Jag är så extremt trött på att behöva ligga på golvet eller balansera grejer på stolar hemma så fort något skall sågas, borras eller vad det nu må vara. Att plocka fram och städa tar minst dubbelt så lång tid som själva arbetet. Jag har länge velat börja med enklare möbelsnickeri (har tapetserat möbler en del innan) och det är tusen projekt hemma som behöver fixas. Jag har nu lyckats tigga till mig att få ta tvättstugan i anspråk, men det är verkligen inte ett stort utrymme. Som ett första steg tänkte jag försöka ge mig på att bygga en rejäl bänk, men då behöver jag ha layouten hyffsat klar för mig. Jag vill få in "allt" som behövs för enklare snickeri och metallarbete. Detta skall dessutom samsas med en del andra husprylar såsom grovdammsugare och målerigrejer. Behöver även förvara virke i samma rum. Kommer bli tight!

Planritning av en verkstadsinredning med utmärkta stationer för bordsåg, borr, bandslip, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär tänker jag mig nu. Istället för att ha rörliga sektioner så tänker jag mig att sänka ner bordsåg, kap/ger och fräs i bordet. "SS" betyder skruvstäd. Det innebär att kapen kommer begränsa ena sidan för bordsågen och jag måste ha fräsbordet som allmänt arbetsbord/montagebord. Det smalare bordet är mer för elektronik och en del metallarbete. Öppningen i nedre delen är ut i en gillestuga, så där behöver jag antingen ha en rejäl dörr eller skynke. Jag gjorde den bred för att man skall kunna såga skivor från det hållet. Tacksam för input!
 
Redigerat:
Ignorera boxen till vänster om vänsterväggen. Jag kan också tillägga att jag har en sänksåg och kan såga stora skivor utanför, men jag undviker det helst så långt det går.
 
Och en sak till :) Jag tänker mig att jag skall ha ett "plan" i rummet där det inte sitter grejer på väggarna för att få svängrum (i höjd med bänkarna och kanske 40 cm upp) men sen kommer det behöva sitta rejäla skåp och hyllor på varje ledig mm.
 
Jag har själv liknande problem (på sätt och vis) och har löst det så att min bänk är demonterbar på ett enkelt sätt.
Kanske ha arbetsbänkar på hjul om möjligt så att du kan rulla ut dom vid behov (om det är möjligt)
 
P PROkrasten skrev:
Jag har själv liknande problem (på sätt och vis) och har löst det så att min bänk är demonterbar på ett enkelt sätt.
Kanske ha arbetsbänkar på hjul om möjligt så att du kan rulla ut dom vid behov (om det är möjligt)
Jag hade kunnat tänka mig det, men frågan är vilket problem det löser. Det skulle isf vara om man kan få bort kapen om man skall såga skivor längs med mitten. Annars räcker anhållet till. Samtidigt gör det att man inte kan förvara grejer över flera sektioner, och jag kommer behöva förvara virke antingen ovanför det stora bordet eller under. Man kan också tänka sig nån grej där man fäller ner kapen istället.
 
Med dom maskinerna hade jag skippat spånsugen. Grovdammsugare får plats under en bänk. Fräsen hade jag satt mer centralt i längsled o kap geren hade jag kanske försökt få till nån flip up lösning för. Kanske haft fler maskiner med flip, så små utrymmen kräver lite extraordinära lösningar.

Ex på fliplösning för kap gersåg inbyggd i bordsågsbänk.

En arbetsbänk med integrerade kap- och bordsågar samt förvaring för grovdammsugare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
@Ola C
Den ser intressant ut, var har du hittat den?
 
Pinterestade lite, sökte på flip top tool stand, flip top workbench o lite liknande. Finns rätt mycket på Youtube också, amerikanarna e glada för flip tops.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och jag hittade originaltråden:
Bilder:
[länk]
Ritningar:
[länk]
Den verkar inte vara en flip top i dess rätta bemärkelse. Han fäller ner sågen o stoppar sen en lös platta i hålet.

