Jiji Jiji skrev:
Om strandskyddet inte är uttryckligen upphävt i plan är det tyvärr inte så enkelt. Det är riktigt att man tidigare ansåg att det var upphävt / inte gällde per automatik om det fanns en detaljplan men så tolkas det inte i dag.

I det här fallet verkar det finnas en ändring/tillägg till den gamla planen som upphäver strandskyddet inom detaljplanelagt område och då är allt i sin ordning.
Utan att se plankarta tolkar jag texten i legenden som att inom allt område som är detaljplanelagt är strandskyddet upphävt. Dvs det går bra att få bygglov.
Det verkar konstigt det du skriver att det finns detaljplaner med tomter och byggrätt på dessa men att du menar att strandskyddet ändå förhindrar byggande på dessa tomter? Du skriver att " man tidigare ansåg", vad menar du med tidigare? Mina erfarenheter är från beviljade bygglov (2st) från 2018 och 2019 och det var då inga som helst problem med något strandskydd tack vare att detaljplan fanns.Har du exempel på motsatsen?
 
H Huruvida skrev:
[länk]
Intressant information!! Men inte fullständigt redovisat. Fanns det alltså detaljplan för området eller beviljade man bygglov utan detaljplan? Det sägs inte tydligt i reportaget utan bara att man ska ändra i en detaljplan ? Om det fanns en detaljplan (mer än 35 år gammal dvs från 1985) vad stod då i den om strandskydd?
 
E EMats skrev:
Det verkar konstigt det du skriver att det finns detaljplaner med tomter och byggrätt på dessa men att du menar att strandskyddet ändå förhindrar byggande på dessa tomter? Du skriver att " man tidigare ansåg", vad menar du med tidigare? Mina erfarenheter är från beviljade bygglov (2st) från 2018 och 2019 och det var då inga som helst problem med något strandskydd tack vare att detaljplan fanns.Har du exempel på motsatsen?
Tolkningen av när och hur strandskyddet ska hävdas har blivit hårdare. En detaljplan ska tydligt visa i vilka delar strandskyddet är hävt. Det är inte längre möjligt att hävda att det är upphävt i och med dp. Lst granskar och överprövar kommunernas beslut i dessa frågor. Antingen anses kommunens beslut rätt eller så hinner inte lst med. Det är det korta svaret till varför bygglov beviljas trots att planen inte har bestämmelse om att häva strandskyddet.

Många kommuner har gjort tillägg/ändring till gamla planer och visat var strandskyddet inte gäller och då är det precis som det ska.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Ja det är ju väldigt märkligt! Ingen lag har väl ändrats vad jag vet.Tolkningar kan ändras men håller de vid en överprövning?

Jag kollade just min detaljplan från 1972 och där står ingenting om strandskydd. I min detaljplan fanns 1972 befintlig bebyggelse som gavs tomter (ibland då nära vattnet om det fanns byggnader där) och ny bebyggelse ritades in på långt avstånd från vattnet enligt strandskyddsbestämmelserna. Inom alla dessa tomter får man givetvis ha byggnader eller bygga nya (det är ju det som är meningen med en detaljplan) genom att söka sedvanligt bygglov. Bygglov får man då om man uppfyller reglerna om byggnadshöjd, area m.m. Strandskydd kan väl ändå inte användas som hinder att bygga i dessa fall? Det låter helt orimligt i mina ögon. Om någon nitisk tjänsteman hos Länsstyrelsen hävdar att man vill föhindra byggande så ger det givetvis problem men håller detta hela vägen vid en överprövning? Finns det några rättsfall? Detaljplaner görs väl för att UNDERLÄTTA byggande.
 
J
Jiji Jiji skrev:
Ja det låter klokt. Jag förstår det som att ni inte köpt tomten ännu?
Prata med bygglov, det är de som tolkar detaljplaner i en kommun.
Lycka till!
Nej, inget är köpt ännu utan kollar bara runt lite :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
E EMats skrev:
Ja det är ju väldigt märkligt! Ingen lag har väl ändrats vad jag vet.Tolkningar kan ändras men håller de vid en överprövning?

