En kuriositet jag funderat på:
Hade en släkting som på 80-talet inte fick bygga garage för kommunen. Han byggde då en stomme av trä och lät "sy" upp en kvalitetspresenning som han fäste med öljetter.
Hur lagligt är det?

mvh
David
 
Har för mig att även "stationära" tält kräver bygglov. Finessen är ju att man kan plocka ner det när det blir inspektion, och sedan sätta upp det igen.
 
OK. Så "from a strictly academical point of view": :)
Kräver även stommen bygglov? Eller skulle stommen kunna stå kvar vid en besiktning helt lagligt?

mvh
David
 
Om det är liknande regler som för uteplatser så behöver man ju inte bygglov för själva uteplatsen, men det behövs för taket om det är större än 12 m2 (tror jag det är).

Så om jag inte är helt ute och cyklar så borde stommen kunna stå kvar.
 
Läste om en kille som ville bygga en litet vindkraftverk på tomten en bit upp i landet men han fick inget bygglov. Då satte han hjul på bygget och då behövdes inget bygglov enligt artikeln nu kommer jag inte ihåg vilken tidning det var. Läste den för ca ett år sedan. Har nyligen själv börjat funderat på en carport på hjul.
Min fundering är alltså hur definierar man en byggnad visavi ett fordon.
Om hela konstruktionen vilar på hjul är den ju teoretiskt sett mobil. Sedan är det ju betydelselöst hur man har dimensionerat hjulen.

Kan det vara en utvecklingsbar idé?
 
Hemmakatten
Har hört och läst liknande historier som väl mest kan sammanfattas som skrönor.

Det som (borde) ha betydelse är AVSIKTEN med byggnaden. Dvs. om den är avsedd för stadigvarande bruk eller är en tillfällig historia. Oavsett om man ställer ett vindkraftverk på hjul eller lägger en bastu på en flytbrygga så är ju avsikten att dessa skall vara där permanent. Och då skall bygglov sökas. Din granne lär ju strunta i om det är en pressenning eller brädor som väggar på ett garage. det stör lika myket båda dera......
 
Om jag ställer upp en husvagn på tomten i avsikt att använda den som som permanent gäststuga. Jag skulle ha svårt att se hur en byggnadsnämnd skulle kunna bevisa att det är min avsikt. Jag kan tänka mig att dom kan tvinga mig flytta husvagnen med hjälp av andra lagrum typ "sanitär olägenhet" o.dyl. Men inte kräva byggnadslov. Avsikt är nog ett alldeles för "luddigt begepp" för att någon lagstiftare skulle ge sig in på att definiera det i en lagtext angående fordon. Skummande hastigt igenom PBL. Det talas bara om "fasta anläggningar" för marklov och byggnadslov.

Jag en självupplevd historia som har vissa likheter med denna. För att antal år sedan byggde jag en mobil scenvagn. En stabil sandwich konstruktion i aluminium. Det visade sig att det var i det närmaste omöjligt at få igenom den på bilbesiktningen. Efter ett antal misslyckade besiktningsförsök så gjorde jag om konstruktionen. Jag satte fast scenen med fyra kraftiga bult med vingmuttrar i vagnsunderredet. Jag åkte sen till besikningen och hävdade att scenen var last. Då besiktigades bara släpvagnsunderedet. Hade vagnen sen i många år som jag alltid besiktigade med "lasten" på utan problem. Det handlade bara om att jag kunde göra det troligt att scenen var last.

Naturligtvis kan man inte rubricerar sin byggnad (fordon) som garage eller carport. Nej man får kalla det för mobil arbetsskyddsvagn för utomhusarbete eller mobilt båtskydd. Sätt ut en uthyrningsannons på din hemsida. Affärerna går dålig det finns inga hyrespekulanter
Kan man göra troligt att det finns ett mobilt användningsområde för fordonet. Jag tänker på dessa mobila poler av trä som man kan hyra.
lite varstans. Ingen skulle komma på tanken att kräva bygnadslov för en sådan.

Jag ska läsa PBL lite noggrannare vid tillfälle och återkomma. Eller du kanske redan vet att det finns något särskilt lagrum som definierar vad som är stadigvarande och tillfälligt.





 
Såg häromdagen i en tidning någon som avsåg att tillverka och sälja upp till och med 80 kvm hus på vagn.

mvh
David
 
Hur är det med ett tält?

Borde ju finnas nåt stort för mässor eller fester som man får in en bil i.
 
fubar skrev:
Hur är det med ett tält?

Borde ju finnas nåt stort för mässor eller fester som man får in en bil i.

Att sätta upp tält (eller husvagn, containrar etc.) för en längre tid kan kräva bygglov.
 
Kort svar: Det är som skrivits tidigare; det är omgivningspåverkan som har betydelse. Ett litet tält för lång tid eller ett stort cirkustält för kort tid kräver bägge bygglov.

Lycka till! :) :) :)
 
Min far har gjort ett båthus som är i runda slängar 40 m2 som han har ställt på hjul.... (väggar av presenning) Han har inte haft något bygglov och ledigt kunnat knuffa runt båthuset på tomten.... Nu har emellertid han haft konstruktionen i 10 år och svartbygget borde därmed vara preskriberat.... Frågan är bara om han nu flyttar på den ett par meter.... Ska han då ha nytt bygglov?... Nog bäst att låta den stå där den står.... ;D
 
det verkar som tillämplingen av lagar inom detta område är olika i kommunerna. Jag har däremot för mig att det inte är tillåtet att "långtidsparkera" båtar, husvagnar m m på villatomten. Men det är ju så, den kan få stå kvar tills någon anmälet det.

Skrönor eller ej; denna är tagen ur verkligheten, och berättades om en byggmästare i Danmark som kursade. Fogden hade utmätning på mästarens bohag, men denne, kanske vis av tidigare missöden, hade murat in så smala dörrar i villan att fogden inte fick ut möblerna ;)
 
Vi har en granne som har sin husvagn parkerad på tomten 48-50 veckor av 52 fullt synlig på framsidan , ca 1 meter från tomtgränsen. Krävs det bygglov då?
Undrar då detta är en granne som lägger sig i allt och alla. Sätter käppar i hjulen för alla som vill göra något på sina tomter. Överklagar vid alla chanser dom får.
Kunde ju vara lite roligt att ta "ett samtal" med dessa grannar. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.