Hejsan har ett gammalt hus från 70talet som ej har plastfolie itak. Vad finns det för ideer på lösa sånt om man gör det från kallvind sidan. Takstolsdjupet på regeln är 120mm och ca cc900 mellan takstolarna. Variant på lösa det att det inte blir fuktskador i framtiden. Har ni något förslag som är bra?
 
Har du tänkt ändra på isoleringen eller nånting annat? Annars lär det väl funka om det inte har blivit skador på 50 år?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag tänkte tömma vinden på all sunkig ull först. Installera ventilation? Och då tänkte jag att man måste åtgärda diffspärr också. Min idé är att lägga pir skivor och skumma och tejpa över takstolar och Sen blosa lite lösull Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte
 
BigR
På kallvinden häftar du förslagsvis vindpapp innan du blåser på med lösull, det räcker fint. Sedan kan du sätta valfri broms/spärr från varma sidan när du renoverar där.
 
Problemet är att det är renoverat redan.
 
BigR
Dåså, sätt inget tätskikt på insidan, bara vindpapp under lösullen.
 
Det är inte lätt det kan jag berätta och knöla in vindpapp mellan takstolarna och få det tätt med alla eldragningar. Vindpapp? Vi lever på 2020 nu
 
Tror du behöver fundera på varför du ska göra något öht.


Du har inga fuktproblem idag som ska lösas?

du vill göra stora förändringar, mer isolering vilket sannolikt kommer trigga denna typ av problem.

du ska byta ut gammal isolering som det inte är något fel på.

jag ser inget vettigt alls här.


Vill du ha mer isolering, blås på lite lösull ovanpå det du har men håll väldigt bra koll på klimatet efter det. Installera gärna reglerad ventilation.


Att bara ventilera mer är fel.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Nu missförstår du, ullen är sunkig alltså dålig, har varit fuktig och sedan torkat, mkt möss som har sprungit på vinden. Den måste bytas, och då kan man lika bra åtgärda alla andra problemen på samma gång som ventilation och diffspärr
 
Den gula glasullen som ligger där nu är svart på många ställen.
 
BigR
Ja, vad menar du med 2020? Du behöver inte gå under takstolarna, du kan häfta vindpappen över takstolarna. Jag vet att det är pilligt, men när man har gamla hus får man pilla på. Det blir tillräckligt bra. Sedan behöver du en ventilation inne i huset, har du självdrag eller mekanisk vent?
 
Kim87 Kim87 skrev:
Nu missförstår du, ullen är sunkig alltså dålig, har varit fuktig och sedan torkat, mkt möss som har sprungit på vinden. Den måste bytas, och då kan man lika bra åtgärda alla andra problemen på samma gång som ventilation och diffspärr
Har du någon bild på den där ullen? Lite svart behöver inte vara ett problem.

I vilketfall som helst, det finns ingen bra lösning på att få diffusionstätt runt takstolar etc. Byta ullen kan du ju göra, frågan är om det har någon praktiskt betydelse. Kanske är det en poäng att byta till cellulosabaserad isolering.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Ja du tänkte så jävligt lätt att trampa hål i eftersom du har luftficka i mellan takstolarna sen. men det låter billigt i allafall. 2020 menade jag att man inte använder så mkt vindpapp/kärpapper mera.
 
Återvunnetpapper tänker du på då. Ja det är bra blåsisolering.
 
BigR
Du får vika pappen och följa ytan så du inte får så mycket luftfickor, häfta fast eftersom. Välj en smidig produkt av polypropylen, dom gamla papparna typ AC350 är inte så följsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.