Någon som kan berätta för mig hur jag ska koppla ihop det här?

Handritad elschema-skiss med anslutningar för en LED-slinga, likriktare och dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja.

Men för att vara lite mer seriös, är drivdonet till LED-slingan ens dimbart? Baserat på märkningen på dimmern så gissar jag att den är avsedd för primärsidan och alla drivdon tolererar inte dimning där. Vad är det för drivdon? Märkning? Konstantspänning (vanligast för LED-slingor) eller konstantström?

Det är bättre med bilder på grejerna än en, förvisso prydlig, skiss. Då ser man just märkning och hur det ser ut att vara byggt.

Vad har du själv för teori om hur det kopplas ihop?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
https://www.ljustema.se/ledstrip-23...288100000000.html#/30-valj_farg-extra_varmvit


Ljusslingan ska vara dimbar med den likriktare som följer med.

Instruktionsdiagram för installation av dimbar LED-ljusslinga med fokus på enriktad koppling och el-avfallinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit likriktare för dimbar LED-slinga med CE-märkning och anslutningskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



tommib tommib skrev:
Ja.

Men för att vara lite mer seriös, är drivdonet till LED-slingan ens dimbart? Baserat på märkningen på dimmern så gissar jag att den är avsedd för primärsidan och alla drivdon tolererar inte dimning där. Vad är det för drivdon? Märkning? Konstantspänning (vanligast för LED-slingor) eller konstantström?

Det är bättre med bilder på grejerna än en, förvisso prydlig, skiss. Då ser man just märkning och hur det ser ut att vara byggt.

Vad har du själv för teori om hur det kopplas ihop?
 
Ser ut som en vanlig dimmer med trappkopplingsfunktion. Fas in på L1 eller L2, ut på sinusvågen till din trafo.
N direkt till trafo.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Någon som kan berätta för mig hur jag ska koppla ihop det här?

[bild]
Som tommib skrev bör du själv ha en rimlig uppfattning om hur du ska göra det men som test av om dimmningen funkar och då det inte är någon direkt risk för farliga felkopplingar osv kan du prova detta.

Handritad elschema som visar anslutning av en dimmer till en lampa, med markerade ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
tommib
Nu gick jag in och kollade på den länkade sidan och jag måste säga att det är föredömligt av ljustema att skriva ut tydligt vilka dimmers de har testat med.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.