Staffans2000
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Med tanke på att vi har över 600 inlägg där väldigt många avfärdar detta som en icke-händelse och tycker att det är fullt rimligt att 4/5-åringar kör grävmaskin bland andra barn utan uppsikt av vuxen så är det inte direkt TS som står för det sämsta omdömet, så jag vet inte om vi ska ha honom som måttstock. Att han åtminstone blev så pass bekrymrad att han bad om feedback tyder ju på att han iaf har bättre omdöme än majoriteten som skrivit i denna tråd.
Men tror du missförstått något, jag är rätt säker på att majoriteten i tråden INTE tycker det är ok att en 4 till 5-åring rattar runt en grävmaskin helt på egen hand.

Dock har flera påpekat att det förekommer att barn får ratta, prova på, maskinparken på gårdar på lander.
Och till detta har flertalet påpekat att TS befunnit sig 150m från händelsernas centrum vilket gör att man kan känna lite tveksamhet över ts vittnesmål. Det kan alltså mycket väl varit under uppsikt på ett eller annat sätt.


Jag kan inte se in min bil parkerad 40m bort....passagerare etc.
Solreflexer gör det mycket svårt att se in.

Till detta - OM det nu var så att det kändes lite obekvämt att se detta för TS, hur svårt var/är det att gå över och kolla läget?
Det ÄR faktiskt sjukt att TS i sig inte fått ta emot mer kritik av flertalet i denna tråd.

OM det nu var så allvarligt, varför ska inte TS haft som direkt krav på sig att springa över direkt..???
 
  • Gilla
DrNox1978 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Du missade poängen, barn präglas av sin tillvaro.. av sin familj.. så om pappa åker omkring i en traktor och barnet står på sidan av och ser upp till sin coola pappa som leker med den stora traktorn... så vill barnet givetvis göra precis som pappa.. det är dennes förebild och den vill göra precis som pappa.. och den vill att pappa ska se denne .. när man gör som pappa brukar!

Hade pappa haft samma energi, glädje.. och känt samma stolthet, "glädje" osv när han fyllde tvättmaskinen, meckade med tvättmaskinen, talade vitt och brett om hur viktigt det är att ta rätt mängd av medel i vardera facket, tala om för barnet hur man kan mixa färgerna och göra saker rosa om man vill.. (och skämta lite och säga att då skulle nog mamma bli lite arg)... skulle barnet vilja göra precis som pappa igen.. visa pappa hur bra den kunde fylla tvättmaskinen, hur fint det blev.. göra pappa stolt, göra precis som pappa.

Det är inte jag som underskattar fyraåringar..

:crysmile: haha, ja visst, säkert.... .... om barnet varit totalt isolerad under sina första fyra år, men det räcker med lite byggare bob eller andra barnprogram så faller nog den där tvättmaskinen ned rejält på stegen av intressanta saker. Hur mycket man än snackar om tvättmedel och sånt...
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 2 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Nej precis. För detta är ingenting vi gör till vardags och därför känner vi inte till de oskrivna reglerna och rutinerna som ni som gör det dagligen har. Det är just detta jag och många andra menar, att en stadsbo inte har koll på hur det fungerar på landet och tvärtom.

Min erfarenhet efter hela livet på landet är att här har man en betydligt bättre gemenskap med sina grannar och är därmed inte så rädd för att säga ifrån när man ser någonting konstigt. Därför är snacket om en orosanmälan innan man kontaktat grannen för oss ”lantisar” ganska främmande. ”I stan lever man ensam i flock” var det någon komiker som sade.
Det roliga är att fast man bor i eller utanför en stor stad så har man ändock bara någon minut till landet.
Jag bor 10 min med bil från Stockholm city men har närmare till landet.
 
Vänligen diskutera sakfrågan, undvik personagrepp.

Tråd flyttas till Off Topic.

//Mod
 
Nissens
T twoody skrev:
Precis du är otroligt inskränkt.:crysmile:
Kan du exemplifiera det?
 
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
...men detta är inte en staden vs landet fråga. Det handlar om när människor utvecklar ett konsekvenstänkade och därmed kan utföra aktiviteter utan översyn från vuxen. Oavsett om man bor på landet eller inte så finns inte det som behövs på plats i hjärnan och det går inte att träna sig till det. Man kan träna sig till att köra en grävare, men man kan inte träna sig till att förstå konsekvenserna av saker man gör med den.

Konstigare än så är inte detta och eftersom konsekvenstänkandet inte är fullt utvecklat innan cirka 25 års ålder behöver 4 åringen vänta lite (men inte till 25, nej).
Visst, i teorin är det så, men i praktiken... ;)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag växte själv upp på landet, men som vuxen är jag mer stadsbo. Så jag har sett detta i hela mitt liv. Alltså hur oförstående stadsbor ofta är för hur det ofta fungerar på landet. Det finns inget att hetsa upp sig för, och ingen far illa. Du skulle antagligen få hjärtinfarkt av upprördhet om du visste hur det ofta funkar på landet. :) Och ingen far illa. Lantbruk är en farlig miljö att vara i både för barn och vuxna, långt ifrån den skyddade, onaturliga miljön folk lever i i städerna. Men många väljer att bo på landet, kanske delvis för att kunna ha den friheten. :)
Men det är väl inte bra att det är en farlig miljö för barn? Och vad är det som kan tänkas göra att den är farlig...? :thinking:
 
Nissens
Vad menar du? Livet i sig är farligt. Ingen överlever det.
Sedan kan man välja vilket liv man vill leva, lite farligare eller mindre farligt. Alla vill inte leva mindre farligt där att fylla tvättmaskinen är det farligaste man gör... :)
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, i teorin är det så, men i praktiken... ;)
Nej, det är så i praktiken.

Det är därför du får köra moppe först när du är 15, bil när du är 18, åldersgränser för mc osv osv.
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är så i praktiken.

Det är därför du får köra moppe först när du är 15, bil när du är 18, åldersgränser för mc osv osv.
Det är din åsikt, min erfarenhet är att det i den riktiga verkligheten fungerar lite annorlunda. Vilket ts också visat. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Det är din åsikt, min erfarenhet är att det i den riktiga verkligheten fungerar lite annorlunda. Vilket ts också visat. :)
nej det är inte en åsikt från min sida, uppgiften rörande hjärnans mognad och konsekvenstänkande är fakta.

TS har inte visat något motstridigt detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
När fyraåringen har vart riktigt duktig så brukar vi skicka honom på derby. Vi är inte så intresserade så han får gå själv. Alltid på bästa plats i gnagetklacken.

Han är bajare. ;)
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
nej det är inte en åsikt från min sida, uppgiften rörande hjärnans mognad och konsekvenstänkande är fakta.

TS har inte visat något motstridigt detta.
Jo, om du läser det ts skrev inledningsvis så motsäger det ditt påstående 180 grader...
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, om du läser det ts skrev inledningsvis så motsäger det ditt påstående 180 grader...
Vad är det TS säger menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.