Har fundering på att bygga in en liten del av altanen så att vi får ett oisolerat uterum. Budgeten är dock starkt begränsad så jag tänkte söka mig till er för tips på vad man kan göra.
På bilden nedan är det fram till stolparna som jag tänkt mig att ha uterummet. Bänkarna i tryckt virke längs med väggen skall tas bort och då skulle man kunna använda dom till bygget. Vill ju även ha bra med ljus, samt att man skall kunna släppa ut katten utan att han smiter. :)

Altan med tak, stolpar, trämöbler och tillbehör där en del ska göras om till uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl någon form av glas du är ute efter, så du får försöka komma över något sådant begagnat, eller via någon fyndhörna för det är nog det dyraste i sammanhanget.
Sen anpassa bygget efter vad du kommer över, gamla fönster, altandörrar eller skjutpartier.
Kolla också upp vad som gäller för bygglov, för det brukar behövas vid uterumsbygge.
 
F fredrik.johansson skrev:
Det är väl någon form av glas du är ute efter, så du får försöka komma över något sådant begagnat, eller via någon fyndhörna för det är nog det dyraste i sammanhanget.
Sen anpassa bygget efter vad du kommer över, gamla fönster, altandörrar eller skjutpartier.
Kolla också upp vad som gäller för bygglov, för det brukar behövas vid uterumsbygge.
Bor ni inom ett detaljplanelagt område? Då skulle jag säga att bygglov krävs för inglasning av altan. Det räknas som en tillbyggnad av ett rum (även om väggarna består av enbart glas). Byggnadsarean räknas också in i den tillåtna byggrätten på fastigheten. Är arean upp till 15 kvm kan den räknas som en ”Attefallsåtgärd” och då krävs endast en anmälan till kommunen. Utanför detaljplanelagt område kan mindre åtgärder vara bygglovsbefriade. Kolla med byggavdelningen på din kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.