Inget annat decennium har det byggts så många hus i Sverige som på 1970-talet. Här går vi igenom hur man konstruerade och byggde småhusen då och vad som var tidstypiskt för dess arkitektur och inredning.

Du kan läsa artikeln här: 1970-talshusens arkitektur, konstruktion och inredning
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mia Beijer och 4 till
  • Laddar…
Den gillestugan ser bekant ut, jag har just köpt den! =)
 
  • Gilla
Yaken och 11 till
  • Laddar…
Vad kul, du bevarar väl den äkta 70-talsstilen nu? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, jag gillar gammal arkitektur och stilar, men 70-talet, nej där går gränsen. :)
Klaustrofobiskt! SÅ mörkt. Men mycket vibbar från uppväxten med, inte jag personligen men väldigt många kompisar hade. Och ja, just det, elevhemmet med i tonåren när jag gick i högstadiet. Vävtapet-chic (modell badrum glasfiber) på bottenvåningen, och annan modell av vävtapet på övervåningen (dvs den med tråd i) och furupanel. bläh.

Men jag gillar det färgade porslinet och tycker det är synd att allt är borta nu för tiden. Kanske inte just brunt, orange och gult men det fanns andra färger med, jag minns klarblåa, rosa, mintgröna osv med.

Bidé är också bra även om den kanske tar plats. Men ibland känner jag att man skulle kunna haft en sådan. Men bara om man har riktigt bra med plats. Då slipper man ta av kläderna på underkroppen helt och hållet och ställa i duschen.

Bastu är helmysigt! vill ha!

/jag som bor i lägenhet. Vår badrum har inte ens plats för tvättmaskin. :/
 
På sent 60-tal gällde juteväv på väggarna – något jag som tonåring tyckte var mysigt men nu satan så murrigt. Träpanel på någon vägg, gärna i livlig, mörk jakaranda (palisander). De rätvinkliga möblerna har ju faktiskt kommit tillbaka, nu med divandel. Inte alltid så sittriktiga.

70-talet var väl mest känt för medaljong- och blommönstrade såväl väggar som golv i starka färger. Brunt, orange, gult och måhända vitt var vanliga kombinationer.
Funderar på när den avocadofärgade spisen med läckert schatterade kanter kom. De fanns även i körsbärsrött, vilket jag fortfarande tycker är jättesnyggt. Schatterade kanter på skåpluckor och lådor blev populärt och kunde till och med vara snyggt.
Modet sansade sig och stråtapeter blev ett lite exklusivare val, som jag nog kan tycka vara snyggt än idag. De lugna färgerna på badrumsporslin var inte så dumma. Var det Ido eller Ifö som hade elegant inklädda avlopp från tvättfatet?
Man basunerade ut hur tråkigt det var med vita kök, så försvann den trenden och åter basunerade man ut det rena, vita köket.
Just det! Förutom den hiskeliga kombinationen i hysteriskt blandat rödorange, brunt och gult var "bahamagult" (en mörkgul kulör som drog emot brunt) en modefärg på bilar. Den smittade av sig på tvättmaskiner och lite annat.
 
E
Bra artikel!

Som förslag av ämne till ev uppföljande artiklar kanske ni skulle kunna gå in lite djupare i riskkonstruktionerna samt vad det betyder i praktiken. Tex vad gör man för att hitta fel i en viss typ av riskkonstruktion och vad är ett fel. Hur åtgärdar man tex en 70-tals betongplatta, vad gör man rent praktiskt , samt vad kan det kosta.
Även, skulle vara intressant att veta om man kan förvänta sig ev miljö el hälsofarliga material i konstruktionerna och vad det i så fall kan bestå i.
Hur byggde man i regel väggar på 70-talet, enkelgips?
 
  • Gilla
Mia Beijer och 5 till
  • Laddar…
Håller med till 100. Ja det skulle vara väldigt önskvärt att få lite mer fördjupad kunskap.
Eller det kanske finns nånstans, på ett lite mer lättläst sätt som denna.
Så man kunde jämföra med vad protokollen och vara lite mer förberedd på vad man ska kolla på...
Tack
 
  • Gilla
Mia Beijer och 1 till
  • Laddar…
Jag har alltid gillat 1.5 plans villorna i 70 tals stil, dom ser väldigt... ordentliga ut, med 45 graders vinkeln på taket och tegelpannor.
 
Mexisten, blankglaserat taktegel och kopparränor tycker jag fortfarande är snyggt.
En del talar så föraktfullt om allt som inte följer den senaste trenden.

Något man definitivt ska se upp med, så är det golvbrunnar från 70-talet.
 
  • Gilla
Mia Beijer och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad kul, du bevarar väl den äkta 70-talsstilen nu? :)
Självklart. Men tänker inte behålla gillestugan i original. Ytterst ofräscht med ingjutna reglar och trä mot yttervägg även om det är dränerat utifrån...
 
misingen misingen skrev:
Kolla in detta, här ligger ju tom självaste 70-talet i lä! Och kaminen - jag säger bara KAMINEN , den är ju helt fantastisk - visst måste den vara original?! Är det någon som vet tillverkare?

[länk]
Jag blev osäker på om det är en stor bastu med lite köksinredning eller om det faktiskt är ett kök där bland all träpanel
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
180 kvm sutterängbastu alldeles intill Gamlebyviken. Med en rejäl svikt så är du i!
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
E erkka skrev:
Bra artikel!

Som förslag av ämne till ev uppföljande artiklar kanske ni skulle kunna gå in lite djupare i riskkonstruktionerna samt vad det betyder i praktiken. Tex vad gör man för att hitta fel i en viss typ av riskkonstruktion och vad är ett fel. Hur åtgärdar man tex en 70-tals betongplatta, vad gör man rent praktiskt , samt vad kan det kosta.
Även, skulle vara intressant att veta om man kan förvänta sig ev miljö el hälsofarliga material i konstruktionerna och vad det i så fall kan bestå i.
Hur byggde man i regel väggar på 70-talet, enkelgips?

Just väggarna i vårat hus från 74 kan man få krupp på. Det är två spånskivor limmade med en wellpapp honeycomb och 2"2 reglar lite här och var (ibland cc 20! Ibland cc40). Lite häftstift och spik omvartannat. Vridstyvt som satan men du kan inte skruva i skivan för den är rätt spröd och det är omöjligt att riva eftersom allt sitter med lim.
 
  • Wow
erkka
  • Laddar…
Köpte min -74 års modell 2012, när jag året efter målade om hade Byggmax kulören ”Villabrun” som färdigbruten standardbilar och den matchade perfekt! Varför ändra en så vacker färg. Mmmmmm, Bruuuuunnnnn, smaka på det! Givetvis mexi på fasaden.

Mitt hus är ett suterränghus med en 16 meter lång och 1.6 meter djup balkong längs hela långsidan, underbart för att avnjuta en kaffe en regnig morgon. Som en följd av detta är taket kraftigt asymmetriskt för att täcka även balkongen.

Givetvis har jag den tidstypiska oisolerade bottenplattan men även frigolit i regelfacken som isolering. Varför inte experimentera lite? Jag vet att 70-talarna fått utstå mycket löje genom åren men det var ett årtionde då man verkligen experimenterade och husen har planlösningar som håller än idag. Ofta är köken murriga och trånga men ofta kan man öppna upp mor matplats om man accepterar lite mindre överskåp och få underbara utrymmen för umgänge.
 
  • Gilla
Mia Beijer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.