MathiasS MathiasS skrev:
För att vara lite allvarlig. De flesta cykelvägar här i krokarna har delade fält för cyklar resp gående. Dvs, det är bara hålla sig på rätt sida av strecket så löser det sig (vilket inte är helt enkelt för de minsta cyklisterna eller fotgängarn).

På övriga gång och cykelbanor är det INGEN som håller till vänster. Alla håller till höger oavsett transportmedel (bortsett från de yngsta då som använder indisk väjningsmetod). Dvs, folket har insett att den där regeln är en korkad regel och använder den inte.

jag är lite undrande till varför du frågar mig, har ja* inte varit tydlig med att fyraåringar inte ska köra maskin oövervakade?
Där du bor kanske ingen går på vänster sida av en gång- och cykelväg, men är man smart förstår man att det blir så mycket trafiksäkrare att se när cyklisterna kommer farande än att de susar förbi en bakifrån. Det påverkar även att folk vänjer sig vid att gå på vänster sida på en vanlig väg utan trottoar.
 
H Husbuset skrev:
Där du bor kanske ingen går på vänster sida av en gång- och cykelväg, men är man smart förstår man att det blir så mycket trafiksäkrare att se när cyklisterna kommer farande än att de susar förbi en bakifrån. Det påverkar även att folk vänjer sig vid att gå på vänster sida på en vanlig väg utan trottoar.
Där jag bor går det folk på båda sidor av gångvägen oavsett om de håller till höger eller vänster och samma sak med cyklister från båda håll => du har en cykel i ryggen oavsett om du håller höger eller vänster och då är det naturligare för alla att hålla höger, det sitter i ryggmärgen på de flesta.

En lag om att gå till vänster på en landsväg där ingen trottoar finns är ok.
 
C
Låt mig gissa att det varken förekommer gångvägar, trottoarer eller cykelbanor i den trakt där detta fenomen med den fyraårige grävmaskinisten utspelar sig. :geek:
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
:crysmile: haha, ja visst, säkert.... .... om barnet varit totalt isolerad under sina första fyra år, men det räcker med lite byggare bob eller andra barnprogram så faller nog den där tvättmaskinen ned rejält på stegen av intressanta saker. Hur mycket man än snackar om tvättmedel och sånt...
Jaja, det kanske var ett sämre val av exempel.. men det gör det inte mindre rätt - barnen vill göra som ”pappa och mamma”, vill vara med dem och vill att de ska tycka att de (barnet) gjort något bra!

Om föräldrarna avskyr tvätt och klagar och visar att det är tråkigt (de behöver inte ens säga nått, räcker med att barnen är med när föräldrarna gör det.. så känner barnet föräldrarnas sinnesstämning fortare än föräldrarna fattat vad som hänt) så finns inget skäl för barnen att ens vilja vara med i tvättstugan.. tvättmaskinen blir snarare något dåligt, tråkigt...(du fattade ju vad jag menade..)

Dagens tonåringar är jätteintressanta att prata med om sina hemsysslor (vilken ålder de fick börja fixa disken, packa tvättmaskinen, hjälpa till i trädgården osv) och deras nuvarande intressen (vad de intresserar sig för, varför de tycker om de sakerna.. vilken ålder de började med intresset.. vem som introducerade dem osv)!

Man får oftast en bra bild över hur deras föräldrar i sin tur blivit uppfostrade - och det direkta resultatet av den kombon idag i samhället :)

Människans psyke är riktigt intressant hur den fungerar.

..

Jag älskade ”Lego” (byggde stora gårdar, hus i alla former..). när jag var liten (lågstadiet speciellt) och spenderade en hel del tid i skolan med att försöka förstå varför vissa blev mobbade och varför andra mobbade.. (varför inte mina kompisar eller deras föräldrar gillade olikheter hos andra).

.. undrar om det är därför jag numer, som gammal.. hänger på byggahus och analyserar människan i sitt esse,..:thinking::cool:
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det TS säger menar du?
Att en fyraåring kör grävmaskin... missade du det?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att en fyraåring kör grävmaskin... missade du det?
Det är det tråden handlar om, ja. På vilket sätt menar du att det motsäger vad jag sa till dig om konsekvenstänkande och hjärnans mognad?
 
Nissens
Du är en teoretiker. Jag körde rätt stora maskiner utan överinseende när jag bara var lite älde än fyraåringen, det hände aldrig någon allvarligare incident, så i praktiken kan man göra mer än vad du påstår långt tidigare i livet.

Jag tror inte att jag var unik på något sätt, det handlar sannolikt om intresse, motivation och rätt inställning hos föräldrarna.

Så dina teorier och hur det fungerar i praktiken ibland stämmer inte.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Små barn kan bli skitbra på dataspel, fotboll, cykling, gokart, you name it. De kan i fyraårsåldern lätt spöa sina föräldrar i det de väljer att utöva.

Små barn får jättegärna hänga med föräldrarna, sitta i hytten, provköra och bli bra på det.

Små barn brukar sällan gå att resonera och diskutera kring risker och få ett konsekvent agerande där förnuft och inte känslor styr.

Att några har klarat sig utan skador betyder inte statistiskt sett att det är helt säkert. Jag har hittills aldrig haft nytta av bälte och airbag i bilen, men att därmed säga de är onödiga är en felaktig slutsats.

Fortsätt gärna låta barnen köra maskiner, men under övervakning av föräldrarna.
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Jag är väldigt tveksam till om fyraåringar verkligen är mentalt mogna nog att köra grävmaskin, men många här anser ju det.
Men då undrar jag, finns det nåt som fyraåringar inte bör göra? Använda cirkelsåg? Motorsåg? Ta bilen ner till kiosken och köpa tidningen? Skärbrännare? Vattenkokare?
Plötsligt framstår ju barnarbete som en bra idé eftersom de uppenbarligen är kapabla att jobba och tycker det är roligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är en teoretiker. Jag körde rätt stora maskiner utan överinseende när jag bara var lite älde än fyraåringen, det hände aldrig någon allvarligare incident, så i praktiken kan man göra mer än vad du påstår långt tidigare i livet.

