Byter fasad på vår timrade villa och på ett par platser har jag stött på timmer som ruttnat i änden, se bild. Vad är bästa/enklaste åtgärden? Om jag sätter över med nya fasaden, kommer då rötan att fortsätta uppåt?

Jag sätter spikreglar, isolering, papp och sedan ytterpanel.

. Upp-och-nedvänd bild av en timrad vägg med ruttnande timmer i änden och synlig isoleringsskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är upponer av någon anledning.
 
Redigerat:
C
M mephisto73 skrev:
Om jag sätter över med nya fasaden, kommer då rötan att fortsätta uppåt?
Om det blir tillräckligt torrt efter åtgärd så kommer inte rötangreppet att fortsätta, nej. Men sen har du lite andra faktorer - ruttet virke suger lättare upp fukt och drar till sig skadeinsekter, vad har skadan för betydelse för konstruktionen och är det ett gyllene tillfälle att åtgärda skadan nu när den ändå är frilagd?
Det skadar inte att åtminstone ta bort det som är genomruttet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G
Ta bort det som är löst, med händerna och stålborste. Boracol på. Om större bitar är löst, ersätt.
 
Ok tack för tipsen!
Jag borstar rent och stryker på. Jag tror att strukturellt är det ok.
 
Det där lilla påverkar inget. Fundera istället på varför det kommit in vatten och orsakat rötan.......Får man ordning på det så händer det inget mer.
 
De har suttit en dörr och en trappa där tidigare. Trappan är borta sedan länge och dörren ska jag sätta igen. Kommer bli helt torrt.
 
M mephisto73 skrev:
De har suttit en dörr och en trappa där tidigare. Trappan är borta sedan länge och dörren ska jag sätta igen. Kommer bli helt torrt.
Så här blev det när jag reglat upp och satt Hunton. Imorgon på med panelen.
Hus med nyreglat takstom och Hunton-isolering redo för panelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.