Hej

Förra ägarna av huset byggde en halvvägg mellan kök och vardagsrum där ena sidan kaklades och andra sidan målades. Uppepå satte de en tafflig fönsterbräda som gulnat och ser allmänt illa ut. Tyvärr har de satt kakelfog mot fönsterbrädan. Hur tror ni enklaste sättet är att ta bort skivan utan att förstöra kaklet? Jag hade tänkt sätta dit en marmorskiva istället.
 
  • Kaklad halvvägg med en gulnad och skadad fönsterbräda fäst ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa brädan i flera kortare sektioner ovanifrån med cirkelsåg med djupstopp. Eller fogsvansen. Bänd sedan försiktigt bort varje segment med bräckjärn eller motsvarande.
 
Ingen dum idé. Jag tänkte också att man kan använda ett multiverktyg på något sätt.
Jag vet inte hur fönsterbrädan är ditsatt men jag gissar på limmad. Kollar jag på resten av huset så har förra ägarna använt ca 10kg lim per 10cm fönsterbräda :crysmile:
 
  • Haha
SkitOxe
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Ingen dum idé. Jag tänkte också att man kan använda ett multiverktyg på något sätt.
Jag vet inte hur fönsterbrädan är ditsatt men jag gissar på limmad. Kollar jag på resten av huset så har förra ägarna använt ca 10kg lim per 10cm fönsterbräda :crysmile:
Haha! Ja multiverktyg är nog ännu mer smidigt!
 
Jag är dock lite rädd för att fogarna kommer att spricka mer än nödvändigt. Fler förslag mottages tacksamt!
 
P polarsson skrev:
Jag är dock lite rädd för att fogarna kommer att spricka mer än nödvändigt. Fler förslag mottages tacksamt!
kör vinkelkap längs fogen först. Innan du börjar bryta dom sektionerna jag pratade om.
 
JanneJanne123
Översta fogen kommer garanterat spricka, men det löser du ju lätt sedan när marmorskivan är på. Då sätter du silicon överst så som det borde varit från början.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
kör vinkelkap längs fogen först. Innan du börjar bryta dom sektionerna jag pratade om.
Det vet jag inte om jag vågar rädd för att köra emot en kakelplatta
 
P polarsson skrev:
Det vet jag inte om jag vågar rädd för att köra emot en kakelplatta
tvinga fast en bräda på väggen då? Som hindrar dig att glida ner i kaklet?
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Använd en multimaskin med ett blad för brukrensning tex Bosch hm-riff, betydligt mer precision än vinkelslip.
 
  • Gilla
polarsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Använd en multimaskin med ett blad för brukrensning tex Bosch hm-riff, betydligt mer precision än vinkelslip.
Exakt det jag tänkte också
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.