Har ett hus från 76 i en del av fastigheten är det en lukt som jag inte kan sätta fingret på. När vi flyttade in tyckte jag det luktade "nytt" eller nyrenoverat. Jag upplever nu lukten mer som lukt av spånskiva eller kemiskt. Jag har haft flera yrkespersoner här som inte vet vad det är för lukt. Dom säger att det luktar nyrenoverat eller plastmatta, precis som jag tyckte då vi flyttade in. Jag har rivit ut mattan men tror inte det är den. Spånskivor i golv är fräsha och vid håltagning i vägg tak och golv finns ingen fukt.

Upplever även att jag får svårt att andas, får astma i rummet.

Tacksam för tips
 
Låter misstänkt som problem med tryckimpregnerat, skulle tro att att det är lämpligt att börja med en dammanalys för pentaklorfenol. ALS gör sådana analyser, har själv använt dem.

https://www.alsglobal.se/
 
  • Gilla
Samonit26
  • Laddar…
Tack för tipset kan vara värt att kolla deras tjänster. Jag har själv funderat på om det kan vara det du tar upp men då det rum som det luktar i tidigare varit garage är jag tveksam. Det är alltså byggt senare. Det bör alltså inte vara den typ av syllar i det utrymmet. Vid borrning i golv har det heller inte noterats impregnerade syllar.
 
Om det varit garage kanske man använt diverse kemikalier där som inte är så bra? Är det en platta under och så har man byggt på ett golv i efterhand?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
I dom hål som man gjort i golvet luktar det inget märkbart. Rummet står sedan på ena halvat på "gummiplintar" och andra halvan på betongplatta ( där har man borrat hål) den hdel som står på plintar är rejält ventilerad och jag upplever ingen lukt därifrån.

Jag funderar själv på om det kan vara nått från väggen som skapar lukten men vet inte heller vad det skulle vara. Eller kan det vara så att det är golvet i alla fall och att det är en lukt som stiger uppåt som man inte känner i golvet??
 
Det är ju möjligt att om man spillt massa kemikalier så har det avlägsnats eller dunstat bort från plattan men sugits upp i väggarna eller något.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja jag kliar mig i huvudet. Har gått runt och luktat längs golvet överallt, ingen direkt lukt som är påträngand. Hittar liksom ingen källa. Det är om man ska göra som mexitegel föreslår eller riva upp golv och väggar då
 
Är du säker att det finns någon lukt då? :) Är det om du går in i rummet som du känner det eller sprids det till andra delar av huset? Det skulle ju kunna vara så att det är luften i rummet som luktar för det blåser in på något sätt, utan att material där inne för den delen luktar. Ex du har något i väggen som luktar, som blåser in men golv och yttersta lagret på väggen luktar inget.
 
Redigerat:
Det är en tydlig lukt inne i rummet så jag är ganska säker på att det är därifrån. Jag har haft dörren igenplastan och då luktar det stark i rummet när man går in. Kag har vädrat rummet rejält och då luktar det mindre. Om man har fönstret öppet i rummet så det drar in i andra rum känner man lukten därifrån
 
Du kanske kan plasta in en bit av golvet och tejpa och se om det tydligt kommer därifrån om resten av rummet är ventilerat.
 
Smart, tack det ska jag prova :)
 
Följer
 
Nu har jag i alla fall plastat av hela golvet. Jag tror det luktar mindre men är lite svårt att avgöra ännu då plasten luktar så det får nog stå några dagar. Om det är så att det inte luktar är min tanke att öppna plasten ca en kvadratmeter åt gången så får jag se när lukten kommer tillbaka.

Återkommer med uppdatering
 
En enkel metod är att dela av rummet/rummen med en plast från tak till golv. Låt stå nån dag och se om du kan känna skillnad. Om man gör det så fortsätter man med den del man känner lukt och delar av igen. Om man har tur kan man komma fram till till var lukten kommer ifrån. Har själv kört den metoden på ett par ställen och hittat bekymren med enkla och billiga medel. Lycka till.
 
  • Gilla
Samonit26
  • Laddar…
Tack, får testa det härnäst om detta inte funkar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.