vi har ett hus där källaren är byggd tror jag runt 40-50 tal plattan i källaren är sprucken och ful och min plan är att gjuta en ny. kände efter i ett hål och märkte att väggarna endast sträcker sig nån centimeter under plattan? hur gör jag för att gjuta en ny? vågar jag ta bort gammla plattan helt och gjuta en ny? ska man förankra plattan i väggen? finns det nån sida som illustrerar hur man går till väga?
 
Måste du gjuta en helt ny? Räcker det inte med att lägga på en finsats, med en armeringsmatta i, uppe på den befintliga?
 
Hej!

Var det verkligen en yttervägg du kollade vid? Huset borde väl stå på någon sorts platta eller sula som räcker djupare ner.

/Ulrica
 
Förr så var det vanligt att man murade källarväggarna först och gjöt golven efteråt. I mitt hus, som är byggt 1942, är det två varv betonghålsten under källargolvets nivå och de är murade på något som mest ser ut som osorterad grusås som de har lagt på leran.
 
Osorterad grusås, ja...

Vi har just grävt upp och blottlagt våran för att dränera om alltihop.

Som jag har förstått det skottade de upp kanaler i leran där de gjöt sulorna när de byggde våra hus på 30 - 40-talet. Så det blev ju inte precis jätterakt hela vägen. Betongen de gjöt med är grov och liknar faktiskt rätt mycket en grusås. Eftersom vi delvis nu har sågat av sulan för att bygga ut huset har vi också lärt oss att det finns armering i den.

:) Ulrica

 
I den ursprungliga frågan finns en delfråga som intresserar mig. Ponera att man bilar bort källargolvet för att isolera och lägga golvvärme osv. Sen ska man gjuta en ny platta. Bör man "fästa" den nya golvplattan i den gamla källarväggen, dvs bör man slå in/fästa in armeringsjärn eller annat i väggen som går ut i plattan? Eller ska man bara lägga på betong och hoppas att den nya betongen fäster hyffsat i den gamla väggen/muren?
 
Ett 40-talshus är normalt byggt runt en grundmur som stöd för husets ytterväggar samt den bärande hjärtväggen i mitten. På detta så gjöt man betonggolv med ett väldigt tunt lager betong. Under kriget var betong dyrt och svårt att få tag i.

Om du skall gjuta ett nytt golv bilar du bort golvet och gräver ur så att du ersätter gruset under betongen med en markisodränskiva av rätt klass http://www.isodran.com. Du behöver inte förankra betongen mot grundmuren. Varför inte även gjuta in golvvärme, det kostar inte så mycket extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.