Det jag mena med fliptop är en skiva som är ledad på mitten o där man roterar skivan 180 grader. Baksidan kan ha en annan maskin monterad eller bara vara vanlig arbetsyta. Ingen lös iläggsskiva alltså. Länk med mycket reklam men orka inte leta upp nån bättre.

http://wordsnwood.com/2014/fliptop/
 
Ola C Ola C skrev:
Med dom maskinerna hade jag skippat spånsugen. Grovdammsugare får plats under en bänk. Fräsen hade jag satt mer centralt i längsled o kap geren hade jag kanske försökt få till nån flip up lösning för. Kanske haft fler maskiner med flip, så små utrymmen kräver lite extraordinära lösningar.

Ex på fliplösning för kap gersåg inbyggd i bordsågsbänk.

[bild]
Jag glömde att skriva att jag också planerar att skaffa en liten planhyvel. Den skall inte vara permanent monterad, det var därför den inte var med. Tror ni det funkar med en vanlig grovdammsugare ändå? Jag skall inte göra något dramatiskt och kan hyvla i små steg. Jag vill gärna få till ett system så att det finns flera anslutningar för dammsugning. Tror ni att en grovdammsugare klarar av det? Det vore väldigt bra om det gick att skippa spånsugen för då kan jag ha virke där istället.

Jag har precis köpt en Dewalt DWE7584 och den har en maximal kapbredd på drygt 60 cm ut i gången så att säga. Jag har aldrig haft en bordsåg innan och är inte helt på det klara med hur den brukar användas. Är det "alltid" biten mellan anhållet och klingan som man vill spara. Borde jag sätta den mot kanten för att kunna ha mer material på "fula sidan" eller mer i mitten för att att kunna ha bättre stöd för "fina sidan"? Även med tanke på framtida jiggar och så.

Skiss av verkstadsplan med olika verktyg som bordsåg och grovdammsugare och plats för planhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade också kunnat ha "metallbordet" mot bortre kortsidan och ett kortare bord i mitten av rummet istället. Då hade man kunnat arbeta runt bordet och hantera bredare skivor. Det blir väldigt trångt på sidorna om bordet dock. Vad hade ni gjort?
 
Dubbelt så stort som min verkstad :)

Behöver du verkligen ha en kap/ger i verkstan? Går inte att ersätta med en cirkelsåg och anhåll? Exv kapmojäng?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Dubbelt så stort som min verkstad :)

Behöver du verkligen ha en kap/ger i verkstan? Går inte att ersätta med en cirkelsåg och anhåll? Exv kapmojäng?
Jag var tidigare inne på att använda min sänksåg och skena, men inte fan kan jag få till två lika långa bitar ändå :) Hade haft samma problem med en kapmojäng. Jag är väldigt lockad av tanken på en stabilt monterad kapsåg med ordentligt anhåll.
 
A arasmus skrev:
Jag var tidigare inne på att använda min sänksåg och skena, men inte fan kan jag få till två lika långa bitar ändå :) Hade haft samma problem med en kapmojäng. Jag är väldigt lockad av tanken på en stabilt monterad kapsåg med ordentligt anhåll.
@vectrex körde hela sin verkstad inkl rikt o planhyvel på grovdammsugarrörsystem ett tag. Funkade som jag förstått det. Spånsug är bra men på 8 kvadrat får man välja sina strider.

Bordsågen står företrädesvis tvärtom mot i dina ritningar, anhållet mot vägg är att föredra om man måste välja.
 
Ola C Ola C skrev:
@vectrex körde hela sin verkstad inkl rikt o planhyvel på grovdammsugarrörsystem ett tag. Funkade som jag förstått det. Spånsug är bra men på 8 kvadrat får man välja sina strider.

Bordsågen står företrädesvis tvärtom mot i dina ritningar, anhållet mot vägg är att föredra om man måste välja.
Det funkar bra med grovdammsugare men jag antar att det beror en del på vad det är för hyvel man vill ansluta. Volymen luft i stosen får inte vara för stor. Det hade inte fungerat med den hyvel jag har idag t.ex. (en Hammer A3-41). På inca-hyveln fungerade det dock riktigt bra!

Dock behöver du ha en större spånbytta och en kina-cyklon för att inte bli tokig. En hyvel fyller en normalstor grovdammsugare efter en hyvlad planka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.