Vi bor trångt, men högt i tak (2,70). Hallen ska bli i stort sett helvit, funderar på att bygga en lång hylla längs två av väggarna (precis under taket). På så vis kan vi kasta ut två fula billy från sovrummet. Tror ni att det känns klaustrofobiskt i ett litet rum? Eller inte, med tanke på att det faktiskt blir normal takhöjd under hyllan?

Tänkte köpa långa brädor och måla vita. Vill sätta konsoller på ovansidan så de inte syns så mkt. Tips på billigt sätt att fästa upp härligheten? Har inte så mkt verktyg dock. Har inte sett några lämpliga konsoller på IKEA. Hur många konsoller per meter hylla tror ni behövs, med tanke på att böcker är tungt? Vi har tegelväggar med tjockt lager puts på, så det kan bli lite trixigt att få dit dem så de sitter.

Funderar också på att sätta upp en likadan hylla i vardagsrummet (kanske istället för den i hallen). Just nu har vi inga gardiner i vardagsrummet (luftigt i mest vitt och grått), funkislägenhet. 2,70 i takhöjd även där. Tror att det kan se lite trevligt och ombonat ut med en rad böcker över hela fönsterväggen. Lite färg och form i böckerna istället för i gardiner lixom. Eller ser det trångt ut med en hylla "ovanför huvudet"?
 
Jag skulle inte rekomendera större avstånd mellan konsollerna än 60CM.

Jag vet inte om det skulle funka men du kanske kan hänga upp hylorna med hjälp av takkrokar och lite wire?

Alternativt kanske du kan gå hela vägen och regla upp ett inertak och göra en lucka i detta. På så sätt skulle du få en liten minivind. Beroende på hur din hall ser ut så kan du ju sänka taket lite. kanske ner mot 2.30 utan problem och då har du ganska gott om plats på den nya vinden
 
hej!
jag har haft en liknande variant i min förra lägenhet med 2,75 i takhöjd.
vi satte upp IKEAs LACK-hylla med expanderskruv, funkade utmärkt och det var väldigt skönt att få upp böckerna under taket.

kändes inte alls trångt!

lycka till!
 
Tack för era svar hittills!
Bra idé att fästa i taket, då vi har problem med att fästa tunga saker i väggarna (tegel med nån cm puts). Vill nog helst köpa plankor och måla, eftersom det blir många hyllmeter. Vet fortfarande inte vilken slag konsoller jag ska använda dock?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.