Mikael_L
Hej, är det någon som har någon instruktion över hur man bockar fönsterbleck och överbleck som ska gå runt hörnet på huset.
Eller kan skriva och berätta. :)
Som denna bild, dvs hur man klipper och falsar ihop blecken.
IDKKRAFT5_176471a.jpg
 
Hej!

Har tyvärr ingen instruktion, och det är nog svårt med 'reverse engineering' på snickarens arbete som stomreste. Bra blev det i allafall. Plåten är vikt runt hörnet och sedan falsat på översidan. Det behövs ett proffs för att beskriva detta.


IMG_0764.JPG
 
  • Gilla
Krillez och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja att vika runt så där i framkant är ju en variant. :)

Jag har iaf grunnat ut att jag kan klippa blecket i 45°,( 90° eller annan önskad vinkel,) sen vika upp två ordinära gavlar men låta den gavel som ska skarvas ihop med nästa plåt vara 3 resp 4 cm hög.
Sen först enkelfalsa ner 4cm gaveln över 3-cm.
Sen dubbelfalsa allt en gång till.

Då har jag fixat skarven av plåten ända ut till sista nedåtgående knäcken i plåtens framkant.
Men hur jag fixar det sista kan jag inte räkna ut. :S
 
En fundering bara, säkert dum.
Men måste där va en knäck uppåt så som på bilderna i hörnan?
Hade det inte varit snyggare med en plan skarv, ja eller någorlunda plan då, med plåtarna lite omlott?
Borde om inte annat va enklare.
Sen foga ihop med lim eller fönsterkitt på tub.
 
Mikael_L
Blindnit skrev:
En fundering bara, säkert dum.
Men måste där va en knäck uppåt så som på bilderna i hörnan?
Hade det inte varit snyggare med en plan skarv, ja eller någorlunda plan då, med plåtarna lite omlott?
Borde om inte annat va enklare.
Sen foga ihop med lim eller fönsterkitt på tub.
Nja jag tror inte att det blir vare sig enklare eller bättre (tätare).
Däremot skulle det kanske se snyggare ut.
En falsad eller dubbelfalsad ståndfals är nog rätt tät direkt, helt utan falsolja eller några andra mysko tätningsprodukter.
http://www.teokonsult.se/plat/plfackor.htm

Liggande falsar har givetvis mycket större problem med täthet.

Lim, silicon, fogmassa, kitt osv är notoriskt lömska material, dom håller tätt en tid, några år typ, sen har det torkat, formförändrats lossnat osv och läckaget börjar.
 
Mikael_L
Men jag har kanske letat fram svaret själv på min fråga.
Jag har hittat ett fönster med sådana bleck och fotograferat.

Jag slås av några saker.
Blecket är endast enkelfalsat i skarven, det håller säkert tillräckligt tätt, men jag var orolig att falsen kan glida isär då. Därav var min tanke dubbelfals.
Men plåtslagaren har vikt ner yttersta hörnet, det är kanske det som står för låsningen.

För att få ihop och staga den lodräta läppen har han bara låtit en liten plåtflik från ena sidan gå in i omslaget på andra.

Detta utförande ska nog inte vara någon match att få ihop. :cool:

Men det blir lite otätt där ståndfalsen som fogar ihop bleckens gavlar slutar, det blir t.o.m ett litet hål, som syns bra på andra bilden.
Det känns ju å andra sidan inte som att det har någon praktisk betydelse...

Tredje bilden visar hur plåtslagaren har skarvat blecket.
Detta tycker jag ser jättetveksamt ut!
Det är inte falsat alls. Den övre plåten har bara ett omslag för snyggare kant och sen ligger blecken bara omlott med 1-2 cm.
Här borde det ju kunna läcka rejält ner i huskonstruktionen under blecket. :O
 
  • bleck#1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bleck#2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bleck#3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl frågan om lite otäthet spelar någon större roll i normalfallet. Blecket kommer knappast att stå under vatten och det är ju inget undertryck på baksidan.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Det är väl frågan om lite otäthet spelar någon större roll i normalfallet. Blecket kommer knappast att stå under vatten och det är ju inget undertryck på baksidan.
Nä det kan ju inte spela någon roll. Tänk det vanliga blecket (som inte är ihopfalsat med ett annat i ett hörn), där droppar det ju från exakt samma ställe. Fastän det inte läcker någonstans.
Eller tja, det droppar typ 5mm längre ut då ... ;)

Nä jag har nog fått svaret på min fråga och gör som jag har sett det vara gjort.
Men om någon har andra råd eller tips så är ni väldig välkomna att skriva lite.

Jag återkommer med bilder.
 
Mikael_L skrev:
Tredje bilden visar hur plåtslagaren har skarvat blecket.
Detta tycker jag ser jättetveksamt ut!
Det är inte falsat alls. Den övre plåten har bara ett omslag för snyggare kant och sen ligger blecken bara omlott med 1-2 cm.
Här borde det ju kunna läcka rejält ner i huskonstruktionen under blecket. :O
Har för mig att den undre plåten är "uppvikt" lika mycket som den övre plåten har ett "nedvik".
Dessa är sedan inträdda i varandra för att få plåtarna att "sitta ihop" (en typ av enkelfals).
Om nu någon förstår hur jag menar........
 
Redigerat:
  • Gilla
Lina Joura
  • Laddar…
Mikael_L
Som den övre av dessa?
plfack8.gif
 
Just så menade jag......
 
Alla bleck jag lossat under åren har bara varit en enkel fals på, dvs det ena blecket har ett uppvik och det andra har ett uppvik samt ett vik som viks ner över och sedan kläms det ihop.
Med en en falstång och en falsupptagare så är det lätt gjort.
 
Mikael_L
roli.
Jag var faktiskt och kollade efter lite senare, men just detta bleck jag fotat av var inte alls falsat ihop på något vis.
Dom borde ju faktiskt ha gjort en sådan fals som du tänkte, kan man ju tycka.
Men här var det bara att trycka på lite försiktigt med fingret så kunde jag se genom, mellan plåtarna. :O
Kändes ju inte ett dugg seriöst.


Nåväl, i vilket fall har jag i alla fall bockat och falsat ihop bleck nu, och jag tänkte redovisa en liten bildsvit över jobbet...
... snart, vilken vecka som helst ... :)
 
När kommer bilderna? Jag ska sätta underbleck runt två hörn vilken dag som helst...
 
Mikael_L
Aha, ojdå....

Jag letade lite i min projekttråd, men hittade inga bilder där heller.
Jag har tagit bilder, kanske bara glömt att ladda upp dem någonstans. Jag kan leta runt lite bland de där 40 tusen bilderna, varav de flesta är löjliga onödiga bilder på ungarna och släktkalas, bland alla viktiga byggbilder ..
Hittar jag något så ska jag reparera mitt misstag och krypa i min uselhet att inte göra rätt för mig i tråden. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.