Köpte regelvirke 45X70 som visade sig vara skarvat vid varje halvmeter i ett sågtandat mönster. Nån som har erfarenhet av denna typ av regel. Starkare/svagare än normalt?. Slår den sig mindre?
 
Hej, med en skarv på varje halvmeter är det nog bara ett sätt för tillverkaren att minimera spill. Jag köpte virke till takstolar med denna typ av skarv och då garanterade man samma hållfasthet på en skarvad regel som på en oskarvad.
Mvh Tommy
 
fingerskarv är stark som satan så det är nog ingen fara
 
Fingerskarven är starkare än resten av virket.
Om man knäcker en sån regel så går den garanterat inte av i skarven.
 
Hej. Jag säljer verktyg som man fingerskarvar med och har således bra information. Skarven blir starkare och du får mindre kvist i virket och det innebär att regeln ej kroknar lika mkt som en oskarvad regel. Betänk att varje limbalk som finns består av skarvade ämnen. Den håller upp ishallar och andra större offenliga byggnader. Idag består i princip alla reglar samt även fönster och dörr trösklar av skarvade ämnen. Du ser det inte för det maskin spacklas och målas.
 
Verktyg för fingerskarvning är något jag länge funderat på. Kan du berätta mer om dem? Någon länk kanske, eller finns det en katalog?
 
Jag jobbar bara mot stor industrin typ, limträbalk,fönster,dörr list mm. Men visst tala bara om vilken typ av maskin du har. Är det en Ö-handsfräs tror jag det blir billigast att titta på typ Bauhaus Jula, mm. Där kan du köpa sådana fräsar. Kom ihåg om du skall skarva virke måste du ha rätt lim och framförallt en bra press det måste profilpassa.Annars glider det ur skarven och kroknar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.