Alltså, när man väl börjar i en ända hänger det med en massa "avstickare" från huvudprojektet. Ett av dem är den lilla stenlagda platsen för sopkärlen som blir "infällt" i spaljen. I sommarvärmen fick vi ihop stenläggningen och sen kommer spaljen som en annan avstickare. Snart.

Nybyggd stenlagd plats för sopkärl vid husvägg med träspaljé under konstruktion i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Nu när grävmaskinen har varit på plats kan vi bygga färdigt staketet. Tanken är att det delvis fortsätter till vänster av bilden och kommer att kläs in med bland annat Pipranka och andra växter.
Håller på med ett liknande projekt, av ren nyfikenhet. Vad är det för storlek på plinten och stolparna?
Du nämner pipranka, vad mer för växter finns i tankarna? Har själv en förhoppning av murgröna men återstår att se om den vill som jag vill med att växa där :D
 
(Förra) veckans lärdom

Trall som är felaktigt skarvad med synlig breddskillnad på en altanbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man ska skarva trall kolla först bredden på den.
 
  • Haha
NisseHult_473 och 4 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Håller på med ett liknande projekt, av ren nyfikenhet. Vad är det för storlek på plinten och stolparna?
Du nämner pipranka, vad mer för växter finns i tankarna? Har själv en förhoppning av murgröna men återstår att se om den vill som jag vill med att växa där :D
Det syns inte riktigt på bilden men vi har höjt marken lite in mot grannen, så vi körde på vanlig 700mm plint, eftersom en del av det är "ovanför" ursprunglig mark. Hade det varit slätt hade jag bara kört på 500mm plint.

Istället för att sätta en pelare valde jag att använda 2x 95x45 reglar, så att armeringsnätet är klämt mellan dessa. De passar bra i 4" plintar eftersom armeringsnätet trycker ut dem lite. Sen har jag fäst dessa med genomgående bult.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Kör själv med 700 plint 100mm mellan järnen och dom går ner ~700 också. Sen är tanken att stolparna ska vara runt 1800 höga eller så för att kunna slippa insynen är min tanke. Jag vill ha det rejält då det blir en del vindfång den dagen det är tätt med växter.
 
Purre Purre skrev:
Kör själv med 700 plint 100mm mellan järnen och dom går ner ~700 också. Sen är tanken att stolparna ska vara runt 1800 höga eller så för att kunna slippa insynen är min tanke. Jag vill ha det rejält då det blir en del vindfång den dagen det är tätt med växter.
Jag har till viss del vinkel i mitt spalje som ökar hållfastheten, men det är ju inte dumt att ta i ordentligt. Min är kring 170-180 hög samt att det tillkommer cirka 40 cm för markhöjningen från gatuplan.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Det var ju ett tag sedan jag gav mig på trappan senast, och idag kändes det som en bra dag att ta tag i det på nytt, dessutom fick jag hjälp av sambo så vi turades om. För er som inte läser mina inlägg regelbundet är tanken att ersätta trappan med ett större trädäck och bygga in en mindre trappa upp mot entrén i detta.

Renovering av trappa med elverktyg, armeringsjärn och betongrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hade såklart varit roligare med en större maskin, men även denna tuggar sig igenom betongen bit för bit.

Delvis nedbruten betongtrappa med två steg kvar, armeringsjärn synligt, i en trädgård under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två kvarvarande stegen hänger alltså enbart i den ungefär hälften än den nedre radens armeringsjärn när jag tog denna bilden. Svaret på hur många som behövs för att hålla stegen uppe, och att man fortfarande kan gå på dem: 2 st.


Demonterad betongtrappa med armeringsjärn synlig, i uppgrävd trädgård med verktyg runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite mer sågande gav den slutligen med sig och föll ner. Nu kommer nästa problem, att få bort den därifrån...
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Delar av en pool med isolering och förpackningar på ett grävt hål i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kom (delar av den) äntligen! Pump och värmare saknas och levereras under hösten. Vi har ändå inte hunnit med mer än att gräva ett hål, så det är inte så farligt.

Stor förpackning på pall med plastöverdrag bredvid palldragare i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chauffören från DB Schenker blev förvånad och uttryckte att han aldrig sett en privatperson med palldragare tidigare. Tilläggas att det är en väldigt praktisk grej att ha hemma!
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Isoleringsmaterial för badtunna formad som ett UFO placerad på mark i trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ett UFO? Nej...

