Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
500 plattor á 175 kr plattan, det blir 87 500 kr. Om det ens går att köpa 500 stycken av de där handtillverkade plattorna. Men om det går kanske det också går att pressa priset?
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Alltså jag vete den alltså. Det brukar verkligen inte se särskilt bra ut. Särskilt inte som tegel finns att få tag på i nyproduktion. Köp det då! Vad gäller eternit så kan det såklart bli svårt och kanske sluta med träfasad, i det läget hade jag dock bytt fasad till trä på hela huset bara för att få det enhetligt.
Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga men vill uppmana till att stå fast vid purismen, man blir mest nöjd då och jag beundrar dig Varför inte köpa en mindre mängd av glasfiberplattorna för att testa?
QUOTE="Fulkemisten, post: 3793156, member: 172014"]varför inte köpa en mindre mängd av glasfiberplattorna för att testa?[/QUOTE]

Jag har varit i kontakt med den som säljer glasfiberplattorna nu och kommer under dagen att beställa en platta som test. Jag ska visa den för snickaren och se vad han säger.

Angående priset har jag inte fått ett prisförslag men förväntar mig att få det inom kort. Vad jag funderar mer på, som jag också ska lyfta med snickaren, är att när dessa plattor sattes första gången spikades de direkt på befintlig panel. Betyder det att jag måste bygga min uppbyggnad med en träpanel för att sen spika upp dessa. Isf är det 90 000 på ett hus som redan är klart. Eller kan man göra en enklare underarbete?
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Jag har ingen bra sida/bild rakt upp och ner, men jag kan kolla i andra arkitekturforum som jag är med i och se om jag hittar nåt.
Gör gärna det
 
Claes Sörmland
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Angående priset har jag inte fått ett prisförslag men förväntar mig att få det inom kort. Vad jag funderar mer på, som jag också ska lyfta med snickaren, är att när dessa plattor sattes första gången spikades de direkt på befintlig panel. Betyder det att jag måste bygga min uppbyggnad med en träpanel för att sen spika upp dessa. Isf är det 90 000 på ett hus som redan är klart. Eller kan man göra en enklare underarbete?
Det är ju bara att spika/skruva dem i läkt horisontellt skruvad läkt. Bara det är vindtätt under. Och luftspalt vill man säkert ha numera också så att fukten från slagregn stannar i plattan och inte kommer i kontakt med underliggande material.
 
Värt att tänka på med glasfiber är att den måste skyddas från uv-strålning, genom någon form av färg som ger detta skydd..

Och sen måste man hålla på och måla regelbundet..

Så det är inget underhållsfritt alternativ..
 
Claes Sörmland
Violina Violina skrev:
Värt att tänka på med glasfiber är att den måste skyddas från uv-strålning, genom någon form av färg som ger detta skydd..

Och sen måste man hålla på och måla regelbundet..

Så det är inget underhållsfritt alternativ..
Själva glasfibern tål ju UV-ljus, det är mer eventuella plastkomponenter som inte klarar det. Man får hoppas att det är en glasfiber-betongplatta som Blocket-säljaren erbjuder så att den tål UV-ljus.
 
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Ja jag har haft en sån tanke också. Men det är svårt tycker jag att hitta bilder med utbyggda eternithus. Man kan ju så klart tegelhus med träutbyggnad. Och det ser ju bra ut men de hus jag sett är oftast då bara utbyggda på bara nedre plan. Har du förslag på sidor för inspiration?
Jag vill nog hålla med om att du skall välja ett material som skiljer sig helt från eternit men som matchar det, då det förmodligen inte går att hitta ett material som är lika. Nästan lika är inte snyggt.
För att få ett eternithus att bli snyggt måste man nog jobba en hel del med trädgård, andra husdetaljer etc. (Min uppfattning)

20l7v43otzsnpgjb.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Själva glasfibern tål ju UV-ljus, det är mer eventuella plastkomponenter som inte klarar det. Man får hoppas att det är en glasfiber-betongplatta som Blocket-säljaren erbjuder så att den tål UV-ljus.
Jag har skickat en fråga om detta och återkommer när jag får svar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
Jag vill nog hålla med om att du skall välja ett material som skiljer sig helt från eternit men som matchar det, då det förmodligen inte går att hitta ett material som är lika. Nästan lika är inte snyggt.
För att få ett eternithus att bli snyggt måste man nog jobba en hel del med trädgård, andra husdetaljer etc. (Min uppfattning)
Bilden du skickar med visar ju detta. Ska man ha två olika material bör man nog ha en skillnad i huskroppen också. Inte bara förlänga huset med ett annat material. Kanske bredda eller smalna av också. (Bredda i mitt fall).

Nu tänkte jag mest högt men ändå...
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var ett avsnitt i Husdrömmar där man byggde till ett eternithus. Tillbyggnaden fick träpanel. [länk]
[bild]

Det där funkar när det inte är en förlängning av huset. Det där är ett plan och det finns många exempel på liknade utbyggnad speciellt av tegel hus (iaf vad jag sett).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Själva glasfibern tål ju UV-ljus, det är mer eventuella plastkomponenter som inte klarar det. Man får hoppas att det är en glasfiber-betongplatta som Blocket-säljaren erbjuder så att den tål UV-ljus.

