Hej!

Har precis flyttat in i det nya huset och märkte att handfat och toastol behöver bytas. Det sitter befintliga kulventiler av äldre modell men dem är tyvärr så pass gamla att dem behöver bytas. Har fjärrvärme i huset, vilket är nytt för mig. Vågar inte stänga av inkommande ledningar till huset, då jag är rädd att fjärrvärmeväxlaren tar stryk. Har provat stängt av alla utgående ledningar från fjärrvärmeväxlaren men vattnet forsar än. Vad har jag missat? Blir inte alls ett dugg klokare av allt sökande.
 
Bättre att prova kranarna vid vattenmätaren.
 
A
Lilametallic Lilametallic skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i det nya huset och märkte att handfat och toastol behöver bytas. Det sitter befintliga kulventiler av äldre modell men dem är tyvärr så pass gamla att dem behöver bytas. Har fjärrvärme i huset, vilket är nytt för mig. Vågar inte stänga av inkommande ledningar till huset, då jag är rädd att fjärrvärmeväxlaren tar stryk. Har provat stängt av alla utgående ledningar från fjärrvärmeväxlaren men vattnet forsar än. Vad har jag missat? Blir inte alls ett dugg klokare av allt sökande.
Fjärrvärrmen leder inget vatten till dina kramar, värmen växlas i en värmeväxlare. Du behöver stänga inkommande kallvatten.

Här finns en skiss som visar hur det funkar: https://www.eem.se/privat/fjarrvarme/sa-fungerar-fjarrvarme/sa-fungerar-fjarrvarme-villa/
 
Det är det lilla blå röret som kommer uppur golvet där det står Kallvatten,följ detbakåt så hittar du något liknande
Vattenmätare med kallvattenanslutning och digital display på monteringsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är det lilla blå röret som kommer uppur golvet där det står Kallvatten,följ detbakåt så hittar du något liknande
[bild]

Protte
jag har ingen sådan mätare i huset. Har endast större vred på huvudledningarna som är inkopplade till fjärrvärmen

Scouten skrev:
Fjärrvärrmen leder inget vatten till dina kramar, värmen växlas i en värmeväxlare. Du behöver stänga inkommande kallvatten.

Här finns en skiss som visar hur det funkar: [länk]
jag behöver få av både varmt och kallt vatten då jag ska demontera blandare som saknar balofix.
 
  • Gilla
hoff_80
  • Laddar…
A
Stänger du av inkommande kallvatten, så finns det inte heller något varmvatten, det är samma vatten innan det värms i värmeväxlaren.
 
Lilametallic Lilametallic skrev:
jag har ingen sådan mätare i huset. Har endast större vred på huvudledningarna som är inkopplade till fjärrvärmen



jag behöver få av både varmt och kallt vatten då jag ska demontera blandare som saknar balofix.
Någonstans kommer ditt kallvatten in. Stänger du av det så stängs allt vatten i huset av,både varm och kallvatten. De allra flesta har en vattenmätare men inte alla. Förmodligen kommer det upp ett rör i samma utrymme som där fjärrvärmen kommer in. Hittar du inte, ladda upp en bild på de rör som finns där.
 
Jag förstår, blev förvirrad av alla ledningar och lappar. På bilden har jag som sagt 2st ingångar och 4 utgångar.

1: In KV
2: In VV
3: Ut VM
4: Ut KV
5: Ut VM element
6: Ut KV element

Andra bilden är de ända kranar jag har, finns i pannrummet. Rören kommer från golvet i garaget och in i pannrummet.
 
  • Rörsystem med sex ventiler märkta från vänster, för VV och KV, och rörledningar som går in i pannrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit VVS-installation med blå och röd ventil, rör från golv och etiketterade ingångar/utgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ingen vattenmätare ? Jag tror du letar på fel ställe.
 
Det här är vad som finns. Har letat i hela huset men det finns inget annat alternativ tyvärr. Därför är jag förvirrad och vet inte hur jag ska bära mig åt.
 
Har du abonnemang på vatten ? Om så, så kan det stå mätarnummer på kontraktet ( annars vet leverantören) och finns det ett mätarnummer, så finns det en mätare. Kan det vara så att du har egen brunn?
 
Öppna en KV-kran så det rinner och stäng alla en efter en som det inte står element på, sen kan du göra på samma sätt med VV-kran.
 
Ta översiktsbilder, kranar i närbild är liksom bara kranar.

Protte
 
Jag har avtal med vattenfall, jag ska köra ett race till och se. Herren som bott här tidigare har lyckats med det ena och det andra. Kanske har han byggt in mätaren i någon vägg/låda.
 
Som jag anade! En mindre vägg av masonit som var igen spikad satt mätaren. Då var problemet löst. Tack för all hjälp!
 
  • Vattenmätare och ventiler på grått vägg, problem med tillgängligheten löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.