Isolering till badtunna temporärt placerad på utgrävd plats i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är isoleringen till badtunnan!

Isolerad badtunna temporärt placerad på bar jord omgiven av gröna buskar, i väntan på trädäcksbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillfälligt på plats, det ska byggas ett trädäck runtom men det ger en bra känsla av hur stort det är och om utrymmet runtom räcker till.
 
  • Gilla
Bullburk och 5 till
  • Laddar…
Dö trappjävel, dö!

Betongplattform som delvis rivits vid en husvägg, med synliga arbetsverktyg och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur river man en trapp-plattform? Man tar hjälp av experter! Första steget var att såga av plattformen nära husväggen och underlätta den fortsatta rivningen.

Person använder en bilningshammare för att riva en betongplattform nära en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter bilades plattformen ner bit för bit. Med rätt maskiner går det relativt snabbt, men totalt sett tog det ändå någon timme.

Person som använder bilningshammare för att riva en betongtrapp plattform nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går framåt, bit för bit.

Person använder kraftmaskin för att riva en betongplattform nära en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen var det mest armeringen som återstod.
 
  • Gilla
NisseHult_473 och 1 till
  • Laddar…
En första titt på nya entrén

Ett av sommarens projekt var att bygga trädäck och en ny entré in till huset.

Pågående bygge av ny entré och trädäck vid ett tegelhus, med stenparti och spaljé, ofärdigt trästaket, i överblick över en grusad uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redan från gatan ser man att det hänt något med entrén och framsidan av huset. Gräsmattan som gränsade in till grannen har ersatts av ett mindre stenparti och en spalje med nyplanterad murgröna.

Nybyggt trätrall som leder till en bostadsentré med en ofärdig träportal och stenparti på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skelettet till portalen som ska ta en in till Fiskalsgatan 8. Det är fortfarande lite snett eftersom den inre delen inte är fastsatt i någonting, men det ger en bra idé av hur det kommer att bli.

I portalen ska en grind att monteras och det kommer att finnas ringklocka med video och möjlighet att prata med oss om vi inte är hemma (eller om vi vill låtsas att vi inte är hemma…).

Trädäck under konstruktion som leder till en husentré, material utspridda, obefäst trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen in, viker du av svagt till vänster kommer man ner till källaren och håller man till höger går man via ”landgången” upp till huset. Helt åt höger leder ut till trädgården och gräsmattan.

Ej färdigbyggt trädäck vid husentré med oskruvade plankor och byggmaterial synligt i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen är än så länge inte skruvad, men återigen, man får en ganska bra bild av hur det kommer att se ut. Själva landgången upp till huset böljar fram och varierar i bredd på flera ställen, för att skapa en skön och välkomnande känsla.

Här kommer också landgången att separeras från trädäcket som blir till höger i bild.

Ofärdigt trädäck i olika bredder framför ett tegelhus, material och verktyg syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista och minst färdigställda delen är plattformen upp till dörren. Det syns inte på bilden men här är landgången separerad från trädäcket, som alltså kommer att ligga ett trappsteg ner från denna höjden. Vid dörren blir det ett mellantrappsteg in i huset.

Tanken är att låta trallen krympa innan allting skruvas ihop.

Det största problemet med projektet är att det är svårt att få tag på material. När vi började bygga valde vi 145x34 plank och efter att hämtat (och sorterat bort hälften) två, tre gånger från brädgården fanns det inte en planka att få tag på - i hela Sverige!

Nu flera månader senare är situationen nästan densamma, det är extremt svårt att få tag på och varken bygghandel eller leverantören vet när det kommer in igen. :(
 
  • Wow
  • Gilla
Bullburk och 1 till
  • Laddar…
Skall du inte göra en vindbrygga i portalen istället, ser nästan ut som det är det redan? :p
 
  • Gilla
Bullburk och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Skall du inte göra en vindbrygga i portalen istället, ser nästan ut som det är det redan? :p
Haha, kanske det! Ge mig inga idéer nu! :D
 
Är det tänkt att bli någon belysning mellan dörren och entrén?
 
Purre Purre skrev:
Är det tänkt att bli någon belysning mellan dörren och entrén?
Ja, till att börja med blir det belysning i ”portalen” och sen decklights i trädäcket. Den får vi se därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.