C cpalm skrev:
Jaså, var framgick det?
Volvo EC 290
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Är det överhuvudtaget någon som sett pojken köra. Jag vill ha bevis han är säkert mer mogen att göra det en dom som skriver i forumet. Det är säkert SUV ägare som inte ens kan parkera med hjulen o bilen rakt i p rutan. Kan ingen presentera bevis så lägg ned diskutionen....
 
Nissens
K kent svensk skrev:
Är det överhuvudtaget någon som sett pojken köra. Jag vill ha bevis han är säkert mer mogen att göra det en dom som skriver i forumet. Det är säkert SUV ägare som inte ens kan parkera med hjulen o bilen rakt i p rutan. Kan ingen presentera bevis så lägg ned diskutionen....
Det handlar om en överbeskyddande stabo som råkat få se vad som kan hända på landsbygden på en lantgård.
Skrämmande hur liten förståelse stadsbor har för att det ofta funkar annorlunda på andra ställen utanför stadsmuren.....
 
  • Gilla
  • Arg
DrNox1978 och 4 till
  • Laddar…
K kent svensk skrev:
Är det överhuvudtaget någon som sett pojken köra. Jag vill ha bevis han är säkert mer mogen att göra det en dom som skriver i forumet. Det är säkert SUV ägare som inte ens kan parkera med hjulen o bilen rakt i p rutan. Kan ingen presentera bevis så lägg ned diskutionen....
TS skriver att han sett pojken köra. Det räcker och är en helt giltig utgångspunkt för diskussionen.
Och som Tomas Tengby sagt - det är bra att hålla reda på sina argument: Du bör inte samtidigt be om bevis och i samma andetag hävda att pojken säkert är mogen. Då är du skeptisk mot andra men tvärsäker på dina egna antaganden.
Går att fortsätta, att parkera lite snett är inte farligt så det är inte ett bärande argument eller rimlig jämförelse. Blir lite "Jägarna" av det - karlakarlar på landet mot fjollorna i stan. Men det hjälper inte barnen i och omkring maskinen.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno och 6 till
  • Laddar…
Nissens
S Sir Duke skrev:
TS skriver att han sett pojken köra. Det räcker och är en helt giltig utgångspunkt för diskussionen.
Och som Tomas Tengby sagt - det är bra att hålla reda på sina argument: Du bör inte samtidigt be om bevis och i samma andetag hävda att pojken säkert är mogen. Då är du skeptisk mot andra men tvärsäker på dina egna antaganden.
Går att fortsätta, att parkera lite snett är inte farligt så det är inte ett bärande argument eller rimlig jämförelse. Blir lite "Jägarna" av det - karlakarlar på landet mot fjollorna i stan. Men det hjälper inte barnen i och omkring maskinen.
Alltså varenda liten kille på lantgårdar provar på många maskiner på gården. Så har det varit i alla tider, en grävmaskin är inte farligare än en traktor eller skördetröska osv. Otroligt att några reagerar på detta. Tagga ner bara...
 
  • Gilla
  • Haha
DrNox1978 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det handlar om en överbeskyddande stabo som råkat få se vad som kan hända på landsbygden på en lantgård.
Skrämmande hur liten förståelse stadsbor har för att det ofta funkar annorlunda på andra ställen utanför stadsmuren.....
Skrämmande hur liten förståelse (kunskap) vissa har för barns psykiska och fysiska utveckling.

Det har absolut inget att göra med att saker "görs annorlunda" i staden eller på landet! Bara för att vissa saker görs/händer på landet, betyder det inte att barnen på dessa platser är annorlunda (de är varken smartare eller dummare än andra barn, de utvecklas precis på samma sätt..) .. det som skiljer är "bara" hur föräldrarna ser på saker och ting.

Borde vara tvång på "körkort" både för att skaffa barn och djur.
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså varenda liten kille på lantgårdar provar på många maskiner på gården. Så har det varit i alla tider, en grävmaskin är inte farligare än en traktor eller skördetröska osv. Otroligt att några reagerar på detta. Tagga ner bara...
Skiter väl eg i vilken maskin vi snackar om här, det viktiga i kråksången är 4 år... jag har inga problem att man låter barn prova på lite saker ibland under kontrollerade former (dvs när en vuxen är med).

