Vi har köpt ett trähus från 1929. Jag tänker gå in i krypgrunden och ändra lite på avloppsrören. För att komma åt rören måste jag ta bort isoleringen som består av glasull. Efter att jag är klar med rören överväger jag att isolera med cellplast, mest för att det ska bli bli enklare att hantera. Jag måste ju jobba underifrån i ett trångt utrymme.

Utrymmet är cirka två kvadratmeter. Jag kommer ner i det genom en enkel lucka som tidigare ägare tagit upp. Luckan består av en spånskiva som ligger löst. Under den ligger isolering (också glasull) löst. Under det ytterligare några brädbitar som också ligger löst.

Jag har förstått att största nackdelen med cellplast är att det är brandfarligt. Finns det fler nackdelar?

Jag vet inte om det ska klassas som våtutrymme. Det är under trappan till övervåningen. Där finns inkommande vatten, vattenmätare, elpatron till värmeelementen och varmvattenberedare. Större delen av golvet har våtrumsmatta. Fast det är alltså en lucka upptagen mitt i mattan.

Det är två anledningar till att jag vill åt avloppsrören. Det går en stam från golv till tak från badrum på övervåningen. I den stammen har tidigare ägare monterat en WC-stol (troligen egentligen en vägghängd) 90 grader rakt in i avloppsröret. Avlopp uppifrån stänker alltså in i WC-stolen. Jag vill göra en riktig stos i golvet och koppla ihop rören under golvet i stället. Och så vill jag sätta upp ett litet tvättställ. Som det är nu går det inte att koppla in det ovanför där WC-stolen ansluter. Så jag vill sätta dit en stos för tvättstället också.

Toalett med synliga VVS-installationer, värmeelement och våtrumsmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våtrumsmatta med en upptagen lucka, varmvattenberedare, WC-stol och diverse hushållsföremål i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte göra en lucka någon annanstans ??
Glasull är mer flexibel. Du kan ha lite övermått och det tätar bra mot omkringliggande ytor.

//AA
 
S saiter skrev:
Kan du inte göra en lucka någon annanstans ??
//AA
Nej.
Vi bad vår lokale snickare ta upp en lucka från sidan i krypgrunden. Han började men kom på andra tankar och avrådde. Så det blev inget med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.