P
Har grålackade aluminiumfönster och ska montera nya fönsterbleck. Men det finns ingen färgad plåt som passar, har testat silvermetallic, mörk silvermetallic, aluzink, grå, ljusgrå, zinkgrå, duvgrå... Inget ser bra ut, det avviker på ett dåligt sätt.

På grund av övrig färgsättning går det inte heller att välja en helt annan färg för att bryta av. Så just nu funderar jag på att bara köpa vita bleck och måla dom i rätt grå nyans för att passa. Men det känns riktigt tråkigt att slipa 30 bleck och måla dom på ren chansning. Är det någon som har testat? Hur kan man göra för minsta arbete och mesta resultat? Jag tänker att sprayfärg borde ge det jämnaste resultet, och köpa i rätt RAL-färg?
 
lopec
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
lopec lopec skrev:
Men om du har en RAL på fönstren, går det inte att beställa bleck i rätt RAL? Någon tillverkare måste ju ha tänkt till...

[länk]
Man tycker ju det! Men varken Plannja eller Lindab (som är vad t.ex. den där exceptionellt dyra leverantören erbjuder) har någon passande lack på sin plåt. Har inte lyckats hitta någon som vill sälja speciell kulör, och inte heller någon mindre plåtleverantör som har andra kulörer. Det verkar vara väldigt standard allting. Men alla tips mottages tacksamt!
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
A
Kan du inte låta en plåtslagare tillverka blecken och sedan lämna in dem för lackning hos en lackverkstad? Så har vi gjort med ventilationsdetaljer.
 
P
Scouten skrev:
Kan du inte låta en plåtslagare tillverka blecken och sedan lämna in dem för lackning hos en lackverkstad? Så har vi gjort med ventilationsdetaljer.
Ja själva tillverkningen är ju inget problem, men lackverkstad låter bra. Vad lackar de annars? Bilar? Eller vad ska jag söka efter? Det blir väl ett spektakulärt pris till slut, men det kan det ju vara värt.
 
A
P Patmark skrev:
Ja själva tillverkningen är ju inget problem, men lackverkstad låter bra. Vad lackar de annars? Bilar? Eller vad ska jag söka efter? Det blir väl ett spektakulärt pris till slut, men det kan det ju vara värt.
Vi har använt en billackerare. Det blir ju klart dyrare än vanliga fönsterbleck, men är färgen viktig, så tror jag mer på det än att måla om blecken själv.
 
P
Okej, intressant! Ska kolla upp det.
 
richardtenggren
Har du kollat Plannjas kulörprogram?
https://www.plannja.se/docs/default...program-ral-ncs-2020-1.pdf?sfvrsn=ba762585_14

Olika typer av färg upplevs också olika, typ Greencoat och Hard coat. Det skiljer även mellan Lindab och Plannja, tex tegelröd som vi har på vår plåt matchar dåligt.

Annars får du väl beställa en hel rulle eller om man kan köpa en halv ;) Specialfärger målas nog mer eller mindre hela tiden på SSAB, men dyrt ;)
 
Gå till en plåtslagare med färgkoden. Han beställer formatplåt i rätt kulör och knäcker blecken från den. Lite längre leveranstid och aningen dyrare än vanligt men enklast
 
Håller med ovan. Bör inte vara några konstigheter för en etablerad plåtslagare. Vi har alltid olika ral-kulörer på plåt i nyproduktion så det är bara att beställa.
 
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du kollat Plannjas kulörprogram?
[länk]

Olika typer av färg upplevs också olika, typ Greencoat och Hard coat. Det skiljer även mellan Lindab och Plannja, tex tegelröd som vi har på vår plåt matchar dåligt.

Annars får du väl beställa en hel rulle eller om man kan köpa en halv ;) Specialfärger målas nog mer eller mindre hela tiden på SSAB, men dyrt ;)
Javisst, jag har kollat allas kulörprogram. Och det stämmer, silvermetallic har en RAL som inte borde avvika så mycket, men pga metallic blir det en HELT annan upplevd färg beroende på ljuset. Oftast alldeles för ljus. Testade mörk silvermetallic (om nån vill köpa en massa tröskelplåtar, säg till...) men den var också helt fel. Alldeles för mörk istället.
 
P
hantverkare1 och falkn, har ni något exempel på en sådan plåtslagare? Jag har kontaktat flera och de vill bara använda standardsortimentet från någon av de stora leverantörerna. Bekväma av sig kanske. I Stockholm skulle funka.
 
En plåtslagare kan beställa vilken kulör som helst på formatplåt.Lindab levererar och range heter företaget som lackerar formatplåtar.
 
P
Såg Range och att de ägdes av Lindab! Men sen var det stopp... Hur som helst kom jag på en annan, billigare lösning. Med samma färg på bleck som på fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.