Håller på att bygga ränndal och det börjar vara dags för en ränndalsskopa. Den övre/yttre ränndalen är försänkt och står nästan på den undre (papp på underbeslagsplåt). Jag antar att det ska vara ett avstånd däremellan så att vatten som rinner på underlagstaket kan rinna fritt i den undre rännan (min försänkta övre ränna är läktad så att vatten kan rinna under den om tex en tegelpanna skulle spricka ovan rännan. Hur stort avstånd rekommenderas mellan övre och undre ränna? Följdfundering blir hur jag ska ansluta ränndalsskopan. Ska man sätta den under den undre rännan så att båda rännorna mynnar ut i den eller ska man bara låta den övre rännan tömma sig där? Ifall det senare fallet gäller måste skopan ligga en bit ovan underlagstaket för att inte dämma vattnet från undre rännan. Vet inte om detta låter rörigt men jag hoppas någon förstår vad jag menar och kan reda ut hur jag ska göra! :)
Skickar med en bild där jag provisoriskt lagt på en försänkt ränndalsplåt. Läkten är inte helt färdig ännu.
Den undre rännan är en 60 cm plåt klädd med underlagspapp, skymtar fram i bild.

Provisoriskt lagd ränndalsplåt på takstol med underlagspapp och tegelpannor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, jag förenklar min fråga. Ska ränndalsskopan fånga upp vatten både från undre och övre ränndalen? Eller ska den in emellan rännorna och bara fånga från den övre?

Den svarta pappen på bilden ligger på ett underbeslag av plåt. Detta är det jag kallar den undre rännan.
 
Man har väl bara en ränndalsplåt. Är det underlagsplåten du syftar på?
 
D Daniel 109 skrev:
Man har väl bara en ränndalsplåt. Är det underlagsplåten du syftar på?
Ja, den ”undre ränndalen” är underlagstaktets ränna, underlagsplåt med papp. Underlagsplåten och ränndalsplåten ligger Så nära varandra och vad jag kan läsa mig till ska skopan ligga på underlagstaket. Men jag tycker det borde finnas lite luft emellan skopans botten och underlaget så att skopan inte dämmer. Så jag kommer fram till två lösningar.
1. Ränndalsplåten lyftes något och en skopa ansluts, skopan har någon form av ”ben” så den inte ligger helt ner mot underlagstaket. (Denna metod tror jag mest på)
2. Skopan ligger direkt ner mot underlagstaket och både underbeslagsplåten och ränndalen rinner påda ner i skopan.
Eller finns det utterligare något sätt jag inte tänkt på?
 
Alltså, den instruktion jag fallit för bifogas på bilden.
Illustration av montering av vinklade ränndalar på ett tak med numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har hela tiden trott att ränndalen ska ligga en bit upp i luften (hänga på läkten) så att eventuellt vatten som rinner från sidan ska rinna in under och skjutsa ut på underlaget. Men ju mer jag läser så verkar det som att ränndalen ska ligga direkt mot underlaget. Hur ska det vara egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.