Hej!

Jag har ett förråd som inte har tagits hand om på länge så nu tänkte jag måla och/eller byta träfasaden där det behövs. Fasaden har slitits väldigt olika på olika sidor så jag tänker så här: på en sida får jag byta ut allt medan på andra räcker det med att måla och byta ut de brädor som är murkna.

Finns det något gammalt knep som snickare använder för att bedöma om man kan måla en bräda eller om den ska bytas ut?
 
Claes Sörmland
Stick kniven i panelen och känn hur murket det är.

Annars är det väl oftast mest en estetisk fråga. Hur mycket sprickor och ändröta som ditt öga kan tolerera.

(Grannen skulle måla om sitt 80-talshus och tyckte det var enklare att byta hela panelen än att fippla med att måla på plats och försöka yta sprucken panel. Då kan man ju stryka panelen innan den kommer på plats. Men det såg ut att vara ett ganska stort jobb.)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Som Claes skriver. Kniv och se om det lossnar är en bra måttstock.

Ibland är det helt enkelt snabbare att byta allt istället för lappa och laga. Speciellt om det är mycket som ska målas.
Då får man ju även möjlighet att se över hur det ser ut under :)

Så det är väl det klassiska avvägandet:
Om tid inte är ett problem. Lappa och laga och påta runt
Om pengar inte är ett problem. Köp ny panel och byt allt :)
 
Haha, jag önskar att pengar inte varit ett problem!

Det är ”bara” ett förråd men det står precis vid infarten och förstår första intrycket och det stör jag mig på.

Så jag försöker hitta en balans mellan pengar, nytta och tid för det här projektet.

Låter som kniv blir mitt första vapen i det här projektet!
 
Totte_S
Byt panel på de sidor du ser mest om första intrycket är viktigt
 
Som jag ser det så är det en naturlig sak att trä åldras. Lika självklart som att människan åldras och att morfarsfarfars stämjärn blir kortare med åren.
Därför är väderbitet trävirke med litet småsprickor ingenting att bry sig om men bräder som känns mjuka när man sticker kniven i dem eller som har stora sprickor eller som är nästan genombrända av solen skall naturligtvis bytas.
 
  • Gilla
tursut
  • Laddar…
Om du börjar med att byta en sida kan du ju även se om det i alla fall är gjort rätt. Är det inte det kanske det är lika bra att fortsätta byta allt istället för att försöka hålla det vid liv. Men det beror ju mycket på vad det är. Det är ju inget som man gör på ett hus från 1800-talet. Men ett förråd från 1980-90 som bara är gjort fel från början är ju kanske inte så mycket att försöka hålla vid liv.
 
  • Gilla
tursut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.