Men saken är den att det är inte för barnets/barnens skull någon låter dem sätta sig i stora/små maskiner, där är mer en egogrej.. något "pappa eller mamma" vill att barnen ska få göra.. få prova.. för att de själva kom ihåg hur spännande det var med motorfordon när "de var små".. och de vill att deras barn ska få samma möjlighet att testa som kanske de fick (eller rent av INTE fick).

Barnen i sig bryr sig liksom inte så mycket när de är 4 år, de vill bara vara i centrum.. ha sin mamma och pappas uppmärksamhet. De skulle kunna tycka det var lika kul att ladda tvättmaskinen.. om föräldrarna gjorde det lika spännande och kul!
 
  • Gilla
Mekatronikbruno och 4 till
  • Laddar…
C
S JockeEinarson skrev:
Volvo EC 290
Sluta trolla. Modellnumret framgick, men det var inte det som var frågan. Var i tråden framgår det att den modellen har spakar?
 
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
Borde vara tvång på "körkort" både för att skaffa barn och djur.
Det har du helt rätt i! Jag har sett åtskilliga exempel på helt olämpliga föräldrar som när förhållandet knakar i fogarna. Ja, vad gör de då? Jo, skaffar ytterligare en unge!
Men det har ingenting med vår unge maskinist att göra. Det mest ansvarslösa beteendet står TS för, som hellre skriver här, än springer de hundra metrarna och förhindrar den annalkande katastrofen han bevittnar. Inte mycket bättre är de som uppmanar till än mer passivitet, i en situation av akut livsfara, genom att skrika ANMÄL ... i olika styrka.

Facta non verba.

Staffan
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
De skulle kunna tycka det var lika kul att ladda tvättmaskinen.. om föräldrarna gjorde det lika spännande och kul!
Här måste jag lägga in en protest. Om du på allvar tror att en liten kille blir lika fascinerad av en tvättmaskin, som av en stor grävmaskin? Då dristar jag mig till att påstå, att om det har du av naturliga skäl ingen aning om.

TestosteronStaffan
 
  • Gilla
  • Haha
DrNox1978 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Skrämmande hur liten förståelse (kunskap) vissa har för barns psykiska och fysiska utveckling.

Det har absolut inget att göra med att saker "görs annorlunda" i staden eller på landet! Bara för att vissa saker görs/händer på landet, betyder det inte att barnen på dessa platser är annorlunda (de är varken smartare eller dummare än andra barn, de utvecklas precis på samma sätt..) .. det som skiljer är "bara" hur föräldrarna ser på saker och ting.

Borde vara tvång på "körkort" både för att skaffa barn och djur.
Jodå, jag växte själv upp på landet, men som vuxen är jag mer stadsbo. Så jag har sett detta i hela mitt liv. Alltså hur oförstående stadsbor ofta är för hur det ofta fungerar på landet. Det finns inget att hetsa upp sig för, och ingen far illa. Du skulle antagligen få hjärtinfarkt av upprördhet om du visste hur det ofta funkar på landet. :) Och ingen far illa. Lantbruk är en farlig miljö att vara i både för barn och vuxna, långt ifrån den skyddade, onaturliga miljön folk lever i i städerna. Men många väljer att bo på landet, kanske delvis för att kunna ha den friheten. :)
 
  • Gilla
DrNox1978 och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
Volvo grävmaskin

Stickan
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Skiter väl eg i vilken maskin vi snackar om här, det viktiga i kråksången är 4 år... jag har inga problem att man låter barn prova på lite saker ibland under kontrollerade former (dvs när en vuxen är med).

Men saken är den att det är inte för barnets/barnens skull någon låter dem sätta sig i stora/små maskiner, där är mer en egogrej.. något "pappa eller mamma" vill att barnen ska få göra.. få prova.. för att de själva kom ihåg hur spännande det var med motorfordon när "de var små".. och de vill att deras barn ska få samma möjlighet att testa som kanske de fick (eller rent av INTE fick).

