna följande fråga:

Varför skall jag betala för Volvos utvecklingskostnader avseende en ny modell och annonser som Volvo har för att kunna sälja den nya modellen. Jag vill ju bara betala för materialet i bilen och inte utvecklingskostnaderna....

Fyll gärna på med: Inte skall väl företag och andra i kommuen betala för sina detaljplaner, jag betalar gärna solidarisk för kommunens detaljplaner på andra håll i kommunen...

Lycka till!  :) :) :)
 
Vårt bygglov mm gick på 31.650. Borås kommun.
 
Ja, bygglov och andra "kring" kostnader kan dra iväg.
Och man kan ju givetvis undra över hur priserna sätts.
Kostnaden för nybyggnads kartan tror jag t.ex baserades på storleken på tomten, i vår kommun i alla fall.

Så här kostade vårat bygglov och annat:

1 250,00 Ohyreintyg.
2 736,00 Rivningslov.
31 823,00 Bygglov inkl nybygg.karta
4 100,00 Radon mätning.
655,00 Sotnings besiktning.
8 183,00 Läges kontr. Utsättning
1 000,00 Sotnings besiktning.

Mvh
Suua
 
Varför skall jag betala för Volvos utvecklingskostnader avseende en ny modell och annonser som Volvo har för att kunna sälja den nya modellen. Jag vill ju bara betala för materialet i bilen och inte utvecklingskostnaderna....
Jag tycker också iofs att det låter dyrt. Men ditt argument håller nog inte riktigt eftersom bilkunder absolut betalar för utvecklingskostnaderna. Det gäller i princip alla produkter. Ett företag måste kunna räkna hem alla sina investeringskostnader (kallas med ett jobbigt begrepp "return of investment", ROI).

Så om en Volvo bara skulle prisättas efter materialkostnaderna skulle priset bli en bråkdel av vad bilen kostar idag. Men till det kommer arbetskostnader för montering, kostnader för forskning och utveckling, underleverantörernas produktionskostnad, Volvos egen vinstmarginal, återförsäljarnas vinstpåslag med mera...

Men nu börjar jag bli off topic... ::)
 
DETTA tycker jag någon borde syna i sömmarna!

Jobbet att ta fram en detaljplan är en av flera kostnader markägaren (exempelvis kommunen) drar på sig för att förvandla råmark till byggbar mark. Dessa kostnader betalar tomtköparen i samband med tomtköpet. Däremot bygglovsavgiften baseras på enbart kostnaderna i samband med byggnadsnämndens hantering av ett specifikt bygge.

Att avgift för detaljplan utgår varje gång någon begär ett bygglov verkar precis lika ologiskt som att lika ofta betala avgift för gatubyggen och anslutning av el, vatten och avlopp.

Kolla med exploateringskontoret vad som ingår i tomtpriset! Jag blir inte ett dugg förvånad om detaljplanen redan blev betald den dag kollektivet tomtköpare betalade sina tomter. Om då kollektivet bygglovssökanden också ska tvingas betala för detaljplan innebär det inget annat än att kommunen tar betalt för samma sak två gånger.
 
Kasch!

Du förstod tyvärr tvärtom mot vad jag menade....

Jag ville att samba med flera skulle "suga" på resonemanget som jag skrev för att förstå att det är feltänkt att tro att man inte behöver betala för utvecklingskostnader, annonser och annat som tillhör försäljningsprocessen.

Lycka till!  :) :) :)
 

Ojdå :p Läste det som att det var argument gentemot kommunen. Då är vi ju helt överens :-X
 
K
samba skrev:
Tydligen har kommunen börjat ta ut en avgift för alla kommunala tomter på detaljplaner som är gjorda efter 1987.
//Samba
Jag köpte min tomt privat, men fick betala detaljplanen ändå med bygglovet.
 
Vi har köpt en tomt som är avstyckad av en privatperson 1999 och vi ska betala 13300:- för detaljplanen >:(. Verkar hutlöst. Nu är vårat bygglov uppe i 36000:-
Huddinge

Har alla fått betala för detaljplan?

Nu blir det ringa till kommun under morgondagen.

Häls Niclas
 
Hej Niclas

Vart i Huddinge ska ni bygga?
Vilken Huslev?

//Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.