Jag tog bort resterna av två stålrör för oljepåfyllning i pannrummet och i samband med det smulades all gammal betong/cement(?) som fanns runt rören sönder, så nu har jag ett rektangulärt hål på typ 30x15 cm och med kanske 30 cm djup.

Rektangulärt hål i betongvägg med synliga rester av rör och utsikt till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur är bästa sättet att fylla igen det? Ska jag fylla det fullt med betong på en gång, eller ta det i flera lager och låta det torka emellan? Ska betongen armeras med t.ex. ett stålnät?
 
Enklast och bäst är nog om du fixar en bit Leca-sten och murar / putsar fast med B-bruk.

//AA
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Riktigt bra idé. Fogskum och sedan puts. Perfekt, då kan jag få det tätt på en gång och ta finliret när det finns tid.

Tack för tipset och ett snabbt svar!
 
Ja du kan ju även köra på fogskum, men jag hade inte så stort hål som du. ;)

//AA
 
K
Väggen går i samma riktning som "takstolarna, så den bär alltså vad jag förstår bara den övre våningen med 3 sovrum och ett badrum."

Jaså, bara det lilla..
 
F
K Kortling skrev:
Väggen går i samma riktning som "takstolarna, så den bär alltså vad jag förstår bara den övre våningen med 3 sovrum och ett badrum."

Jaså, bara det lilla..
Tror du scrollade lite för långt innan du skrev svaret. ;)
Du kom in på nästa tråd.
 
Gjuta igen med expanderbruk?
 
Hej,
Jag har tagit bort oljetank samt ingående rör, det fanns ventilation i fasaden nertill i samma hål som oljerören, ska jag sätta dit en ny ventil samt sätta betong runt tror det är bra att ha fortsatt ventilation jag planerar att göra ett verktygsrum/verkstad. Rummet 4x4m där pannan stått har lite sprickor i betongen tänkte köra Husrep och sedan måla med Silikatfärg från Nordsjö, är det rätt sätt?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Om någon har liknande funderingar kan jag meddela att fogskum med puts på ytan har hållit i två år utan några problem.
 
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.