Har två frågor!

1. Har tänkt att byta en gammal dålig altandörr och fönstret som som angränsar i samma parti. Dörren är 9*21 och fönstret 9*13. Fönster och och dörr är införskaffade. Nu när jag börjat undersöka närmare så visar det sig att fönster och dörr ingår i den bärande konstruktionen dvs karmen är urfräst i stående reglar 120*45 som går från syllen upp till hammarbandet som det ser ut. Ytterväggen verkar vara någon typ av moduler/väggelement. Tjockleken på yttervägg 120 mm + skrivmaterial. Någon som stött på liknande och har förslag på lösning blir ju större ingrepp nu än att bara sätt in nytt fönster och dörr? Själv tänker jag att antingen får man lägga in en stolpe mellan fönster och dörr öppna väggen på sidan och in med reglar eller växla av ovan fönster och dörr med limträbalk ovanför men även där behöver ju ny stolpar in på sidorna.

2. Även ett 9*13 fönster ska bytas mot en balkongdörr och här verkar det också vara vad jag tycker är en udda konstruktion, då det mitt i väggen utanför fönster bågen finns en stående 45*110 (osäker på måttet 110) och längsmedväggen och liggande reglar på högkant under fönstret som är 140*35 på 120 cm CC kan det vara reglar på normala ledden. Funderingen är mest om dom liggande har någon funktion för väggens stabilitet Har just nu inga konstruktionsritningar på ytterväggen.
 
Redigerat:
P
Tror att du behöver visa lite foton om du har.

1. Det är alltså så att det nyköpta fönstret och dörren inte får plats om du lämnar den gamla "karmen"/bärande regeln? Och den regeln var mellan fönster och dörr? Även på yttersidorna av dörr och fönster? Så det går inte att bredda hela partiet och på så vis lämna kvar den bärande stolpen?

2. 120 cc är ju rätt brett, gissar att reglarna är på högkant för att inte böjas under fönstret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.