Hej
Har gjort en tillbyggnad på en befintlig altan där jag tänker ställa ett uppblåsbart spabad Mspa (205*205, 70 cm) (och ev. ett ”vanligt” spabad i framtiden)
Tillbyggnaden är i en slänt och måtten där poolen ska stå är 280*360 och jag har haft följande dimensioner till konstruktionen.
Tre rader med fyra grävda 70 plintar i varje ca 120 mellanrum
I plintarna har jag använt 95*95 stolpar som jag fasat ut till bärlinorna som är 190*45
Reglarna som vilar på bärlinorna är av måtten 170*45 och sitter med cc300
Trallen är 120*28.

Kommer konstruktionen att hålla för mitt inköpta Mspa och för ett ev. framtida störrre spa?
Tack på förhand för goda råd!
Nybyggd altankonstruktion med stolpar, bärlinor och reglar, i förberedelse för spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggnad av träaltan i slänt med stolpar, bärlinor och reglar synliga, nära hus med pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen input?
 
Jag tror inte regelverket kommer innebära något problem det kommer nog hålla.
Däremot tror jag det finns risk att plintarna sjunker en aning beroende på hur det ser ut under dem.
70cm höga färdiga plintar (som jag tolkade du har) sätter sig gärna. Jag har själv sådana och de har sjunkit utan närheten av den viktsystem kommer ha
 
Tack! Förhoppningsvis sjunker det inte så mycket jag grävde ur rejält och la grus i botten innan plintarna. Kanske hade det varit att föredra att gjuta plintar istället
 
Jag instämmer med kalle_k. Det ser dessutom ut som att du har justerbara stolpskor.
 
Precis jag har justerbara stolpskott med marginal att höja om det behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.