Har tagit bort ett element och ska nu proppa de två radiatorrören. Jag tror de är stålrör (utvändig 17,4mm) (hus från 1959).

Stämmer nedan tillvägagångsätt?

1. Stänga av fjärrvärmen samt tömma säkerhetsventil tills trycklöst
2. Kapa rören med sticksåg metallblad så plant som möjligt samt grada efteråt.
3. Montera på stödhylsa samt dra åt klämkoppling (3/8” stödhylsa samt 18x15 klämring utv)
4. Skruva på huvv med lin.

Kommer sedan ha en inspektionslucka.

Radiator med avstängd termostatventil och nedkapade rör redo för pluggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komponenter för rörinstallation inklusive en röd skyddshatt, en mässingsklämkoppling och en mässingshuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
oscarwww oscarwww skrev:
Har tagit bort ett element och ska nu proppa de två radiatorrören. Jag tror de är stålrör (utvändig 17,4mm) (hus från 1959).

Stämmer nedan tillvägagångsätt?

1. Stänga av fjärrvärmen samt tömma säkerhetsventil tills trycklöst
2. Kapa rören med sticksåg metallblad så plant som möjligt samt grada efteråt.
3. Montera på stödhylsa samt dra åt klämkoppling (3/8” stödhylsa samt 18x15 klämring utv)
4. Skruva på huvv med lin.

Kommer sedan ha en inspektionslucka.

[bild] [bild]
Här använde rörmokaren en speciell lång tång för att knipa åt, var inte godkänt annars. Kolla med en duktig rörmokare.
 
H HEM2121 skrev:
Här använde rörmokaren en speciell lång tång för att knipa åt, var inte godkänt annars. Kolla med en duktig rörmokare.
Det är ju ingen presskoppling jag köpt. Måste väl gå med två stor shiftnycklar
 
stilofunk stilofunk skrev:
Stödhylsa används inte till stålrör utan du byter ut klämringen till en speciell för stålrör:
[länk]
[länk]

Använd smärgelduk för att få el slät yta runt röret där klämringen ska sitta.
Den röda stödhylsan har jag redan inköpt från rinkaby, se bilden i första inlägget. Antar den är korrekt för stålrör? De sa den passar till det iaf.
 
Bara en tanke som dök upp, du har koll så att det inte är ett-rörssystem? för då stoppas resterande element på slingan.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Bara en tanke som dök upp, du har koll så att det inte är ett-rörssystem? för då stoppas resterande element på slingan.
Det är ett returrör samt tillopp, antar det är tvårörs? Låter ologiskt det skulle vara ett ettrörsystem med två rör till varje element?
 
Det är alltid två rör till varje element. Annars kan inte vattnet cirkulera.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om det inte råkar vara högsta punkten i systemet du jobbar vid bör du utöver att göra trycklöst tappa ner systemet så att du inte tömmer det på golvet istället.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om det inte råkar vara högsta punkten i systemet du jobbar vid bör du utöver att göra trycklöst tappa ner systemet så att du inte tömmer det på golvet istället.
Det är på ovanvåning men kan hända lite vatten är kvar i röret, hur tappar jag ner systemet?

Diagram över en fjärrvärmecentral med märkta komponenter, från expansionskärl till säkerhetsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte bara vattnet i ditt proppade rör som kan komma, om du inte har turen att vattnet ”hänger kvar” i de andra radiatorerna kan det också komma.

Inte bekant med dina prylar men det verkar finnas en avtappning vid ”M”. Borde finnas en huv före säkventilen. Själv tycker jag det är säkrast att tappa ur ordentligt genom att öppna avtappningen och därefter öppna luftskruven på radiatorn högst upp. Så får det rinna tills det slutar. Dock bra att tappa ur så lite som möjligt så att man inte fyller på med syresatt vatten i onödan men jag vet inget sätt att veta att man exempelvis bara har tappat ned ovanvåningens raddar.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är inte bara vattnet i ditt proppade rör som kan komma, om du inte har turen att vattnet ”hänger kvar” i de andra radiatorerna kan det också komma.

Inte bekant med dina prylar men det verkar finnas en avtappning vid ”M”. Borde finnas en huv före säkventilen. Själv tycker jag det är säkrast att tappa ur ordentligt genom att öppna avtappningen och därefter öppna luftskruven på radiatorn högst upp. Så får det rinna tills det slutar. Dock bra att tappa ur så lite som möjligt så att man inte fyller på med syresatt vatten i onödan men jag vet inget sätt att veta att man exempelvis bara har tappat ned ovanvåningens raddar.
På ”M” kan man enbart tappa ut till trycklöst, sen kommer inget mer vatten ut så måste vara en annan ventil för det.
 
oscarwww oscarwww skrev:
På ”M” kan man enbart tappa ut till trycklöst, sen kommer inget mer vatten ut så måste vara en annan ventil för det.
Har du öppnat så det kan fylla på med luft i andra änden då? Annars kan vattnet hänga av undertrycket.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har du öppnat så det kan fylla på med luft i andra änden då? Annars kan vattnet hänga av undertrycket.
Ska jag lufta på returledningen då? Nu är inte elementet kvar men räcker väl öppna locket och skruva på justeringskruven på returen.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Ska jag lufta på returledningen då? Nu är inte elementet kvar men räcker väl öppna locket och skruva på justeringskruven på returen.
Vet inte riktigt, jag har använt luftskruven på en radiator varje gång och vet inte om det är att betrakta som tillopp eller retur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.