Jag kollade just min detaljplan från 1972 och där står ingenting om strandskydd. I min detaljplan fanns 1972 befintlig bebyggelse som gavs tomter (ibland då nära vattnet om det fanns byggnader där) och ny bebyggelse ritades in på långt avstånd från vattnet enligt strandskyddsbestämmelserna. Inom alla dessa tomter får man givetvis ha byggnader eller bygga nya (det är ju det som är meningen med en detaljplan) genom att söka sedvanligt bygglov. Bygglov får man då om man uppfyller reglerna om byggnadshöjd, area m.m. Strandskydd kan väl ändå inte användas som hinder att bygga i dessa fall? Det låter helt orimligt i mina ögon. Om någon nitisk tjänsteman hos Länsstyrelsen hävdar att man vill föhindra byggande så ger det givetvis problem men håller detta hela vägen vid en överprövning? Finns det några rättsfall? Detaljplaner görs väl för att UNDERLÄTTA byggande.
PBL har både tillkommit och ändrats sen din plan blev gjord. MB har också ändrat. 2009 ändrades de delar i MB som omfattar strandskyddet generellt. (2010 tillkom också en ändring som faktiskt ger lst visst utrymme att häva strandskydd för väldigt små vatten.)

Strandskyddet i MB är mycket starkt - det är inte bara PBL som avgör om det går att bygga. MB är många gånger starkare.

Meningen är att det inte ska ligga gamla planer från tiden före PBL kvar, utan att kommunen ska pröva frågan igen och aktivt ta ställning till byggnader i strandläge.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ingen lag har ändrats på senare tid menade jag, dvs under senaste 2-3 åren. 2010 är ju 10 år sedan och artikeln som citerades ovan var väl ganska ny? Lagar finns det många av och alla gäller. Vilken som är "starkare" beror nog på det specifika fallet.

Politiskt sett så har alla signaler på senare tid enligt vad jag kan uttyda varit att lätta på strandskyddet. Januariöverenskommelsen bl.a. hade skrivningar om detta och det är inte länge sedan den antogs. Fortfarande måste meningen med detaljplaner vara att tillåta och t.o.m. underlätta bebyggelse på de tomter som markeras på detaljplanen. Jag ser inte att det håller att hävda att man nu plötsligt inte får bygga på dessa tomter som inrättats just för att bebyggas.
Men allt detta måste väl prövas i högre instans antar jag. Om plötsligt tolkningen av en befintlig lag ändras måste det väl ändå prövas i högre instanser innan man vet vad som gäller. Så den som lever får se.
 
Hemmakatten
Januariövetenskommelsen innebar att vissa kommuner i inre Norrland kunde släppa på strandskyddet. Längs alla kuster på väst- och östkusten och i välbebyggda områden finns strandskyddet kvar. Nyare strandskyddsbestämmelser överträffar gamla bygg/detaljplaner.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
PBL har både tillkommit och ändrats sen din plan blev gjord. MB har också ändrat. 2009 ändrades de delar i MB som omfattar strandskyddet generellt. (2010 tillkom också en ändring som faktiskt ger lst visst utrymme att häva strandskydd för väldigt små vatten.)

Strandskyddet i MB är mycket starkt - det är inte bara PBL som avgör om det går att bygga. MB är många gånger starkare.

Meningen är att det inte ska ligga gamla planer från tiden före PBL kvar, utan att kommunen ska pröva frågan igen och aktivt ta ställning till byggnader i strandläge.
Många olika bud i den här tråden men få som hänvisar till juridisk grund.

Min förståelse är:
Lag om införande av miljöbalken (1998:811) 2 st
10 § Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.

Byggnadsplan är att betrakta som detaljplan.

Mao anses byggnadsplan från 196x i strandnära område inte omfattas av strandskydd.

Anledningen är att strandskydd inte fanns när dessa planer upprättades, att planerna reglerade vad som fick byggas strandnära och inte, samt att lagen om strandskydd (1975) inte infördes retroaktivt.

Däremot, om planer uppdateras/ändras så införs strandskydd med automatik.
 
Strandskyddet kom på 50-talet. Först som ett test och sedan 1952 som en lagstiftning för hela landet. Då undatogs områden med stadsplan, avstyckningsplan etc. I dessa undantag har det sedan gjorts justeringar.

I Ts fall finns det en ändring av planen, det hette tidigare tillägg till detaljplan, från 2014 i den regleras vad som är undantaget från strandskyddet och vad som inte är det.

Men generellt kan man säga att om planen är äldre än 1975 och inte är en avstyckningsplan från början gäller inte strandskydd, men det kan finnas tillägg / ändring och i kommuner som inte kommit så långt i digitaliseringen är det inte givet att man hittar tillägg / ändring när man hittar planen. Så jag rekommenderar att man hör av sig till kommunen och frågar för säkerhets skull.

(Nu bör ju en kommun inte ha så gamla planer... Speciellt inte i strandnära läge men många kommuner ser inte över sina planer tyvärr. Men det är en annan fråga.)
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.