Hej

Räcker det med att vi sätter balkskor på yttre delen av altan eller måste vi stötta upp på annat sätt också?
 
  • Altan under konstruktion med träpelare, balkskor och en oavslutad trädäckstruktur i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av en altan under uppbyggnad med synliga balkskor och en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker med 4 st 6x120 skruv från utsidan.
 
  • Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Räcker med 4 st 6x120 skruv från utsidan.
Ok, tack!
 
Med en höjden krävs det nog också diagonalsträvor under bärlinorna för att få stabilitet i sidled. Nu ser jag inte hur hela däcket ser ut så det är svårt att säga exakt hur man bör sätta dom.

Som exempel kan du se min uppreglingsritning för den altan jag konstruerade åt min dotter.
Blåa diagonalerna är 45x95 som är skruvlimmade mot undersidan på bärlinorna.

Ritning av en altans konstruktion med måttangivelser och markerade diagonalsträvor för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
Vi har bara byggt ut altan ca 1,20, o som du ser på bilden är de nya bärlinorna fästa på de gamla bärlinorna.
Så du tror inte att det då räcker med balkskor på den yttre delen?

Sharky58 Sharky58 skrev:
Med en höjden krävs det nog också diagonalsträvor under bärlinorna för att få stabilitet i sidled. Nu ser jag inte hur hela däcket ser ut så det är svårt att säga exakt hur man bör sätta dom.

Som exempel kan du se min uppreglingsritning för den altan jag konstruerade åt min dotter.
Blåa diagonalerna är 45x95 som är skruvlimmade mot undersidan på bärlinorna.

[bild]

/Göran
 
Bara för att det är högt behöver du inte kryssa horisontalplanet, som dessutom stabiliseras av skivverkan hos trallen.

Eventuellt kan man behöva staga vertikalplanet i framkant där det är högt men det tror jag inte du behöver. Svaret du sökte fick du i #2.
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Vad menas med vertikalplanet?
Samt räcker det med att sätta balkskor eller måste vi sätta en bärlina under?

W witten skrev:
Bara för att det är högt behöver du inte kryssa horisontalplanet, som dessutom stabiliseras av skivverkan hos trallen.

Eventuellt kan man behöva staga vertikalplanet i framkant där det är högt.
 
R RL1 skrev:
Vad menas med vertikalplanet?
Samt räcker det med att sätta balkskor eller måste vi sätta en bärlina under?
Det är lite svårt att veta vad du frågar efter, balkskor och stabilitet har inget med varandra att göra.
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
Nähä? Trodde man använde balkskor för att göra altan hållbar för mycket vikt och inte behöva oroa sig för att den rasar?

hur hade du gjort då?

W witten skrev:
Det är lite svårt att veta vad du frågar efter, balkskor och stabilitet har inget med varandra att göra.
 
Stabilitet är så att den inte tippar i sidled. Jag hade fäst in som du fick förslag på i första svaret, troligen med ESSVE ET-T.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Balkskor kan man använda för att fästa reglarna i bärlinan, men de sitter ju redan ihop. Det är stabilitet i sidled för de långa pelarna som du eventuellt behöver och det hjälper inte balkskor till med.
 
Hej
Hur är limträstolparna förankrade i altanen?

Laskade, vad betyder det?
 
Med bärlinor, eller vad menar du?:)
Laskade? Har jag skrivit det? Vet ej vad det betyder:D
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Hur är limträstolparna förankrade i altanen?

Laskade, vad betyder det?
 
Får d plats m 4 per bärlina?:thinking:
R RoBo skrev:
Räcker med 4 st 6x120 skruv från utsidan.
 
Såg ut som 45x170 ? Annars tre skruvar. Oavsett skruva i siksack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.