Har i dagsläget beställt en pluskarta (för husplasering och bygglovsansökan) av kommunen som inte kan ge mig närmare besked än att det kommer att göras inom tre veckor från beställningsdatum! Man kan ju undra hur deras planering funkar...

Idag ringde dock vår hussäljare och sade att de måste få in kartan nu annars kanske vi åker på en prishöjning som görs idag (trots att vi beställde huset för en månad sedan).

Alltså måste jag kanske se om jag kan hitta någon annan som kan göra pluskartan snabbare. Frågan är bara, vem gör sådant? Jag vet inte var jag skall börja leta känner jag.....

/Petra o Lage
 
Kolla vad som står i avtalet mellan er och Älsbyhus vad gäller eventuell indexering. Finns det inget sagt i avtal om detta så har jag svårt att tänka mig att ni kan åka på merkostnad. Kolla NOGA!

/bebben
 
Vi beställde plusshöjdsmätning från kommunen, funkade suveränt (de mätte inom två dagar), sedan måste man räkna med att det kan ta en vecka innan man får plushöjderna hemskickade också... gick på ca två tusen.

Möjligen kan du få jobbet snabbare med någon privat konsultfirma i byggbranchen, fram med gula sidorna och ring runt bara - men räkna med att det kanske blir dyrare, och glöm inte att avbeställa kommunuppdraget om du hittar och väljer annan firma...
 
Ska du beställa huset innan du får bygglov??????
 
Elica:

Ja, tänka sig va! ;)

Skulle bygglovet inte gå igenom så kan vi förlora några tusenlappar, men det tycker vi att det är värt. Detta med tanke på att om huset beställs nu så kan vi få det färdigt innan jul och om vi inte gör det så kan det dröja tills nästa sommar. Det är bara att väga för och emot...

/Petra
 
Ska du beställa huset innan du får bygglov
Hmm, så gjorde vi med - sedan hamnade vårt bygglov på länsstyrelsen hos en landskapsarkitekt. Så - nu får vi se vad som händer (beslutet ska ha blivit fatta idag :-/) Och kommunen är inte känd för att fatta extremt snabba beslut heller, så den som lever får väl se ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.