Vår inbyggnadsmikro en Elektrolux gick sönder i dag. Gillar inte den mikron som jag har haft så jag kommer nog att ersätta den med ett annat märke. Kanske en Samsung om fristående alternativt en siemens om inbyggd.

Men den stora frågan är skall jag ersätta den med en inbyggnadsmikro på samma ställe? Eller en fristående?
Jag har letat efter en ny mikro och det verkar som att inbyggnadsmikros är en faktor 2-3 gånger dyrare än en fristående utan att ge några egenliga fördelar förutom en plåt som går kant i kant med köksskåpet.

Har sett en del som har en vanlig mikro inne i ett skåp med en lucka, men detta känns lite som en omständig lösning.

Min fråga är, vad tycker folk är ok i ett modernt kök, typ 10 år? "Skall" det vara en inbyggd mikro?
 
K kungjohan skrev:
Har sett en del som har en vanlig mikro inne i ett skåp med en lucka, men detta känns lite som en omständig lösning.
Omständig lösning? Vad skulle vara omständigt med att ställa mikron i ett skåp? Det är ju tvärt om jätteenkelt. Som hos oss:
Mikrovågsugn placerad i ett öppet skåp i kök, omgiven av köksredskap och burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kungjohan skrev:
Min fråga är, vad tycker folk är ok i ett modernt kök, typ 10 år? "Skall" det vara en inbyggd mikro?
Bra fråga!
Detta fixade vi när vi ordnade köket i vårt nya hus för snart 10 år sedan.
Och det funkar fortfarande perfekt :)
 
Det enda omständliga kan ju vara i så fall att skåpörren bör stå öppen när micron går någon längre stund för att leda bort fukt och överskottsvärme som blåser ut på baksidan just på den modellen på bilden, om man inte byggt skåpet med extra ventilationshål i bakkant så det blir konvektion. (jag har en exakt likadan stående fritt på en bänk)
 
A
inbygnadmicro är bara dyrt
en ram och en luftledare är det enda som skiljer
det skiljer i höjd mellan olika fabrikat
skaffa en fristående modell som andra är nöjda med
vill du ha en samsung kan du ta min för den är jag grönjävligt trött på. som tur är det billiga reservdelar.
 
K kungjohan skrev:
Min fråga är, vad tycker folk är ok i ett modernt kök, typ 10 år? "Skall" det vara en inbyggd mikro?
Ja.
 
Finns ett högskåp för inbyggnadsmicro är väl valet inte svårt?
 
A
K kungjohan skrev:
Vår inbyggnadsmikro en Elektrolux gick sönder i dag. Gillar inte den mikron som jag har haft så jag kommer nog att ersätta den med ett annat märke. Kanske en Samsung om fristående alternativt en siemens om inbyggd.

Men den stora frågan är skall jag ersätta den med en inbyggnadsmikro på samma ställe? Eller en fristående?
Jag har letat efter en ny mikro och det verkar som att inbyggnadsmikros är en faktor 2-3 gånger dyrare än en fristående utan att ge några egenliga fördelar förutom en plåt som går kant i kant med köksskåpet.

Har sett en del som har en vanlig mikro inne i ett skåp med en lucka, men detta känns lite som en omständig lösning.

Min fråga är, vad tycker folk är ok i ett modernt kök, typ 10 år? "Skall" det vara en inbyggd mikro?
Om 10 år kommer inte en ny Micro fungera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.