Du verkar ju ändå motiverad att få till det. Kan du inte kapa upp fibercementplattor i samma storlek och montera på samma sätt som den gamla fasaden? Måste ju vara enda sättet.
 
Claes Sörmland
W witten skrev:
Du verkar ju ändå motiverad att få till det. Kan du inte kapa upp fibercementplattor i samma storlek och montera på samma sätt som den gamla fasaden? Måste ju vara enda sättet.
Är det svårt att kapa fibercementplattor snyggt? Jag har gluttat på dessa skivor till ett garage (har också eternithus likt TS) för det facila priser av 120 kr/m2:

https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043

6x550x1220 mm så det går ju att få ut ett antal mindre plattor ur varje skiva.

Man kan ju också måla dem med t ex akrylatfärg innan man monterar dem (med rostfri spik eller skruv).
 
Nej det är jättelätt att kapa, mycket mjukare än man tror. Alternativen är ett speciellt kapverktyg som skär av brädorna (skivor får nog inte plats i verktyget) eller diamantklinga.

Det går också med en vanlig träklinga på gerkapen och cirkelsågen men då går det åt några på ett större projekt. Snittytan blir knivskarp. Snittet måste man försegla med akrylatfärg eftersom skivorna är grundmålade.

Ett tredje långsammare alternativ är att skära med mattkniv på båda sidor och knäcka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
W witten skrev:
Nej det är jättelätt att kapa, mycket mjukare än man tror. Alternativen är ett speciellt kapverktyg som skär av brädorna (skivor får nog inte plats i verktyget) eller diamantklinga.

Det går också med en vanlig träklinga på gerkapen och cirkelsågen men då går det åt några på ett större projekt. Snittytan blir knivskarp. Snittet måste man försegla med akrylatfärg eftersom skivorna är grundmålade.

Ett tredje långsammare alternativ är att skära med mattkniv på båda sidor och knäcka.
Då har ju TS ett ekonomiskt gott alternativ. Det kräver bara lite pyssel att skära/såga till plattorna. Plattorna på Byggmax verkar inte vara förseglade med akryl.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har ju TS ett ekonomiskt gott alternativ. Det kräver bara lite pyssel att skära/såga till plattorna. Plattorna på Byggmax verkar inte vara förseglade med akryl.
Han har ett gott semesterprojekt framför sig.

Nej jag såg det nu att de är obehandlade. Jag tror inte det är värt jobbet att måla dem själv med hur många lager som kan krävas, jämfört med fabrikslackade. Men provar du så meddela gärna hur det gick :D
 
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Jag förstår det här som ett bra material men jag är inte helt såld. För mig blir det så pass olikt eterniten att jag lika gärna kan ha träpanel på utbyggnaden. Jag vill ha dom små plattorna som ligger omlott.

Det finns ingen på forumet som har erfarenhet av glasfiberplattor?
De bilder som jag bifogat på fasadskivorna är inte de ända som det företaget säljer. Den strukturen förstår jag inte matchar eterniten, men det finns mer varianter.
 
W witten skrev:
Han har ett gott semesterprojekt framför sig.

Nej jag såg det nu att de är obehandlade. Jag tror inte det är värt jobbet att måla dem själv med hur många lager som kan krävas, jämfört med fabrikslackade. Men provar du så meddela gärna hur det gick :D
Jag behöver runt 500 plattor. Det är ett jävla häst jobb. Nog för att jag kan ha fixa idéer men det blir lite väl mycket.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
De bilder som jag bifogat på fasadskivorna är inte de ända som det företaget säljer. Den strukturen förstår jag inte matchar eterniten, men det finns mer varianter.
Då är vi överens. har du sett något som mer skulle kunna likna eterniten?
 
Jag tror det kan bli svårt att efterlikna eterniten, och det kan se ut som om man försökt men inte lyckats. Du ska inte tänka helt om istället och låta tillbyggnaden ha ett helt annat material/färg och stil? Kolla nätet för inspiration.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Jag tror det kan bli svårt att efterlikna eterniten, och det kan se ut som om man försökt men inte nådde ända fram. Du ska inte tänka helt om istället och låta tillbyggnaden ha ett helt annat material/färg och stil? Kolla nätet för inspiration.
Ja jag har haft en sån tanke också. Men det är svårt tycker jag att hitta bilder med utbyggda eternithus. Man kan ju så klart tegelhus med träutbyggnad. Och det ser ju bra ut men de hus jag sett är oftast då bara utbyggda på bara nedre plan. Har du förslag på sidor för inspiration?
 
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Jag tror det kan bli svårt att efterlikna eterniten, och det kan se ut som om man försökt men inte lyckats. Du ska inte tänka helt om istället och låta tillbyggnaden ha ett helt annat material/färg och stil? Kolla nätet för inspiration.
Jag håller med om detta. Det vore ju en annan sak om det fanns (asbestfria) eternitplattor av rätt typ i nyproduktion. Men det är nog en tuff marknad, de signalerar inte god estetik för massan.
 
Fulkemisten
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Man kan ju så klart tegelhus med träutbyggnad. Och det ser ju bra ut
Alltså jag vete den alltså. Det brukar verkligen inte se särskilt bra ut. Särskilt inte som tegel finns att få tag på i nyproduktion. Köp det då! Vad gäller eternit så kan det såklart bli svårt och kanske sluta med träfasad, i det läget hade jag dock bytt fasad till trä på hela huset bara för att få det enhetligt.
Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga men vill uppmana till att stå fast vid purismen, man blir mest nöjd då och jag beundrar dig för din inställning. Varför inte köpa en mindre mängd av glasfiberplattorna för att testa?
 
Claes Sörmland
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför inte köpa en mindre mängd av glasfiberplattorna för att testa?
500 plattor á 175 kr plattan, det blir 87 500 kr. Om det ens går att köpa 500 stycken av de där handtillverkade plattorna. Men om det går kanske det också går att pressa priset?
 
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Ja jag har haft en sån tanke också. Men det är svårt tycker jag att hitta bilder med utbyggda eternithus. Man kan ju så klart tegelhus med träutbyggnad. Och det ser ju bra ut men de hus jag sett är oftast då bara utbyggda på bara nedre plan. Har du förslag på sidor för inspiration?
Jag har ingen bra sida/bild rakt upp och ner, men jag kan kolla i andra arkitekturforum som jag är med i och se om jag hittar nåt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är nog en tuff marknad, de signalerar inte god estetik för massan.
Bara döda fiskar simmar med strömmen
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.