Hej!
Hur gör man när man ska ansluta kamin till skorstenen när det sitter insats rör i (se bild)
Min tanka var att försöka ”mura” igen isoleringen och sätta en rör stos som vanligt i ingången, är det rätt tänkt?
bild 1 visar hur det ser ut i rökgången och bild 2 hålet för att ansluta kaminen.
Mvh kristofer
 
  • Insatsrör i skorsten omgivet av isolering som ses i en rökgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med synlig skorsten och öppning för kaminanslutning, isolering syns på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon idé?:)
 
? :)
 
Claes Sörmland
Köp ett rökrör/stos i stål som är L-formad. Se till att den precis går att sticka in det rostfria insatsröret kanske 10-20 cm. Täta genom att dreva hårt med glasfiberrep för ändamålet. Mura sedan fast stosen. Troligen får du ta upp ett större hål i murstocken för att kunna göra arbetet.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Kan du få tag i en bottenkona till insatsröret så bör det annars vara görbart att montera en sådan underifrån, även om man normalt sätter dit konan först och röret sedan.

Läs installationsanvisningarna för valfritt insatsrörsystem så ser du hur det är tänkt att monteras.

Bottenkonorna är ingen speciellt avancerad grej, så mäter du diametern på röret invändigt så är det bara att köpa en kona för den rördiametern.

Du bör också kolla att insatsröret är avsett för rökkanal. Det finns enklare insatsrör för annan ventilation.
 
  • Gilla
Umbo och 1 till
  • Laddar…
Använd en inmurningsstos.
 
Claes Sörmland
En annan grej. Tänk på att sotaren måste kunna få ut sotet från kanalen. D v s du måste ha en gastät sotlucka som är öppningsbar i rökröret som ansluts till stosen. Sotaren vill helst kunna titta rakt i in rökröret. I värsta fall kan han sota genom kaminen om konstruktionen är lämplig för det.
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Tack för svar alla.
Bottenkona låter som en smidig lösning på problemet, men hur får man det tätt mellan röret? Är ju inte extremt mycket plats att jobba på
När jag ansluter kaminen så tänkte jag mig en 90 graders rökrör med lucka på.
 
Nu är det evigheter sedan jag drog in insatsrör senast, men så vitt jag minns så smetade jag på en massa pannkitt på konan och tröck på slangen utanpå. Sedan fyllde jag utrymmet runt skarven med murbruk innan jag murade igen arbetshålet.

Det finns en schematisk bild på hur det ska se ut på soliducts hemsidan:
https://soliduct.se/skorstensrenovering
och en beskrivning av hur arbetet går till:
https://soliduct.se/installation-insatsror

Du får ju göra lite annorlunda eftersom röret redan är på plats, men slutresultatet bör bli det samma för att få funktionen rätt.

Det som inte visas där är själva anslutningen till eldstaden. Nedanför konan så skapar du ett utrymme i murstocken som är noga slammat på alla ytor och har en inmurningsstos på rätt höjd. Om du inte har renslucka på det utvändiga kaminröret som du tänkt dig så går det också att sätta en lucka in till detta utrymme. Vanligt för vedspisar och andra former av bakanslutna eldstäder.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
PNO PNO skrev:
Det som inte visas där är själva anslutningen till eldstaden. Nedanför konan så skapar du ett utrymme i murstocken som är noga slammat på alla ytor och har en inmurningsstos på rätt höjd. Om du inte har renslucka på det utvändiga kaminröret som du tänkt dig så går det också att sätta en lucka in till detta utrymme. Vanligt för vedspisar och andra former av bakanslutna eldstäder.
Och frestas inte att skapa en stort hålrum här. Det lir bara en samlingspunkt för en massa aska p g a lägre rökgashastighet. Håll diametern i samma storleksordning som övriga kanalen.
 
En uppdatering. nu är allt klart och funkar som det ska.
blev en bottenkona till insats röret, sen sänkte vi hålet så det kom bakom kaminen.
 
  • Renoverat rum med tänd kamin framför en vit kakelmurspipa, med mörkt tapetserade väggar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ola.R och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.