Hej, jag renoverar några Grythyttanstolar som vi fått och upptäcker att träet blivit murket i skruvhålen. Jag är osäker på om de kommer att hålla att skruva i igen. Jag är inte så van att snickra men är road och har en del ärvda verktyg. Vad råder ni mig att göra? Ignorera problemet? Gräva ur och fylla med nån form av massa? Eller borra ut och plugga (har ingen pelarborr).
Sammanlagt är det 64 hål som behöver fixas och sommaren är kort och barnen vill ha sällskap på stranden... om ni förstår.

Och vad bör jag göra för att problemet inte ska uppstå igen?
 
  • Trädel av Grythyttanstol med murkna skruvhål på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädetalj på Grythyttanstol med murket trä och skruvhål som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
AXS
Snabbfix som är bättre än inget: i med en tändsticka eller liknande och trälim i varje hål. Skruva innan det har härdad fullt.
 
  • Gilla
Albin71 och 1 till
  • Laddar…
Är det ek? Ek reagerar med järn, man behöver använda lämpliga skruvor eller spik till ek, speciellt utomhus.
 
  • Gilla
Albin71
  • Laddar…
Det har blivit sådär för att skruvarna rostat. Sätt ditt rostfria så slipper du att problemet upprepar sig.
 
  • Gilla
Albin71
  • Laddar…
Tack! Ja skruvarna har rostat, helt riktigt. Så vad kan jag göra? Lim och Tändstickstricket är säkert bra men jag gissar att rötan fortsätter ändå, särskilt om det fortfarande är fuktigt? Är det värt att gröpa ur hålen och fylla med epoxi? Läser om något som heter Lignu som verkar kunna döda rötan och stabilisera.
 
Borra och plugga kan vara en lösning. Sedan kan du bestämma om du vill sätta nya skruvar i pluggarna eller limma båda delar ihop med långa pluggar och undvika att skruva helt (men då kan du förstås inte ta möblerna isär längre). Borde gå bra med handborrmaskin. Använd helst rundstavar av samma träslag, inte rillade träplugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.