R
Hur brukar man göra med eldragning till robotgräsklippare, kopplar alla in sin laddstation i ett eluttag som sitter utomhus eller är det ok att koppla in laddsladden till ett vanligt uttag inomhus och sen dra ut lågspänningskabeln genom ytterväggen ut till själva laddstationen? Jag har inget behov av att ha nåt eluttag utomhus för andra saker än gräsklipparen så det känns både dyrt och komplicerat att installera ett utomhusuttag bara därför om det går att undvika. Plus att det blir fler delar som sitter utomhus i väder och vind.
 
Inga problem att ha nätdelen inomhus och dra ut lågspänningskabeln till klipparen.
Hur man gör är väl avhängigt hur det specifikt ser ut där grejorna ska installeras. Finns ett eluttag i närhet så använd det.
 
E etompau skrev:
Inga problem att ha nätdelen inomhus och dra ut lågspänningskabeln till klipparen.
Hur man gör är väl avhängigt hur det specifikt ser ut där grejorna ska installeras. Finns ett eluttag i närhet så använd det.
Jordfelsbrytare måste man ha tror jag. Jag har samma fråga själv.
Sedan undrar jag också om tex åskoväder kan påverkar placering (brand inomhus eller utomhus vid nedslag) ?
 
D Damcify skrev:
Jordfelsbrytare måste man ha tror jag. Jag har samma fråga själv.
Sedan undrar jag också om tex åskoväder kan påverkar placering (brand inomhus eller utomhus vid nedslag) ?
Jordfelsbrytare är inget krav för inkoppling av nätdelen till en robotklippare.
Däremot kan det vara ett krav att ha jordfelsbrytare som skyddare eluttaget, det beror på hur gammal elanläggningen i fastigheten är.

Åska - man placerar grejorna för optimal funktion för klipparen. Det går inte att skydda sig mot åsknedslag i direkt närhet av installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.