Sitter och försöker jämföra lite priser.
I huset jag bygger är det tänkt att det ska vara 500mm lösull i taket. Vad motsvarar det i skivisolering? Någon har sagt 3st 170mm och andra har sagt att det räker med 2, en tredje förslog 3 st 120mm.

Något som gjort en bra prisjämförelse? Och vad motsvarar 500mm lösull i skivisolering.

tack på förhand
 
Efter att ha isolerat vinden med ekofiber, som efter lite förberedelser inte tar lång stund, skulle jag inte välja att isolera med skivor om jag inte absolut måste. Det är ett enormt pyssel med skivisolering man slipper genom att blåsa in fiber i alla små skrymslen istället.

Hantverkarna som tidigare gjort en vindskupa hade dessutom bara kastat in lite spillbitar av gullfiberskivor som isolering.
 
M skrev:
Sitter och försöker jämföra lite priser.
I huset jag bygger är det tänkt att det ska vara 500mm lösull i taket. Vad motsvarar det i skivisolering? Någon har sagt 3st 170mm och andra har sagt att det räker med 2, en tredje förslog 3 st 120mm.

Något som gjort en bra prisjämförelse? Och vad motsvarar 500mm lösull i skivisolering.

tack på förhand
Kan ge dig uppgifter från mina egna beräkningar på de fabrikat jag tittat på.
Lösullen har ett isoleringsvärde (lambda) på omkring 40 jämfört med skivornas 36, d.v.s. 10% sämre (teoretiskt).
Detta innebär i ditt fall att 50 cm lösull skulle motsvara 45 cm skivor.

Kostnadsmässigt är lösullen dyrare men man slipper väldigt mycket arbete.
 
Abis i Täby säljer skivan, Den heter Zapp-skivan. Inofficiell info (lösullsprutarkillen på Abis) hade provat skivan hemma. Den smulade sönder väl mycket när man ville skära ur för vägguttag och sånt, var rätt hård och svårhanterad generellt.

Skivan är ganska dyr också - här finns en gammal tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1067249709

...en liten reflektion: börjar inte forumet bli fullt av nya frågor som alltid svaras med en länk till gamal tråd? Rätt kul fenomen.
 
Det är billigare med lösull!

Jag räknade på mitt hus där vindsutrymmet är 130 kvm. Lösullat och klart 17000 ;D skr (50 cm), och om jag skulle göra jobbet själv med skivor och motsvarande tjocklek så skulle materialkostnaden bli 20000. Då skulle jag ju få jobba med det oxå några timmar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.