Barnen i sig bryr sig liksom inte så mycket när de är 4 år, de vill bara vara i centrum.. ha sin mamma och pappas uppmärksamhet. De skulle kunna tycka det var lika kul att ladda tvättmaskinen.. om föräldrarna gjorde det lika spännande och kul!
Du har ingen koll. En fyraåring i stan kanske nöjer sig med att fylla tvättmaskinen. En fyraåring på landet som sett pappa och andra köra stora maskiner drömmer inte om tvättmaskinen... du underskattar fyraåringarna.
 
  • Gilla
DrNox1978 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här måste jag lägga in en protest. Om du på allvar tror att en liten kille blir lika fascinerad av en tvättmaskin, som av en stor grävmaskin? Då dristar jag mig till att påstå, att om det har du av naturliga skäl ingen aning om.

TestosteronStaffan
Protesten noterad :)
.. men en kommentar på sidan att en liten flicka, kan minsann också vara fascinerad av stora grävmaskiner!
 
  • Gilla
DrNox1978 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag växte själv upp på landet, men som vuxen är jag mer stadsbo. Så jag har sett detta i hela mitt liv. Alltså hur oförstående stadsbor ofta är för hur det ofta fungerar på landet. Det finns inget att hetsa upp sig för, och ingen far illa. Du skulle antagligen få hjärtinfarkt av upprördhet om du visste hur det ofta funkar på landet. :) Och ingen far illa. Lantbruk är en farlig miljö att vara i både för barn och vuxna, långt ifrån den skyddade, onaturliga miljön folk lever i i städerna. Men många väljer att bo på landet, kanske delvis för att kunna ha den friheten. :)
Vad får dig att tro att din "lantsida" är den enda? Du vet väl inte hur/var jag växt upp? Du kanske tror (eller tycker, eller bägge) att jag inte har koll.. men du kanske också har helt fel :)

Jag har kört traktor, skotrar, moppar, bilar bla bla .. allt innan jag lagligen fick (har aldrig sagt att jag är guds bästa barn, snarare faller jag nog helt utanför den ramen.. hur "präktig" jag än må låta ibland). Men det har liksom inget med saken att göra. Varken jag eller någon annan kan hindra/förändra ett "normalt barns" utveckling (det hade dock kunnat göra världen mycket bättre om det gick). Det kan maximalt variera lite på mognadsfasen..

Jag vet däremot att stadsbor har en tendens att vara lite överbeskyddande i vissa avseenden (jaja, jag kanske låter lite fördomsfull nu kära stadsbor.. men inget illa ment), för att de själva inte riktigt fått prova på vissa saker när de växt upp. Och det är svårt att kunna ta ställning till vissa saker, när man inte riktigt vet hur det funkar (därför också "lantisarna" har dåligt rykte i stan, de vet inte alltid hur det funkar där heller.. *sorry lantisarna, fördomar igen.. än en gång, inget illa ment*). Vilket de i sin tur ofta flyttar över lite till sina barn :/ (på bägge sidor).

Det är ju därför skolorna varje år (iaf där jag växte upp) såg till att alla eleverna fick (i grundskolan då) åka iväg och ha typ "bondens dag" en gång om året.. där de fick hälsa på olika djur, klättra lite på traktorer.. hoppa på höskullen, plocka kottar i skogen.. lära sig om saker som de kanske inte alltid normalt har tillgång till. De försöker ju iaf jämna ut skillnaden mellan barnen..

Och du, det händer alltid saker på en gård med maskiner djur och barn. Om du har haft turen att slippa det, var glad! Men bara under mina grundskoleår (1-6:an) så hände flertalet olyckor på gårdarna runt om där jag bodde (uppland).. där iaf ena pojken tom dog pga olycka med traktor och sin pappa hemma på gården. Oavsett vad som hände i dessa fall, tror du någonsin deras föräldrar kommer sluta anklaga sig själva för det som hände.. :(
 
  • Gilla
DrNox1978 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.