Jag tror inte att jag var unik på något sätt, det handlar sannolikt om intresse, motivation och rätt inställning hos föräldrarna.

Så dina teorier och hur det fungerar i praktiken ibland stämmer inte.
Du har ingen aning om vad jag är.

Du förstår inte själva poängen i resonemanget. Ingen ifrågasätter att barn kan lära sig att använda komplexa maskiner. Att du körde maskiner utan incidenter betyder inte ett skit för vad som händer när många gör det. Ej heller du hade något konsekvenstänkande i den åldern och inställningen hos dina föräldrar kan inte ändra på det. Du blandar ihop förmågan att lära sig göra "svåra" saker med förmågan att hantera situationer utanför ditt inlärda normala.

Jag körde tex snabb båt som ung. Jag kunde lägga till oavsett vind osv något som många vuxna har problem med varje dag. Allt gick bra så länge jag och omgivningen gjorde det vi borde göra. Börjar man göra andra saker, dvs utforska maskinens eller sin egen förmåga ökar risken för att det händer något och finns det då ingen som sätter stopp när det behövs blir det tokigt. Därför behövs övervakning och det beror inte på några teorier jag har, utan på hur din hjärna fungerar.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du exemplifiera det?
Tror nog det inte är någon idé att försöka.
Dina inlägg talar för sig själv.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ingen aning om vad jag är.

Du förstår inte själva poängen i resonemanget. Ingen ifrågasätter att barn kan lära sig att använda komplexa maskiner. Att du körde maskiner utan incidenter betyder inte ett skit för vad som händer när många gör det. Ej heller du hade något konsekvenstänkande i den åldern och inställningen hos dina föräldrar kan inte ändra på det. Du blandar ihop förmågan att lära sig göra "svåra" saker med förmågan att hantera situationer utanför ditt inlärda normala.

Jag körde tex snabb båt som ung. Jag kunde lägga till oavsett vind osv något som många vuxna har problem med varje dag. Allt gick bra så länge jag och omgivningen gjorde det vi borde göra. Börjar man göra andra saker, dvs utforska maskinens eller sin egen förmåga ökar risken för att det händer något och finns det då ingen som sätter stopp när det behövs blir det tokigt. Därför behövs övervakning och det beror inte på några teorier jag har, utan på hur din hjärna fungerar.
Vissa hjärnor kanske stannar upp i utvecklingen vid ung ålder
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
När fyraåringen har vart riktigt duktig så brukar vi skicka honom på derby. Vi är inte så intresserade så han får gå själv. Alltid på bästa plats i gnagetklacken.

Han är bajare. ;)
Här ser man ju tydligt att hjärnan inte är fullt utvecklad vid 4 års ålder. Bajare...
 
  • Haha
Destrier och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
K Kirre2 skrev:
Jag är väldigt tveksam till om fyraåringar verkligen är mentalt mogna nog att köra grävmaskin, men många här anser ju det.
Men då undrar jag, finns det nåt som fyraåringar inte bör göra? Använda cirkelsåg? Motorsåg? Ta bilen ner till kiosken och köpa tidningen? Skärbrännare? Vattenkokare?
Plötsligt framstår ju barnarbete som en bra idé eftersom de uppenbarligen är kapabla att jobba och tycker det är roligt.
Motorsåg tror jag inte många 4-åringar orkar hålla ordentligt så det är ju framförallt ett praktiskt problem.

Jag hittade en motorsåg i en lada ute på ett sommarställe jag var på när jag var 7-8 kanske. Aldrig använt en tidigare men lyckades få igång den och sågade lite på några stormfällor. Minns att jag tidigare hade studerat någon vuxen som förklarat riskerna med stammar som ligger i spänn osv, så jag grubblade ett tag på hur man borde göra och tänka sig, min första sågning gick utan incidenter med snitten i rätt ordning.

Fortfarande inte lyckats såga mig snart 50 år senare. Det är bra att börja tidigt!
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag är väldigt tveksam till om fyraåringar verkligen är mentalt mogna nog att köra grävmaskin, men många här anser ju det.
Men då undrar jag, finns det nåt som fyraåringar inte bör göra? Använda cirkelsåg? Motorsåg? Ta bilen ner till kiosken och köpa tidningen? Skärbrännare? Vattenkokare?
Plötsligt framstår ju barnarbete som en bra idé eftersom de uppenbarligen är kapabla att jobba och tycker det är roligt.
Det går inte att dra alla över en kamm utan vi är alla olika. Vi utvecklar olika snabbt och vi utvecklar olika färdigheter.
Det har varit uppe i ett flertal inlägg det här med konsekvenstänkande och jag vill påstå att det utvecklar vi också väldigt olika. En del väldigt tidigt beroende på vad vi faktiskt lärt oss och vad vi varit med om. En del utvecklar aldrig speciellt mycket konsekvenstänkande. I mitt andra hemland verkar större delen av befolkningen sakna det för man lever i nuet. Med nuet menar jag precis nu, inte i nästa minut eller ens nästa sekund. Därför blir saker hela tiden som det blir och man gör om samma tokigheter igen och igen hur många gånger som helst utan att dra nån lärdom av det. Men dom är väldigt bekymmersfria och tänker, jaja det hade kunnat bli värre, eller också reagerar dom inte alls.
Vi är alla olika och tur är väl det.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.