Det här svaret fick jag. (Om du som jag mailar med på blocket ser detta ber jag om ursäkt att jag outar vårt samtal men jag hoppas det är okej)

"Vi har bara tillverkat dom i några år så finns inga som suttit uppe längre än så
Det är samma material som till båtar, kollegan som som har lång erfarenhet med komposit anser att hållbarheten är väldigt lång, plast utan färg påverkas mer av sol men vi tillverkar alla plattor med färg i oavsett om de ska målas efteråt eller ej.

Om 50 år kommer de att vara "torra" vilket kan göra att du eventuellt kan knäcka den över knäet men utan våld så kommer de klara sig länge.
Vi har bara tillverkat dom i några år så finns inga som suttit uppe längre än så, men tåls att jämföras med exempelvis båtar som kan ligga och skräpa länge men ändå hålla vatten.

Kort sagt sagt så kommer det sitta uppe lika länge om inte längre som eterniten.
Men som eterniten så kommer de hålla längre om du målar efteråt men är inget krav.
En stor fördel är också att du inte kan ha sönder någon platta vid montering om du inte verkligen försöker.

Hoppas jag lyckats svara på dina frågor, tveka inte på att fråga om något är oklart.
Jag ska se om jag får tag i några som köpt och satt upp så jag kan ta lite bilder och skicka, förhoppningsvis nästa vecka."

Jag har beställt en bit och ska visa snickaren. Jag litar mycket på honom och går mycket (inte alltid) på hans råd.

Men frågan är om jag är en envis skit stövel som får äta upp om jag använder det här nya materialet eller om jag ska släppa min envishet och lyssna på er som säger att det kan vara olika panel.

Jag menar nya material var ju en gång eterniten och vist för att jag gillar det men det gick ju sådär med det materialets framtid.

Det kommer att komma en arkitekt när hans semester är slut han borde ju kunna ha lite tips också.
 
Claes Sörmland
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Det här svaret fick jag. (Om du som jag mailar med på blocket ser detta ber jag om ursäkt att jag outar vårt samtal men jag hoppas det är okej)

"Vi har bara tillverkat dom i några år så finns inga som suttit uppe längre än så
Det är samma material som till båtar, kollegan som som har lång erfarenhet med komposit anser att hållbarheten är väldigt lång, plast utan färg påverkas mer av sol men vi tillverkar alla plattor med färg i oavsett om de ska målas efteråt eller ej.

Om 50 år kommer de att vara "torra" vilket kan göra att du eventuellt kan knäcka den över knäet men utan våld så kommer de klara sig länge.
Vi har bara tillverkat dom i några år så finns inga som suttit uppe längre än så, men tåls att jämföras med exempelvis båtar som kan ligga och skräpa länge men ändå hålla vatten.

Kort sagt sagt så kommer det sitta uppe lika länge om inte längre som eterniten.
Men som eterniten så kommer de hålla längre om du målar efteråt men är inget krav.
En stor fördel är också att du inte kan ha sönder någon platta vid montering om du inte verkligen försöker.

Hoppas jag lyckats svara på dina frågor, tveka inte på att fråga om något är oklart.
Jag ska se om jag får tag i några som köpt och satt upp så jag kan ta lite bilder och skicka, förhoppningsvis nästa vecka."

Jag har beställt en bit och ska visa snickaren. Jag litar mycket på honom och går mycket (inte alltid) på hans råd.

Men frågan är om jag är en envis skit stövel som får äta upp om jag använder det här nya materialet eller om jag ska släppa min envishet och lyssna på er som säger att det kan vara olika panel.

Jag menar nya material var ju en gång eterniten och vist för att jag gillar det men det gick ju sådär med det materialets framtid.

Det kommer att komma en arkitekt när hans semester är slut han borde ju kunna ha lite tips också.
OK, då förstår jag det som att det är polyesterplattor armerade med glasfiber. Typ samma som använts för avloppstankar, båtar och liknande. Känns som att måla är ett måste förr eller senare. Vad fäster på polyester? Går det med vanlig akrylfärg eller måste man måla med specialfärg?
 
Frågan som jag kommer på är om de använt gelcoat (som man gör på båtar) i övrigt vet jag inte hur det är med "vanlig" färg och gjutna delar, men med bilfärg funkar det..


Sen vet jag inte om det blir bra med tiden om man använder en matt färg på den här typen av material, ett glansigt hus kommer ju se lite lojt ut :rofl:

Bilar med gjutna delar är ju ett ganska gammalt påfund, och hur hopplösa är inte karossen på gamla corvar.. :poop:
 
Violina Violina skrev:
Frågan som jag kommer på är om de använt gelcoat (som man gör på båtar) i övrigt vet jag inte hur det är med "vanlig" färg och gjutna delar, men med bilfärg funkar det..


Sen vet jag inte om det blir bra med tiden om man använder en matt färg på den här typen av material, ett glansigt hus kommer ju se lite lojt ut :rofl:

Bilar med gjutna delar är ju ett ganska gammalt påfund, och hur hopplösa är inte karossen på gamla corvar.. :poop:
Eternitplattorna målar man ju med betongfärg minns inte vad den rätta benämningen är på den men borde inte den fästa?
 
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Eternitplattorna målar man ju med betongfärg minns inte vad den rätta benämningen är på den men borde inte den fästa?
Jag vet faktiskt inte :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.