Kim87 Kim87 skrev:
Ja du tänkte så jävligt lätt att trampa hål i eftersom du har luftficka i mellan takstolarna sen. men det låter billigt i allafall. 2020 menade jag att man inte använder så mkt vindpapp/kärpapper mera.
vad pratar du om? Bison vindskydspapp används i helt nybyggda hus från flera leverantörer t e x.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
vad pratar du om? Bison vindskydspapp används i helt nybyggda hus från flera leverantörer t e x.
Nu är det väl iofs inte vindskyddet som ska användas i detta fall utan ångbromsen.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Precis Mathias det är dit jag vill komma. Ångbroms mellan varma utrymmen till kallvind.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Kim87 Kim87 skrev:
Nu missförstår du, ullen är sunkig alltså dålig, har varit fuktig och sedan torkat, mkt möss som har sprungit på vinden. Den måste bytas, och då kan man lika bra åtgärda alla andra problemen på samma gång som ventilation och diffspärr
Att ullen är sunkig är helt normalt under vissa omständigheter!
I Augusti-September när relativa fuktigheten i isolering och kallvinden ibland är över 80% kan det vid en hastig avkylning typ åskregn och kraftig vind få fukten att kondenseras på ytor!
I princip regnar det från alla takstolar ner på isoleringen som blir dyngsur på ytan!
Detta är helt normalt och sker med några års mellanrum då omständigheterna inträffar.

Vid normala år sker sänkningen av relativa fuktigheten under någon månad och då hinner den ventilers bort.
 
Diffspärr på kalla sidan är fel, stor risk för kondens!
 
Precis, därför det är viktigt att få det tätt skulle jag tycka. Men det går att göra på så många olika sätt när man ska lägga den på fel sida..
 
M mlkjhr skrev:
Diffspärr på kalla sidan är fel, stor risk för kondens!
tanken här var ju att lägga den på vamra sidan, dvs under isoleringen, men ovanpå undertaket. Det är ok att göra så, men eftersom det är så svårt att få tätt tror jag man lika gärna kan låta bli.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.