Hej!
Har köpt en billig spishäll (Electrolux) via Elgiganten.
Under bänken i köket finns ett vanligt eluttag dit den gamla spishällen var inkopplad med vanlig stickpropp.

Sladden som satt inkopplad i nya hällen verkar vara för 1-fas men saknar stickpropp. Den var dock för grov för att jag skulle kunna sätta en vanlig stickpropp på (gissar att den är tänkt för utlandet? Norge? Tyskland?)

Jag tänkte därför koppla den gamla sladden till den nya spisen. Låter detta vettigt, eller har jag tänkt fel?

(Jag är medveten om att det inte går att köra spisen på full effekt med 1-fas, men det var aldrig några problem med den gamla hällen. (som hade högre max-effekt än vad den nya har...))
 
  • Undersida av en Electrolux inbyggnadsspis med etikett som visar modell och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsområdet på en Electrolux spishäll med oskyddade kablar och en kopplingsschemaetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Anslutningskabeln är troligen 2,5 kvmm och gjord för en enfasig 32 A matning. Det kan vara svårt att få i den i en vanlig stickpropp ja.

Enklast är att köpa ett färdigt sladdställ med stickpropp och istället lossa den änden som är i hällen. Sådana sladdställ hittar du lite var stans, t.ex. Clas Ohlson.

Det är väldigt udda att en häll är inkopplad med en vanlig stickpropp. En spismatning är vanligen 20 A enfas (när det är enfasmatning till lägenheten) eller 3 x 16 A trefas (i alla andra fall). Enda gången jag kan tänka mig att det skulle vara en vanlig stickpropp är om det är en gammal lägenhet som tidigare haft gasspis. Du bör verligen verifiera att kontakten är hel och inte har skador. Du bör också planera för att uppgradera den där matningen, kanske även matningen till lägenheten.
 
A
Felgiganten säljer produkter gjorda för den Norska marknaden
 
tommib
Nja... det är väl snarare så att de säljer produkter som är tillverkade för i stort sett alla andra länder förutom Sverige (och Finland). Vi är, tyvärr, ovanliga i vårt användade av trefas.
 
Ja det är kanske en konstig lösning då det rör sig om ett radhus byggt 1992.
Det verkar finnas 3 x 16 A framdraget till dosan under spisen (se bild) och sedan har de använt en till ugnen, en till spishällen, och den sista har de bara isolerat.
Så det skulle väl gå att sätta dit ett Perilex-uttag, men då har jag ingenstans att koppla i ugnen?
 
  • Elinstallation under spis med tre 16 A kablar, en oanvänd och isolerad, i väntan på Perilex-uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar och rör framdraget till en dosa under en spis, med isolerad kabel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Men vaf...... Det måste vara ett riktigt dåligt hempul.

Korrekt åtgärd är att installera ett perilexuttag och ett vanligt uttag bredvid som man parallellkopplar med en av faserna (vanligen L3). En annan bra lösning är att sätta två parallellkopplade perilexuttag bredvid varandra, sen styr man vilken apparat som får vilken fas genom att koppla om i pluggen/apparaten.

Detta är olagligt att göra själv (men väldigt enkelt).
 
Denna lösning hade varit bättre.
 
  • Väggmonterat rotuttag för häll/ugn kombination med kopplingsdosa och Schuko-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.